Za rekord svojho druhu označili poľskí policajti výsledok cestné kontroly v Krakove, pri ktorej vodičovi dodávky skontrolovali aj stav tachometra. Na ňom bolo o milión kilometrov menej, než malo toto vozidlo podľa centrálnej databázy pri technickej kontrole vlani v decembri. O prípade informovala televízia TVN 24.
"Pri technickej kontrole vlani v decembri bolo na počítadle 2 008 533 kilometrov, ale teraz tachometer ukazoval len 993 892 kilometrov," uviedol policajný hovorca Sebastian Glena. Rozdiel predstavoval viac ako jeden milión kilometrov, čo polícia označila za nový rekord.
Vodič im pritom vysvetľoval, že vo firemnom aute bol vymenený tachometer. To teraz policajti overujú. Podľa predpisov sa však tachometer smie meniť len v prípade poškodenia a výmena musí byť riadne zdokumentovaná.
Majiteľ vozidla sa do dvoch týždňov musí dostaviť na stanicu technickej kontroly, aby bol údaj zaznamenaný do databázy, o čom dostane osvedčenie.
Stáčanie tachometra je od vlaňajšieho mája v Poľsku dokonca už aj trestný čin, za ktorý hrozia tri mesiace až päť rokov za mrežami. A od 1. januára tohto roku majú poľskí policajti tiež novú povinnosť skontrolovať pri cestnej kontrole aj stav tachometra s údajom v centrálnej databáze automobilov.
Koncom roka 2019 sa na Slovensku skončilo prechodné obdobie na registrovanie a začatie odosielania informácií do RPZV pre výrobcov a zástupcov výrobcov vozidiel, ako aj pre autoservisy. Uvedené subjekty sú teda povinné od 1.januára 2020 zasielať do RPZV informácie o cestných motorových vozidlách prihlásených do evidencie vozidiel v Slovenskej republike.
Okrem údajov o servisnej činnosti aj staršie informácie, kvôli zaznamenaniu transparentnej histórie vozidla. Historické údaje, ktorými väčšina z uvedených prispievateľov disponuje, pomáhajú totiž odhaliť neoprávnenú manipuláciu s najazdenými kilometrami.
Od nového roka sa povinnosť prispievať údajmi do RPZV na základe novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke rozšírila aj o ďalšie subjekty, ktoré prichádzajú do kontaktu s vozidlom a zaznamenávajú údaje z odometra. Konkrétne sa jedná o subjekty vykonávajúce dražby vozidiel, nastavovanie tachografov a požičovne vozidiel.
Aj napriek opatreniam sa stále aj na slovenskom trhu nájde množstvo predajcov, ktorí za vidinou vyššej ceny vozidla zasahujú do počítadla kilometrov. Podvody s odometrami pritom stoja dodnes spotrebiteľov v EÚ ročne miliardy eur.