Je to symbolické, píše iDNES.cz. Opel ukázal svetu prvýkrát novú Corsu a aj napriek tomu, že jeden z hlavných modelov značky, ktorý tvorí štvrtinu (presne 23 percent) jej celkových predajov, bude k dispozícii aj s benzínovými a naftovými motormi, odprezentoval iba jej elektrické prevedenie.
"Od nemeckého výrobcu zákazníci očakávajú technológie. Z prieskumov vieme, že zákazníci takú verziu Corsy nečakali. Hráme sa teda tiež s prvkom prekvapenia," vysvetľuje pre iDNES.cz Andreas Marx, šéf európskeho marketingu značky Opel. Dodáva, že chcú vodiča naučiť, že mať a ovládať elektrické auto je úplne jednoduché. To je dnes hlavné motto elektrifikácie automobilky.
"Opel má blesk v znaku," pripomína jeho šéf Michael Lohscheller. Prvý elektrický prototyp postavili vývojári automobilky ešte v roku 1968. Na základoch modelu Kadett B a hybridného modelu Ampera sa v roku 2011 stal dokonca Európskym autom roka. "Do roku 2024 budú mať všetky modely Opel v ponuke elektrifikovanú verziu," oznámil šéf značky. To znamená, že budú buď plug-in (nabíjacie) hybridné alebo plne elektrické. V roku 2020 prídu hneď dva ďalšie plne elektricky poháňané modely Vivaro-e a nástupca modelu Mokka X.
Opel nebol v jednoduchej situácii. Potom, čo ho v roku 2017 predal jeho pôvodný dlhoročný vlastník americký koncern GM (General Motors) francúzskej skupine PSA, museli Corsu narýchlo vyvinúť znova. Pôvodne ju totiž stavali na platforme GM, lenže za používanie tejto techniky by potom museli platiť licenčné poplatky. A tak sa pod vedením PSA vyvíjala Corsa šiestej generácie odznova. Šéfdizajnér značky Opel Mark Adams hovorí, že ju naozaj robili úplne nanovo, pôvodný návrh pod predchádzajúcim majiteľom bol vraj úplne iný. "Corsa gang", ako sa vývojovému tímu hovorí už od prvej generácie predstavenej v roku 1982, to zvládol za dva roky.
Základom je jedna z dvoch platforiem koncernu, ktoré teraz PSA aktuálne používa pre vývoj nových osobných modelov. Tá menšia, označovaná za "multienergetickú" CMP (Compact Modular Platform), je teraz úplne čerstvá, využíva ju ešte Peugeot 208 a DS3 Crossback. Jej čaro spočíva vo flexibilite použitého pohonu. Podľa špecifikácie od zákazníka dostane buď spaľovací motor, alebo elektropohon. To všetko na jednej výrobnej linke v rámci štandardizovaného výrobného procesu, ktorý používajú automobilky v sériovej výrobe na celom svete.
Elektromotor a riadiaca jednotka sú klasicky pod kapotou, akumulátory sú potom schované pod sedadlami a v stredovom tuneli. Je to múdre, jednoduché, variabilné a predstavuje to len minimum obmedzení. Jedným z nich je napríklad to, že autá na tejto platforme nemôžu dostať elektricky polohovateľné sedadlá, pretože sa pod ne nezmestí ovládací mechanizmus s elektromotormi.
Zaujímavé je porovnanie s elektrickou platformou Volkswagenu. Nemecký koncern, do ktorého patrí aj Škoda, vyvinul len pre elektromobily unikátnu architektúru MEB, ktorá má úplne odlišnú koncepciu - akumulátory sú v podlahe a poháňaná je zadná náprava, na ktorej sú tiež elektromotory. Táto platforma samozrejme umožňuje väčšiu variabilitu než tá od PSA, je kvôli nej však potrebné viac upravovať fabriku a nie je použiteľná pre iné druhy pohonov. Pokiaľ však elektrická bublina spľasne, bude to koncern VW viac bolieť.
Porovnanie PSA - alebo lepšie povedané Opela - a VW ukazuje tiež odlišné filozofie. Volkswagen onedlho predstaví prvý elektromobil postavený na MEB, bude to model kategórie VW Golf, teda o triedu vyššie, než je Corsa. Zaujímavé však je, že VW ID.3, ako sa elektrický Volkswagen nazýva, bude pravdepodobne veľmi futuristický, s najmodernejšími technológiami, online prepojený so svetom. Oproti tomu Corsa je úplne normálna, vyzerá konvenčne ako klasický hatchback a Opel chce, aby odlišný pohon vnímal užívateľ vlastne čo najmenej. Mark Adams to vysvetľuje tak, že v prvotnej fáze prechodu na elektromobilitu treba zákazníkov nevystrašiť, zoznámiť ich s technológiou pozvoľna, na normálnych autách.
To vlastne potvrdzuje aj niektorá konkurencia. Audi e-tron a Mercedes EQC sa tiež snaží vyzerať a správať vlastne čo "najnormálnejšie", aj keď jazdia na elektrinu.
Veľká na pohľad a vnútri
Nová Corsa vyzerá veľa dospelo. Len tak "od oka" vyzerá hlavne veľmi veľká. Je to však všetko len hra s optikou. V tom sa Mark Adams naozaj vyžíva. Predok a zadok opticky rozširujú horizontálne linky. Líniu strechy znižuje hra farieb a liniek. Boky vykresľujú prelisy, blatníky chcú byť veľmi svalnaté. Lenže porovnaním čísiel zistíte, že pôdorys je skoro rovnaký ako u predchádzajúcej generácie, na dĺžku má 406 centimetrov. Nová Corsa má však omnoho dlhší rázvor a hlavne o päť centimetrov nižšiu strechu. O to väčším prekvapením je skutočne priestranný interiér.
Dnešné modely Opel majú moderný, uhladený a vyvážený, skôr konzervatívny dizajn. Avšak snáď vždy s nejakou kontroverznou zvláštnosťou. Corsa je zaujímavá zvlnenou ostrou líniou na bokoch, ktorá najprv stúpa, a potom v barokovej vlne klesá a prekresľuje zadný blatník. Má to ešte jeden efekt: táto Corsa bude vždy len päťdverovým hatchbackom. Kľučky dverí a prelisy pod nimi sú "rozhodené" - predné sú ľahko predklonené vpred, zadné akoby trochu padali vzad. Ani Mark Adams presne neodpovedal, či je to len na pohľad a aký bol vlastne zámer.
Najzákladnejšia neelektrická Corsa sa s hmotnosťou zmestí do tony (presne má mať 980 kilogramov), čo je skvelý výsledok. Zo spaľovacích pohonných jednotiek sú zatiaľ oznámené známe motory PSA - trojvalcový benzínový motor s objemom 1,2-litra vo verziách so 75 a 100 koňmi a v preplňovanom 130 koňovom prevedení či nový turbodiesel 1,5 so stovkou koní.
Corsa-e má elektromotor s výkonom 136 koní a krútiaci moment 260 NM, pričom jej Li-Ion akumulátor má kapacitu 50 kWh. Podľa informácií magazínu AutoWeek ho dodáva čínska spoločnosť Catla. A teraz tá najväčšia neznáma: Opel zatiaľ prezradil len cenu elektrickej Corsy na nemeckom trhu. Tá je 29 900 eur. To je podobná cena ako za VW ID.3 a ďalšie elektrické modely, ktoré sú aktuálne na trhu (Nissan Leaf, Renault Zoe).
Opel sľubuje viac než 300 kilometrový dojazd a polovičné prevádzkové náklady. Aj tak je to viac než dvojnásobok sumy, ktorú sú zákazníci auta formátu Corsy zvyknutí za auto platiť. Andreas Marx z Opelu priznáva, že nemajú presnú predstavu o tom, aký bude dopyt po elektrickej verzii. "Odhady sa veľmi líšia. Je to veštenie z krištáľovej gule. Všetko je tiež veľmi závislé na podporách na nákup takýchto áut na jednotlivých trhoch," uvádza. Spočiatku by mala mať Corsa podľa odhadov päť až desaťpercentný podiel na predajoch.
Elektrická Corsa dostane okrem iného automatickú klimatizáciu, systém bezkľúčového štartovania a multimediálny systém s Apple CarPlay a Android Auto a 7-palcovým displejom, k tomu ochranu pred čelnou kolíziou s automatickým núdzovým brzdením a detekciou chodcov alebo systém pre udržanie v jazdnom pruhu. Za príplatok môže mať svetlomety Full Matrix LED, čo je medzi malými autami výnimočné.
Výroba sa má v Zaragoze, v tradičnom rodisku modelov Corsa, rozbehnúť v druhej polovici roka. Opel zatiaľ vysiela protichodné informácie, či dorazí skôr spaľovacia alebo elektrická verzia. Každopádne majú byť prvé autá v uliciach na prelome roka.
Hybrid 4x4
Spolu s Corsou-e Opel predstavuje ešte model Grandland X ako plug-in hybrid. Ten kombinuje zážihový motor s objemom 1,6 litra s preplňovaním a priamym vstrekovaním s elektromotorom, k benzínovým 147 kW (200 koní) sa tak pridáva ďalších 109 koní (80 kW) elektromotora. Grandland X Hybrid4 stojí na platforme PSA EMP2 rovnako ako vozidlá Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross a DS 7 Crossback.
Dva elektromotory napája lítium-iónový akumulátor s kapacitou 13,2 kWh, ktorý má postačiť na 52 kilometrovú plne elektrickú jazdu. Predný elektromotor prenáša krútiaci moment cez osemstupňový automat na predné kolesá spolu s benzínovým agregátom. Druhý elektromotor je na zadnej náprave a poháňa zadné kolesá. Krútiaci moment systému je 450 Nm a šéf vývoja Christian Müller uvádza, že značka očakáva približne desaťpercentný podiel hybridnej verzie na predajoch tohto modelu.