Masívny rozvoj elektromobility a tlak na ekológiu spôsobujú, že trh zaplavuje stále väčšie množstvo nových elektrických áut. Na rozdiel od minulosti sa však do hry začínajú vkladať aj noví výrobcovia dopĺňajúci ponuku tradičných automobiliek. Jedným z nich je aj spoločnosť Herpa.
Trabant nT, ako spoločnosť svoj koncept z roku 2009 nazvala, spôsobil pri debute obrovský rozruch. Postaral sa o to najmä jeho sympatický dizajn, ktorý ctil tvary a proporcie predchodcu tak výrazným spôsobom, až donútil ľudí k samotnej úvahe nad jeho kúpou.
Herpa mala s autom veľké plány, usporiadala dokonca veľký prieskum, v rámci ktorého sa až 94 percent z 12-tisíc respondentov vyjadrilo, že by si v budúcnosti niečo podobné naozaj kúpili. Pred 11 rokmi však bola iná doba, najpopulárnejším pohonom mestských áut bol naftový motor a na elektromobil sa pozeralo ako na exotický zjav. Dnes je všetko inak.
S dojazdom 160 km
V Trabante od Herpy by ste márne hľadali pôvodný dvojtaktný dvojvalec, nemecká spoločnosť vlastniaca práva na Trabant totiž svoj projekt vybavila vtedy veľmi pokrokovým asynchrónnym trakčným elektromotorom s výkonom 47 kW (64 koní), ktorý posielal svoju silu priamo na predné kolesá.
3,95 metra dlhé auto elektrický motor rozbehol na 130 kilometrovú rýchlosť a jeho li-ion akumulátory uložené v podlahe stačili na dnešnú dobu už na pomerne skromný dojazd 160 kilometrov. Nabíjanie však trvalo z bežnej domácej zásuvky osem hodín, pri napätí 380 V sa údajne skrátilo na dve hodiny.
Plány spoločnosti pritom boli veľkolepé, sériový elektromobil chcela Herpa poslať na trh už v roku 2012. Z plánov samozrejme zišlo, investori cúvli, v roku 2008 prišla kríza a ochota investovať do drahého elektrického auta vyprchala do nenávratna.
Zelektrifikuje Nemecko?
Situácia sa však za posledných osem rokov výrazne zmenila, nastúpila nekompromisná európska legislatíva, elektrické autá sú v kurze a ochota investorov podporiť projekt atraktívneho a cenovo dostupného elektromobilu výrazne narástla. Možný návrat elektrického Trabanta na trh je tak údajne opäť aktuálny.
Nič zatiaľ nie oficiálne, ale logiku to určite má. Ak by sa teda pôvodný zámer Herpy dostať elektrický Trabant do sériovej výroby tentoraz vydaril a nebodaj by dodržali sľub aj atraktívnej ceny do 20-tisíc eur, mohlo by ísť o zaujímavé obohatenie ponuky elektrických áut na európskych trhoch. Nechajme sa teda prekvapiť, kam až sa spoločnosť so svojim výtvorom dostane.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.