Dcérska spoločnosť švédskej automobilky Volvo s názvom Polestar nedávno odštartovala výrobu svojho dostupného elektromobilu. Ten má svojou predajnou cenou mieriť na nižšie priečky a konkurovať by mohol napríklad Tesle Model 3.
Ohroziť ju môže nielen podobnou dostupnosťou, ale podľa najnovších informácií aj svojim výkonom či dojazdom na nabitie. Okrem toho, ponúknuť má špičkovú ochranu posádky, ktorá by mohla byť "gamechanger" na poli elektromobilov. Niet sa v podstate čomu čudovať, Volvo bolo vždy lídrom v smere bezpečnosti.
Skvelý dojazd i výkon
V ponuke spoločnosti bol doteraz plug-in hybridný model Polestar 1, avšak portfólio by mali rozširovať už len výhradne elektrické vozidlá. Prvým z chystaných noviniek je teda Polestar 2 s čisto elektrickým pohonom, ktorý má poháňať dvojica elektromotorov s výkonom 300 kW (408 koní) a krútiacim momentom 660 Nm. Vďaka týmto parametrom dokáže model akcelerovať za pomoci pohonu oboch náprav z nuly na stovku za 4,7 sekundy.
Nabíjanie akumulátora je možné výkonom až 150 kW. Batéria s kapacitou 78 kWh pritom dokáže zaistiť dojazd na nabitie až 442 kilometrov podľa normy EPA, čím by prekonal spomínanú Teslu Model 3, ktorá podľa EPA v štandardnom prevedení prejde na nabitie 354 kilometrov. Treba však podotknúť, že vo vybavenejšie verzii Long Range RWD sa dojazd Modelu 3 zdvíha na 523 kilometrov.
Polestar 2 teda môže po príchode na trh (očakáva sa už čoskoro) poriadne zamiešať karty a prispieť k rozšíreniu zastúpenia elektrických vozidiel. Samozrejme, nebude určený pre každého, avšak má byť na mnohých trhoch dostupnejší než Tesla Model 3. Cenový rozptyl spôsobujú odlišné ceny i podmienky v jednotlivých krajinách, avšak k dispozícii by mala byť novinka napríklad v Nemecku od 58-tisíc eur (v základe).
Líder v bezpečnosti?
Ako sme spomínali v úvode, Volvo bolo v histórii vždy lídrom, ktorí prinášal nové špičkové systémy a opatrenia v bezpečnosti áut. Polestar 2 pokračuje v tomto trende a na prezentácii spoločnosť informovala o novom riešení pri prípadnej zrážke. Vozidlo totiž "vypudí" svoje predné kolesá, čím pomôže v ochrane posádky a najmä teda jej nôh.
Práve nutnosť dostať koleso mimo karosériu je pri náraze do prednej bočnej časti auta dôležitá, pretože inak by koleso smerovalo smerom k pasažierom a silou by bolo "vtlačené" v okolí nožného priestoru. Pri tomto modeli však toto riešenie neslúži len na ochranu pasažierov, ale taktiež na ochranu článkov batérie ukrytých v podvozku. Akumulátor je chránený pevnými hliníkovými blokmi, ktoré slúžia taktiež ako deformačná zóna.
Takýto spôsob "odhodenia" kolesa pri čelnej zrážke s malým prekrytím nie je úplne revolučný. Použila ho totiž pred časom i automobilka Hyundai pri svojom modeli Sonata. Pri elektrickom vozidle sa však podobná ochrana zatiaľ nepoužila, hoci môže výrazne pomôcť.
Prítomnosť akumulátora v podlahe vozidla využíva drvivá väčšina výrobcov elektromobilov, keďže takéto riešenie prináša hneď niekoľko výhod. Vozidlo získa nižšie ťažisko, takže sa zlepšia jeho jazdné vlastnosti. Zároveň tým konštruktéri zvyšujú pevnosť karosérie a v neposlednom rade i znižujú riziko poškodenia batérie.
O ochranu posádky v kabíne sa postarajú aj nové vnútorné airbagy, ktoré budú súčasťou štandardnej výbavy auta. Slúžiť majú ako dodatočná ochrana končatín pre pasažierov vpredu, takže budú chránený nielen spredu, ale i zo strán.
Aby toho nebolo málo, výrobca si dal záležať aj na doprovodnom zvuku inak tichého elektromobilu Polestar 2. Slúžiť má najmä pre chodcov, aby dokázali včas zaregistrovať prejazd vozidla. Podľa slov automobilky bude zvukový prejav vozidla jemný a špecifický, takže bude možné podľa neho rozpoznať, že ide práve o Polestar 2. Samozrejmosťou bude tiež celý zástup najrôznejších bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré zvýšia ochranu i komfort posádky.