Fisker patrí k vizionárom, ktorí majú v snahe zmeniť automobilový svet už určitú tradíciu, píše iDNES.cz. Pred mnohými rokmi to bol práve on, kto chcel realistickejšie poňatým autom Fisker Karma potrápiť vtedy vznikajúcu automobilku Tesla, lenže s Karmou to nakoniec dopadlo neslávne. Nie že by to bolo zlé auto, ale obrovské problémy dodávateľa batérií (vrátane nejakých tých požiarov samotných článkov) nakoniec poslali firmu, ktorá bola na dodávateľovi závislá, do konkurzu.
Dánsky dizanér usadený v Amerike sa však nevzdáva. Už predvlani oznámil svoj návrat na scénu s novou značkou Fisker Inc. A už na prvý pohľad sa zdalo, že sa možno z predchádzajúceho diania nepoučil. U svojho prvého nového vozidla, luxusného sedanu E-Motion, totiž opäť stavil na veľmi riskantnú kartu: Fisker vraj vlastnými silami vyvíja takzvané solid-state batérie, ktoré majú byť bezpečnejšie, jednoduchšie a rýchlejšie na dobíjanie ako súčasné lítiové články.
Lenže technológia nie je pre prax zatiaľ pripravená a aj keď sa ju podarí vypilovať, bude to pre Fisker obrovský risk. Opäť totiž vlastne nikto nevie, čo sa s takými revolučnými batériami bude diať v praxi.
Henrik Fisker si tak jednoducho stoj čo stoj chce splniť svoj sen o revolučnom automobile. Ale tentoraz k tomu pridáva aj trochu reálnejšie základy. Firma totiž práve oznámila, že v druhej polovici roka 2021 začne zákazníkom predávať nové elektrické SUV, ktoré predsa len bude založené na konvenčnejšej technike. A ktoré má byť dostupné, cenou sa chce Fisker dostať pod 40-tisíc dolárov (asi 35-tisíc eur).
Proti Tesle
"Náš tím si dal za úlohu vytvoriť cenovo dostupný elektromobil, ktorý je oveľa viac vzrušujúci a vyvoláva viac emócií ako autá, ktoré sú na trhu. Sme nadšení, že môžeme predstaviť automobil, ktorý skutočne mení svet SUV. S cenou začínajúcou pod 40-tisíc dolárov dostane zákazník príťažlivé, luxusné a robustný ekologické auto," chváli sa vo vyhlásení automobilky Henrik Fisker. Cenou aj zameraním sa vozidlo postaví priamo proti novinke Tesla Model Y.
Výhodu proti Tesle chce Fisker získať v niekoľkých ohľadoch. Okrem toho, že hlási, že auto bude mať originálny a neopozeraný dizajn, sa chce Fisker sústrediť na priestranný interiér s luxusným spracovaním, ktorý by mal byť v tejto triede stredne veľkých SUV nadštandardný. Čo sa týka dizajnu, zatiaľ zverejnili jediný obrázok auta, na ktorom je vidieť napríklad vychytávka v podobe radaru adaptívneho tempomatu schovaného za sklom v mieste tradičnej masky chladiča. Auto má podľa Fiskera pôsobiť originálnym a dynamickým dojmom.
Nad Teslou chce mať navrch aj v dojazde. Fisker sľubuje, že už v základnom prevedení by novinka mala vedieť prejsť na jedno nabitie asi 480 kilometrov, čo je dojazd, ktorý ponúkne Tesla až za príplatok. Batérie majú byť klasické li-ion a kapacita akumulátorov má byť cez 80 kWh. Fisker navyše ponúkne túto verziu hneď od začiatku predaja, zatiaľ čo pri Tesle sa začne najprv produkcia drahších modelov s obdobným dojazdom a až asi v roku 2022 príde na trh základný variant s onou lákavejšou cenou. Fisker tak môže získať drobný náskok, keď ponúkne špičkový dojazd ihneď. Podobne ako pri Tesle sa tu bude priplácať napríklad za pohon všetkých kolies. Detailnejší cenník sľubuje Fisker zverejniť koncom roka, kedy by firma mala svetu predstaviť aj funkčný prototyp novinky.
Auto sa má vyrábať priamo v USA, firma podľa slov svojich zástupcov práve dokončuje výber lokality, kde má výroba odštartovať. Na rozjazd továrne má teda Fisker len niečo cez dva roky. Otázkou je, ako k výrobe celkovo Fisker pristúpi, snaha malých automobiliek o veľkosériovú výrobu totiž väčšinou býva veľmi komplikovaná, čoho dôkazom je vlastne aj konkurenčná Tesla. Na druhú stranu, pri voľbe vhodného partnera by nemusela výroba byť zas taký problém, otázkou je, či a ako bude Fisker schopný nadviazať spoluprácu s niekým z tradičných výrobcov.
Fisker sa chváli tým, že novinka bude veľmi priestranná a že interiér ponúkne po stlačení tlačidla veľmi vzdušnú atmosféru, čo naznačuje prítomnosť obrovskej panoramatickej strechy. Interiér má byť zároveň skutočne luxusný a je pravda, že čo sa týka jeho návrhu, Fisker to naozaj vie, čo dokazujú jeho minulé kreácie. Luxusné majú byť aj služby, ktoré bude značka ponúkať. Autá bude totiž Fisker predávať zákazníkom napriamo a namiesto tradičných dílerov a servisov tu budú Concierge služby. Tie by mali prípadné servisné zásahy zariadiť v podstate za zákazníka, ktorý tak nebude musieť so svojím vozidlom nikam jazdiť.
Budúcnosť získava obrysy
Automobilka tiež prehlasuje, že aktuálna novinka má byť prvá z celej modelovej rady dostupnejších elektromobilov z jej portfólia. SUV sa dostane na trh ako prvé, neskôr však majú nasledovať aj ďalšie vozidlá. Na SUV padla voľba predovšetkým vďaka tomu, že ide o veľmi konkurenčnú kategórii, kam teraz mieri celý rad vozidiel.
V danej veľkostnej triede budú novinkami nielen Fisker a nová Tesla Model Y, ale napríklad tiež chystané SUV Volkswagen ID. Crozz či auto, ktoré vyjde na základe štúdie Vision iV z Mladej Boleslavi. Fisker sa bude chcieť postaviť trebárs aj chystanému Audi Q4 e-tron, ktoré sa ukázalo v Ženeve ako štúdia, a konkurenciou mu v budúcnosti môže byť napríklad tiež Porsche Macan, ktoré má v nadchádzajúcej generácii dostať mimo iného tiež plne elektrickú verziu.
Plány na uvedenie elektrického SUV tiež dávajú jasnejšie obrysy tomu, ako to bude s luxusným a revolučným sedanom Fisker E-Motion. Ten je naďalej v príprave, ale auto sa má na trh dostať až potom, čo sa rozbehne výroba a predaj tejto masovejšej novinky.
Z vyhlásenia automobilky možno tiež vyčítať, že sa najskôr trochu menia plány aj z hľadiska uvádzania modelu s rôznymi typmi batérií. Pôvodne to totiž vyzeralo tak, že Fisker uvedie E-Motion najprv s klasickými li-ion batériami s dojazdom, zhruba ako teraz sľubuje nové SUV, a až neskôr by sa objavili revolučné solid-state batérie. Teraz sa však zdá, že aj vďaka menším zmenám plánov a úprave priorít by sa E-Motion mohol dostať do predaja už rovno práve s revolučnou batériovou technikou, ktorá potom sľubuje dojazd až 800 kilometrov na jedno nabitie.