Štandardne uvádza Hyundai pri svojom najobľúbenejšom elektromobile maximálny možný dojazd podľa testovacieho cyklu WLTP 484 kilometrov. Automobilka však dosiahla pri svojej "výzve" podstatne vyššie čísla. Trom modelom Hyundai Kona Electric sa totiž podarilo stanoviť nový rekord v dojazde elektrických vozidiel a výzva pritom znela jasne: každé vozidlo by malo byť schopné na jedno nabitie prekonať vzdialenosť tisíc kilometrov.
Plne elektrické subkompaktné SUV s prehľadom zvládli test označovaný aj ako hypermiling a na jedno nabitie dosiahli dojazd až ohromných 1 018,7 kilometrov, 1 024,1 kilometrov a 1 026,0 kilometrov. Pri batérii s kapacitou 64 kWh znamená tento výsledok dosiahnutie ďalšieho rekordu, pretože spotreba vozidiel s hodnotami 6,28, 6,25 a 6,24 kWh na sto kilometrov bola hlboko pod štandardnou hodnotou 14,7 kWh/100 km, ktorú vozidlám určil testovací cyklus WLTP.
Všetky autá, ktoré prišli výzvu na okruh Lausitzring splniť, pochádzali zo sériovej výroby. Okrem toho všetky tri mestské SUV s výkonom 150 kW (204 koní) absolvovali počas trojdňového testu pravidelné kontroly rôznymi jazdcami, ktorí sa za volantom vymenili 36-krát, pričom asistenčné systémy zostali nedotknuté.
Tieto dva faktory tvorili nevyhnutné predpoklady, ktoré dokazovali význam misie automobilky Hyundai pri dosahovaní rekordného dojazdu. Spoločnosť Dekra, odborná organizácia, ktorá prevádzkuje okruh Lausitzring od roku 2017, zaručila, že počas pokusu o rekord v úspornej jazde sa všetko odohrávalo podľa predpisov a plánu.
Mestská jazda
Keďže takýto test ešte neabsolvoval žiaden z veľkosériových výrobcov, boli počiatočné očakávania veľmi opatrné. Technici značky, ktorých viedol Thilo Klemm, šéf popredajného tréningového centra, vypočítali teoretický dojazd na úrovni medzi 984 a 1 066 kilometrami.
Brali pritom do úvahy simuláciu jazdy pri priemernej rýchlosti mestskej premávky, do ktorej je elektromobil v aktuálnej dobe primárne určený. To bola zase výzva pre vodičov, pretože úsporné jazdenie si v letných horúčavách vyžadovalo koncentráciu a trpezlivosť.
Na okruhu Lausitzring proti sebe bojovali celkom tri tímy: tím testovacích jazdcov z renomovaného časopisu Auto Bild, technici z popredajného oddelenia Hyundai Motor Deutschland a tretí tím pozostával z členov tlačového a marketingového oddelenia spoločnosti. Napriek tomu, že použitie klimatizácie nebolo zakázané, nikto neriskoval, aby pri vonkajšej teplote 29 stupňov Celzia klimatizácia uberala potrebné kilometre z finálneho dojazdu.
Z rovnakého dôvodu mali všetky automobily Kona Electric vypnutý informačný a zábavný systém, takže zásoby energie sa používali výlučne a iba na pohon vozidla. Zapnuté zostalo iba denné svietenie, aby sa tak splnili zákonné podmienky pre jazdenie v bežnej premávke. Všetky vozidlá používali štandardne dodávané pneumatiky Nexen Nfera SU1 s nízkym valivým odporom a s rozmerom 215/55 R17.
Tímy dosiahli počas jazdy do tisíc kilometrovej vzdialenosti priemernú rýchlosť medzi 29 a 31 kilometrov za hodinu. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, no išlo o podmienky v typickej mestskej premávke vrátane zhustenej dopravy v špičke, semaforov a o dodržiavanie predpísanej rýchlosti 30 kilometrov za hodinu v obytných zónach.
„Kona Electric potvrdila svoje schopnosti vhodné na každodennú premávku a zdôraznila fakt, že pokiaľ ide o naše elektrické vozidlá, tak strach z dojazdu by mohol byť minulosťou,” povedal Jürgen Keller, výkonný riaditeľ spoločnosti Hyundai Motor Deutschland GmbH
Spoľahlivý ukazovateľ nabitia
Technici spoločnosti Dekra pred samotnou rekordnou jazdou skontrolovali stav všetkých troch vozidiel Kona Electric. Experti okrem toho porovnali počítadlá vzdialenosti a zapečatili rozhranie palubnej diagnostiky ako aj bezpečnostný otvor pod palubnou doskou a otvor na nabíjanie v prednom nárazníku, aby tak predišli manipulácii s výsledkami. Potom sa mohlo odštartovať podujatie, ktoré trvalo takmer 35 hodín.
Flotila elektrických vozidiel Hyundai následne s tichým šepotom vyrazila na trať. Rušno bolo iba počas striedania jazdcov, keď sa živo diskutovalo na témy ako nastavenie tempomatu, aktuálne zobrazovaná spotreba či spôsob, ako čo najlepšie prejsť cez klopené zákruty 3,2-kilometrového oválu.
Prvý varovný signál z elektrického vozidla sa na obrazovke objavil až v skoré popoludnie tretieho dňa. Ak kapacita batérií poklesne pod osem percent, palubný počítač odporučí, aby sa vozidlo pripojilo k zdroju energie. Pri poklese nabitia batérií pod tri percentá sa prepne do bezpečnostného režimu a zníži sa dostupný výkon. To však jazdcov nijako neovplyvnilo a na zvyšné tri percentá batérie prešli úspornou jazdou ešte do vzdialenosti viac ako 20 kilometrov.
„Misia s pokusom o čo najväčší dojazd nám ukázala, že batérie s vysokým napätím a výkonová elektronika dokážu veľmi dobre spolupracovať,” povedal Juan Carlos Quintana, šéf tlačového oddelenia spoločnosti Hyundai Motor Deutschland. „Podstatným momentom je aj to, že všetky tri testovacie vozidlá absolvovali takmer rovnakú porciu kilometrov. To znamená, že výroba dosahuje veľmi malé rozdiely.”
Ďalším veľmi podstatným zistením z testu bolo, že indikátor nabitia batérie elektrickej Kony ukazoval veľmi presne a odpočítaval percentá nabitia batérie v závislosti od jazdného štýlu. Pri nulovom nabití pokračovali vozidlá v jazde ešte niekoľko stoviek metrov, potom išli na zotrvačnosť a následne sa zastavili s jemným trhnutím, pretože z bezpečnostných dôvodov sa aktivovala parkovacia brzda.