Ročne na celom svete zomrie na cestách približne 1,3 milióna ľudí. Všetkých by ich zachránil celoročný totálny lockdown, časť z nich potom autá s bezpečnejšou konštrukciou. V mnohých krajinách sa pritom podobné vozidlá od rovnakého výrobcu konštrukčne líšia. Global NCAP teraz vyzýva k zmene, píše iDNES.cz.
Organizácie zaoberajúce sa bezpečnosťou vozidiel Global NCAP totiž upozornila na rozdiely v bezpečnostných normách medzi Európou, Amerikou či Japonskom a štátmi predovšetkým v Južnej Amerike a Afrike. Podľa OSN na menej rozvinuté krajiny pripadá až 90 percent z 1,3 milióna obetí dopravných nehôd na celom svete.
Takto dopadol čínsky pickup Great Wall Steed 5 v testoch Global NCAP
Podobné autá od rovnakých výrobcov musia totiž v každej krajine spĺňať iné bezpečnostné kritériá a niektoré automobilky tak na niektoré trhy dodávajú konštrukčne iné auta ako na ostatné.
Výrazné rozdiely
Napríklad čínsky pick-up Great Wall Steed 5 nemá vo verzii pre Juhoafrickú republiku airbagy ani ABS. Britský Autocar uvádza ako príklad aj spoločnosť Maruti Suzuki, ktorej model Swift predávaný v Indii alebo Afrike získal v testoch Global NCAP len dve hviezdičky, pričom európska verzia Suzuki Swift získala v oveľa prísnejších testoch Euro NCAP hviezdičky tri, s takzvaným Safety packom dokonca štyri.
Global NCAP poukazuje ďalej na model Renault Kwid, ktorý sa má stať technickým základom budúcej prvé elektrickej Dacie. "Keď sa pozriete na model Kwid, brazílska verzia má oveľa viac výstuh v A-stĺpiku než tá indická," povedal Alejandro Furas, technický riaditeľ spoločnosti Global NCAP.
Kwid bol pre Brazíliu významne upravený v reakcii na verejné pobúrenie, keď tam neuspel pri úvodnom nárazovom teste. Furas sa domnieva, že za rozdiely môže tlak na znižovanie nákladov, kvôli ktorému sa používa rôzne kvalitná oceľ a dokonca aj menej kvalitné zváranie.
Značky oponujú
Výrobcovia automobilov a združenia automobilového priemyslu to vyvracajú a poukazujú na to, že ich vozidlá spĺňajú regulačné normy krajín, v ktorých sa predávajú. Prezident Global NCAP David Ward však uviedol, že toto tvrdenie je neprijateľné. Obvinil protistranu dokonca z "morálneho bankrotu" a konštatoval, že podporujú postavenie ich najslabších členov.
Britský Autocar oslovil aj združenie automobilových výrobcov v Indii a Južnej Afrike, ale dotaz zostal bez odpovede, nereagovali ani niektorí oslovení výrobcovia. Indická verzia časopisu však zistila, že Global NCAP chce v Indii sprísniť pravidlá pre bezpečnostné testy.
Dôraz nebude kladený iba na bezpečnosť vozidla pri samotnom náraze, ale z veľkej časti aj na bezpečnostných asistentov, ktorí majú zabrániť nehode či obmedziť jej následky.
V Indii totiž pri nehodách zomiera veľké množstvo chodcov, cyklistov a jazdcov na motorkách. Spoločnosť Global NCAP tiež vyzvala k celosvetovému zjednoteniu bezpečnostných štandardov.