Že Lotus chystá hyperauto a že bude plne elektrické, sa vedelo už dlhšiu dobu, píše iDNES.cz. Projekt, ktorý sa ukrýval pod interným označením Type 130, je prvým, ktorý automobilka kompletne spracovala pod svojím aktuálnym majiteľom, čínskou automobilkou Geely. Tej okrem iného patrí aj švédske Volvo a Geely celkovo patrí k veľkým propagátorom elektromobility - Evija teda asi nemohla byť ničím iným, než elektromobilom.
Pravdou však je, že Evija zároveň ukazuje, ako môžu elektromobily malým automobilkám svojím spôsobom uľahčiť život. Áno, vozidlo používa to najlepšie, čo je dnes na poli elektrických vozidiel vôbec dostupné, a v mnohom posúva hranice.
No úprimne, tento posun bol pre Lotus jednoduchší, než keby sa o niečo podobné pokúšal s vozidlom so spaľovacím motorom alebo hybridným hyperšportom - tu je zložitosť techniky ďaleko väčšia, a aj keď tradične inžinieri v Lotuse patria k tým navynaliezavejším (firma vďaka tomu vyvíja externe aj pre iné automobilky), v malom tíme by bolo extrémne posúvanie hraníc asi veľmi zložité.
Obrovský výkon a drvivé zrýchlenie
Čoby elektromobil sa tak môže Lotus Evija chváliť radom fascinujúcich parametrov a prvenstvom. Však posúďte sami. Evija má mať výkon 2 000 koní, čo z nej robí najsilnejšie cestné auto všetkých čias - teda, ak Lotus do roku 2020, kedy má byť Evija uvedená do výroby, niekto nepredbehne. Aj krútiaci moment 1 700 Nm je ohromujúci. Evija má celkom štyri elektromotory, každý pre jedno koleso. Každý s vyšším výkonom, ako ktorýkoľvek cestný Lotus v histórii automobilky.
Elektromotory nie sú uložené v kolesách, ale naopak v osi ťažiska vozidla. Na nápravy a kolesá ich silu prenášajú špeciálne jednostupňové planétové prevodovky. Riešenie znižuje neodpruženú hmotu vozidla a pomáha k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. A aj vďaka nemu sa môže Evija chváliť výnimočnými dynamickými parametrami. V Lotuse nie sú úplne konkrétny, ale aj "hrubé" čísla, ktoré sú k dispozícii, spôsobujú údiv.
Aj keď - akcelerácia z nuly na stovku pod tri sekundy, to nie je dnes nič tak dramatického, obzvlášť vo svete hyperáut a výkonných elektromobilov. Lenže zatiaľ nevieme ako hlboko pod tri sekundy, Evija ešte dokáže zrejme poriadne prekvapiť. Úctyhodné je však nadväzujúce tempo - zo stovky na dvestovku trvá zrýchlenie opäť menej ako tri sekundy a z dvesto na tristo to modelu Evija zaberie menej ako štyri sekundy.
A to už je poriadne tempo, v podstate to znamená, že zrýchlenie s rastúcou rýchlosťou auta vôbec nepoľavuje a až k hranici maximálnej rýchlosti (tá má byť vyše 320 kilometrov za hodinu) zrýchľuje Evija stále rovnako, ako z pevného štartu. To už je skutočne ohromujúce, bežné časy vo vyšších rýchlostiach poriadne "naskakujú". Zároveň je na tom vidieť, že onen obrovský výkon príde vhod práve vo vysokých rýchlostiach, v tých nízkych je hlavným obmedzujúcim faktorom trakcia - a aj keď sú tu špeciálne 20 a 21-palcové pneumatiky Pirelli Trofeo R, fyziku sa oklamať nedá.
Mimochodom, celkovo má zrýchlenie z nuly na tristo kilometrovú rýchlosť zabrať menej ako deväť sekúnd, takže v oných časoch "pod tri" a "pod štyri" sa ešte skrývajú slušné rezervy - aby sa Evija dostala pod oných deväť sekúnd, mohlo by napríklad zrýchlenie na stovku trvať 2,2 sekundy, na dvesto ďalších 2,8 sekundy a na tristo ďalších 3,8 sekundy.
Aerodynamika a ľahká konštrukcia
Aby auto mohlo tak mohutne zrýchľovať a skvele fungovať aj vo vysokých rýchlostiach, pracovali v Lotuse veľa na aerodynamike. Inšpirovali sa pritom špeciálmi pre Le Mans, a tak je celý stroj vlastne jeden veľký aerodynamický prvok, jedno prepracované "krídlo", ktoré celé tlačí auto k zemi. V zadnej časti napríklad nájdeme dvojicu Venturiho kanálov (ich vyústenie elegantne lemujú zadné svetlomety), vpredu obrovský splitter, ktorý delí tok vzduchu na tri časti: stredná pomáha chladiť batérie, bočné potom predné elektromotory.
Batérie sú umiestnené uprostred auta za sedadlami pasažierov a Lotusu Evija majú dodávať dojazd až 400 kilometrov (podľa cyklu WLTP). Dobíjanie má byť otázkou chvíľky. Systém je navrhnutý tak, aby vedel pracovať s nabíjacími výkonmi až 800 kW, so súčasnými najvýkonnejšími nabíjačkami s výkonom 350 kW sa Evija nabije na 80 percent kapacity asi za 12 minút a dobitie do plnej kapacity má trvať 18 minút. Z týchto hodnôt vyplýva, že kapacita batérií bude celkom niekde okolo sto kWh.
Lotus sa chváli tým, že použité akumulátory sú tie najľahšie a s najväčšou energetickou hustotou, aké sa zatiaľ dostali do cestného vozidla. Na vývoji celého elektrického ústrojenstva s Lotusom pracovala spoločnosť Williams Advanced Engineering, ktorá má v tejto oblasti dostatok skúseností a to vďaka práci na pohonnom ústrojenstve pre Formulu E. Celé riešenie je navyše vraj postavené tak, aby sa v aute dali v budúcnosti ľahko využiť aj alternatívne sady batérií, napríklad špeciálne pre použitie na okruhu. Jednoducho by sa bloky mali dať v boxoch vymeniť.
Na okruhu, kde by si napríklad majiteľ vystačil len s kratším dojazdom (hoci na plný výkon), by tak mohla Evija dostať aj ľahšie batérie napríklad s lepším chladením. So štandardnou sadou je však Evija nečakane ľahké auto. Hmotnosť vozidla je totiž 1 680 kilogramov, čo je vcelku úctyhodné. Súčasné hybridné hyperautá nie sú oveľa ľahšie: McLaren P1 má hmotnosť 1 547 kilogramov, Porsche 918 Spyder udávaná hmotnosť v rozmedzí 1 634 - 1 720 kilogramov. A napríklad nové Ferrari SF90 Stradale sa chváli suchou hmotnosťou 1 570 kilogramov.
A tak, aj keď je Evija asi najťažší cestný Lotus v histórii značky (záverečná séria Esprit Sport 350 mali asi 1 300 kilogramov), je hmotnosť vzhľadom k batériám obdivuhodná. Zvyšok auta, samozrejme, v čo najväčšej miere využíva uhlíkové vlákna a Lotus okrem iného prišiel na spôsob, ako do kompozitov priamo zapracovať aj kovové prvky: takže napríklad kovové logo nie je na kapotu prilepené, ale je do nej "zapečené" rovno v procese výroby.
Technické prvenstvo a ohromná cena
Kým zvonku je Evija auto dramatické a elegantné zároveň, vnútri stavili konštruktéri predovšetkým na minimalizmus, ktorý pomáha znižovať hmotnosť. Prístrojová doska tak vyzerá ako plávajúce krídlo, je tu minimum ovládacích prvkov a veľa toho zvládne vodič cez multifunkčný volant, ktorý má pod stredom aj volič jazdných režimov a je tu aj tlačidlo systému DRS. Výklopné dvere sa zatvárajú tlačidlom na ovládacom paneli v strednej časti nad čelným oknom (odkaz na Esprit).
Z ďalšej techniky môžeme menovať napríklad kamery namiesto klasických spätných zrkadiel (znižuje to aerodynamický odpor) alebo kompletne laserové svetlomety - teda ako pre stretávacie, tak diaľkové svietenie. To je svetové prvenstvo.
Svoj Lotus Evija si zákazníci budú môcť detailne prispôsobiť vlastnému vkusu a potrebám. Takých šťastných bude na svete iba 130 ľudí, len toľko vozidiel Lotus vyrobí. Cena je astronomická: 1,7 milióna libier, teda v prepočte necelé dva milióny eur. Aj tak sa domnievame, že bude model rýchlo vypredaný. Možno to ešte stihnete, rezervačný poplatok je "len" 250-tisíc libier.
Pre tých, na ktoré sa rad nedostane, má Lotus predsa len nejaké dobré správy. Dramatický, a pritom veľmi účelný dizajn modelu Evija sa má totiž premietnuť aj do ďalších budúcich modelov značky. A zatiaľ sa nezdá, že by Lotus plne prezbrojoval na elektromobilitu. Evija je len vrcholnou ukážkou aktuálnych možností, v ponuke malej britskej značky z Hethelu zatiaľ zostanú aj klasické modely, ako sú existujúce Elise, Exige a Evora.