Produkcia je v Iráne z nášho pohľadu často archaická, sú to zvyčajne v Európe i vo svete dávno nevyrábané modely. Akým je napríklad Peugeot 405, v podstate auto z 80. rokov minulého storočia. Ale nájdu sa aj modernejšie vozidlá, píše iDNES.cz.
Čo však v produkcii chýba, sú športové autá. Pritom záujem by aj bol, bohatých ľudí je v Iráne pomerne dosť. Pre niektorých by problémom nebolo obstaranie napríklad modelov Lamborghini, len keby ponuka na trhu bola dostatočná.
Preto sa skupina vývojárov a inžinierov rozhodla, že si Lamborghini vyrobí. To sa samozrejme ľahko povie a ťažšie urobí. Klasický vývoj začínajúci na rysovacích doskách či skôr v konštrukčných programoch na počítači je príliš zdĺhavý. A tak využili dávno známu technológiu, ktorej sa hovorí reverzné inžinierstvo.
To si zoženiete Lamborghini Murcielago, rozoberiete ho a snažíte sa výrobok skopírovať. Niekedy sa tomu hovorí kopírovanie, inokedy porušovanie patentov, avšak vo svete je to častý spôsob, ako ušetriť vývojové náklady.
Murcielago však nie je žiadna novinka, auto Lamborghini vyrábalo od roku 2001 do roku 2010. Ako sa starý exemplár iránskym technikom podarilo získať, nie je známe. V každom prípade im podľa ich slov vývoj zabral štyri roky, ale na výsledok sú patrične pyšní.
Šéf tímu Masuda Moradi tvrdí, že ich kópia je od originálu v podstate nerozoznateľná a detaily spoznajú len konštruktéri Lamborghini. Dokonca vraj ani nebolo nutné auto testovať, pretože jeho parametre sú zjavné z technických špecifikácií. Maximálna rýchlosť je tak papierovo 280 kilometrov za hodinu.
Toľko oficiálne vyjadrenie autorov, skutočnosť je však taká, že podvozok by mal pochádzať z pôvodného Lamborghini, alebo aspoň niektoré jeho časti. Avšak motor potom nemá so značkou Lamborghini nič spoločné. Iránske prevedenie je tak len karosérie.
Pod kapotou nepracuje pôvodný 6,5-litrový dvanásťvalec, ale motor so zhruba polovičným objemom a polovičným počtom valcov. Nie je z vlastného vývoja, darcom bol nejaký model Hyundai, ktorý šesťvalcový agregát s objemom 3,8-litra používa. Mohlo to byť napríklad kupé Genesis.
Autori sa chváli použitím ušľachtilých materiálov, akým je napríklad uhlíkový kompozit. Originál ho má na sebe veľa, koľko ho má iránska kópia, je však druhá vec. Musíme uznať, že na prvý pohľad vyzerá kópia skoro ako originál. Otázkou je, ako to je pod karosériou a či pôvodných dielov nie je viac, než autori pripúšťajú.
Ambície však majú veľké, chcú ročne produkovať 50 až sto takýchto áut. To sa síce zdá ako bláznivé množstvo a áno, na rozvinutých trhoch by takéto auto predávali ťažko. Ale na domácom trhu môže byť záujem ešte väčší, než je uvedené množstvo.
Lenže je tu ešte koncern Volkswagen, pod ktorý samotná značka Lamborghini patrí. A tomu sa neschválená výroba vizuálne veľmi presnej kópie vôbec nemusí páčiť. Koncern sa chcel na tamojšom trhu veľmi výrazne prezentovať, ale po minuloročnom obnovení amerických sankcií na Irán zatiaľ plány pozastavil.