Sedan vybavený autonómnym riadenie tretej úrovne je prvý svojho druhu na trhu. "Vodič si môže v určitých situáciách, napríklad v dopravnej zápche, čítať alebo sa pozerať televíziu," uviedlo japonské ministerstvo dopravy.
Autonómne schopnosti vozidiel sa rozdeľujú do šiestich rôznych úrovní - od nuly do piatich. Najpokročilejšia potom predstavuje plne autonómne vozidlo. Na tretej úrovni bude napríklad nová generácia špičkového nemeckého modelu Mercedes-Benz najvyššej triedy S.
Honda svoj systém nazýva Sensing Elite, ten pre riadenie používa informácie z 3D mapových podkladov s vysokým rozlíšením, navigácie a senzorov sledujúcich okolia vozidla. Auto zároveň sleduje tiež vodiča s pomoc kamery namierenej do kabíny, píše iDNES.cz.
Podrobné testovanie
Honda uvádza, že pri vývoji svojho systému autonómneho riadenia uskutočnila 10 miliónov simulácií jazdných situácií a v reálnych podmienkach najazdili testovacie prototypy áut asi 1,3 milióna kilometrov. Celý systém je navyše zálohovaný záložným riešením, redundancia je totiž v prípade riadiacich systémov autonómneho ovládania jednou zo základných požiadaviek.
Ťažiskovými prvkami sú samozrejme adaptívny tempomat špeciálne vyladený režimom pre pohyb v kolóne a systém udržiavania v jazdnom pruhu. Auto vie tiež samostatne zmeniť jazdný pruh, samozrejme s ohľadom na ostatných účastníkov cestnej premávky a aktuálnu premávku.
Model Legend ponúka automobilka len na japonskom trhu. Sedan vybavený autonómnym riadením bude jasne identifikovateľný modrými doplnkovými svetlami a špeciálnymi hliníkovými ráfikmi. Pri detailnejšom pohľade tí pozornejší odhalia pridané senzory, ktoré systém pre svoj chod používa.
Úprav sa dočkal aj interiér, systém sa ovláda pridanými ovládačmi, a opticky a akusticky komunikuje so šoférom tak, aby jasne vedel, kedy môže zvoľniť. Pribudli hlavne diódy na volante a prístrojovej doske. Model Legend má pod kapotou 3,5-itrový vidlicový šesťvalec spárovaný s elektromotorom a dvojspojkovým sedemstupňovým automatom.
Japonská automobilka plánuje, že predá na domácom trhu sto týchto vozidiel. Odporúča maloobchodnú cenu 11 miliónov jenov (zhruba 85-tisíc eur). Toto špeciálne prevedenie automobilka taktiež ponúkne iba formou lízingu. Tým si pravdepodobne chce udržať dohľad nad vozidlami a v prípade problémov s revolučnou technológiou ich bude schopná stiahnuť.
Núdzové spomalenie a zastavenie
Firma si už skôr stanovila cieľ vyrábať ako prvá vo veľkom autonómne vozidlá tretej úrovne. Vodiči samojazdiaceho sedanu nemusia v zápche sledovať ceste, bez toho aby im kvôli tomu hrozil právny postih.
Japonská vláda vlani v novembri Honde priznala bezpečnostné osvedčenie pre jej autonómnu technológiu jazdy Traffic Jam Pilot, ktorá dokáže za určitých okolností zrýchľovať, spomaľovať a zatáčať. Systém dokáže vodiča tiež zalarmovať, aby v prípade nutnosti prevzal kontrolu nad vozidlom, napríklad vibráciou bezpečnostného pásu.
"Ak vodič nereaguje, systém vozidlo spomalí a zastaví. Okolité autá pritom varuje výstražnými svetlami a trúbením," uviedla Honda. Ak je to možné, systém navedie vozidlo do odstavného pruhu, alebo na kraj cesty.
Autá s druhým stupňom automatizácie už po cestách jazdia. Dokážu zrýchľovať, spomaľovať aj zatáčať, ale vodič by mal byť pripravený kedykoľvek nad autom prevziať kontrolu. Tomuto stupňu sa niekedy hovorí "nohy z pedálov, oči na ceste".
Do vývoja autonómnych áut investujú svetové automobilky aj technologické firmy, napríklad Waymo zo skupiny Alphabet. Americký výrobca elektromobilov Tesla vlani v júli oznámil, že je už "veľmi blízko" dokonca až piatemu stupňu automatizácie.