Čoraz častejšie počúvame alebo čítame, že k "zeleným" mestám sa pridávajú ďalšie a ďalšie po celom svete - no najmä teda v Európe. Následne zakazujú vjazd "špinavým" starším naftovým autám, ktoré vypúšťajú nadmerné škodliviny a nespĺňajú tak aktuálne veľmi prísne normy.
Problémy s nimi majú dokonca i automobilky, ktoré musia vzhľadom na náročné limity tlačiť do popredia aj vozidlá na alternatívne pohony - najčastejšie hybridy či plne elektrické vozidlá.
Je to paradox, keďže momentálne sú trendom SUV modely a tie s bežným spaľovacím motorom nie sú úplne ideálnym "eko" riešením. Ponuka je však odpoveďou na dopyt a zákazníci nepochybne športovo-úžitkové vozidlá chcú.
Nie každý má však dostatok financií na to, aby svoje niekoľko ročné auto len tak vymenil za nové - pre úradníkov prinajlepšom elektrické. Riešenie môže priniesť nový start-up, ktorý za asi 8 500 eur dokáže "znovuzrodiť" vášho naftového spoločníka. S podporou vo Francúzsku to však môže byť len 5 000 eur.
Ako informuje portál Bloomberg, francúzska spoločnosť Transition-One, ktorú riadi Anymeric Libeau, je po dvoch rokoch vývoja schopná premeniť staršie naftové autá na elektromobily. Transformácia pritom zahŕňa kompletnú výmenu spaľovacieho motora za elektromotor, prestavbu palubnej dosky (pre zobrazenie potrebných informácií) a tiež potrebné akumulátory.
Kto sa nechce vzdať svojho auta, ktoré mu prirástlo k srdcu, alebo nemá dostatok financií na kúpu nového ekologickejšieho auta, je to zaujímavá alternatíva. Podľa portálu má byť táto možnosť k dispozícii všetkým majiteľom áut, ktoré pochádzajú z koncernu Fiat Chrysler Automobiles, Volkswagen, Renault, ale tiež PSA.
"Predávam autá ľuďom, ktorí si nemôžu dovoliť úplne nový elektrický automobil za 20-tisíc eur," uviedol zakladateľ Aymeric Libeau v rozhovore na palube svojho prvého prototypu, Renaultu Twingo z roku 2009 s elektrickým dojazdom na úrovni 180 kilometrov. „Z najpredávanejších modelov v Európe premieňame elektrické autá,“ dodáva.
Zaujímavosťou je aj to, že celá prestavba má trvať len jeden deň, pričom aktuálne je prispôsobená napríklad pre modely ako Peugeot 107, Fiat 500, Citroen C1, Renault Twingo II či model Polo od Volkswagenu.
Spomínaný prototyp v podobe prestavaného Renaultu Twingo disponuje troma batériami pod kapotou a dvoma osadenými na mieste palivovej nádrže. Pochádzajú od distribútora dielov značky Tesla a ich váha je celkom 120 kilogramov. Prevodovka zostala na rovnakom mieste a nabíjanie je riešené cez zásuvku po vekom palivovej nádrže.
Nápad je to nepochybne zaujímavý a pre mnohých to môže byť skutočne výhodná voľba, ako prejsť na čistejší pohon - nielen z dôvodu, aby sa dostali na miesta obmedzené zákazmi vjazdu pre staršie naftové vozidlá. Aj tu sa však naskytajú otázky, či je práve takéto riešenie "budúcnosťou".
„Technicky by sa aj z vozíka mohol stať elektrický automobil - otázkou je, či to dáva zmysel a aké veľké úsilie,“ povedal Markus Lienkamp, profesor automobilových technológií z Technickej Univerzity v Mníchove.
„Moja rada by bola, že by som jazdil so spaľovacím vozidlom tak dlho, ako sa bude dať, a potom si kúpim iba nové elektrické auto, pretože to má z finančného hľadiska oveľa väčší zmysel,“ dopĺňa Lienkamp. Proti takýmto tvrdeniam sa však zakladateľ start-upu ohrádza. "Ak je konečným cieľom zníženie znečistenia, všetky riešenia by sa mali zvážiť," uviedol Libeau. "Nové autá nestačia."