Tušili ste, že za Bugatti, Maserati či Ferrari nemusíte dať všetky svoje úspory? Kópie takmer akýchkoľvek superautomobilov totiž vyrábajú mnohonásobne lacnejšie tiež továrne v Číne a Thajsku, píšu Lidovky.cz.
Voľným okom karosériu nerozoznáte od originálu, motor a celý zvyšok auta však nemusí mať s luxusným modelom nič spoločné. Veď falošnou karosériou sa pritom môžu osadiť aj bežné vozidlá.
O napodobeninu luxusných vozidiel sa už vo svojej garáži pokúsilo niekoľko kutilov. Väčšinou však ide o amatérske kópie, v Ázii si však z týchto falošných karosérií urobili prosperujúci biznis.
Miestne spoločnosti vyrábajú bodykit (dizajnovo upravené sady exteriérových dielov) poriadne luxusných áut, ktoré sú následne osadzované na bežné vozidlá alebo iné slabšie superšportiaky.
Na fotkách z tovární, ktoré kolujú po internete, je vidieť napríklad bodykit modelov Ferrari Laferrari, Maserati MC12, Pagani Zonda, alebo Bugatti Chiron. K často predávaným bodykitom patrí tiež ten od Lamborghini Veneno. Vzhľadom na to sa potom odvíja tiež cena za kit.
Aj pokiaľ bolo týchto superšportových a extrémne drahých vozidiel vyrobených len 14, tak ich po svete jazdí mnohonásobne viac. Môžu za to práve "šikovné čínske ručičky", ktoré karosériu jedného z najdrahších áut skopírovali.
V ázijských továrňach používajú rôzne materiály, záleží vždy na tom, ako veľmi sa má karoséria podobať tej reálnej. Kvalitnejšie bodykity sú tvorené zo sklolaminátu či karbónu, lacnejšie verzie vyrábajú z klasického plechu.
Ázijské krajiny nie sú po svete známe len kopírovaním automobilov, ale napríklad Čína čelí kritike kvôli vyrábaniu kópií výrobkov, ktoré objavia na Kickstarter a ďalších crowdfundingových platformách. Niekedy dochádza dokonca k prípadom, kedy Číňania vyrobia tovar skôr, ako ho na trh uvedie samotný autor nápadu.
Práve kvôli týmto praktikám je Čína kritizovaná napríklad Spojenými štátmi. Krádeže duševného vlastníctva patrili tiež k dôvodom, prečo prezident USA Donald Trump vlani na čínsky tovar uvalil clá.