Boje na Ukrajine narušili výrobu káblových zväzkov, ktoré v priemernom automobile nesú až päť kilometrov káblov. Sú jedinečné pre každý model a vozidlá sa bez nich nezaobídu.
Automobilový priemysel už zápasí s prudkým rastom cien kovov a energií, narušenými dodávateľskými reťazcami a nedostatkom polovodičových čipov.
Výrobu kvôli obmedzeniu dodávok káblových zväzkov znížili automobilky Volkswagen aj konkurenčné BMW. Mercedes-Benz varoval, že sa tento problém čoskoro odrazí aj na jeho produkcii.
Prémiová značka Audi uviedla za skupinu Volkswagen, že celý koncern pracuje na tom, aby hlavní dodávatelia presunuli výrobu káblových zväzkov z Ukrajiny inam. Hľadá tiež alternatívnych dodávateľov. Obzerá sa po nich vo východnej Európe, severnej Afrike, Mexiku a možno aj v Číne, uviedla spoločnosť.
S dodávateľmi jedná s cieľom nájsť alternatívne zdroje dielov aj BMW. Štvrtá najväčšia automobilka sveta Stellantis uviedla, že už káblové zväzky odoberá z iného miesta v Európe. Odmietla upresniť odkiaľ.
Od minulého týždňa stojí v Mladej Boleslavi výroba elektrickej Škody Enyaq iV práve kvôli výpadku dodávok káblových zväzkov z Ukrajiny. "Jedným zo scenárov je prípadná realokácia postihnutého ukrajinského dodávateľa do Česka," povedal hovorca automobilky Tomáš Kotera.
To by podľa neho v praxi znamenalo presťahovať z Ukrajiny technológiu aj zamestnancov, ktorí zväzky vyrábajú. U nich by bolo potrebné zaistiť pracovné povolenie a ďalšie formality, vrátane ubytovania ich rodín v Českej republike.
Výrobcovia automobilov, ktorí sa spoliehali na Ukrajinu, budú musieť konať rýchlo, konštatoval Nick Klein z logistickej spoločnosti OEC Group.
„Budú musieť objednávať s veľkým predstihom, pretože budú čeliť oneskoreniam. Výrobcovia automobilov navyše budú medzi sebou súťažiť o rovnaké zdroje,“ dodal.
Západná Ukrajina sa vďaka svojej lacnej a vysoko kvalifikovanej pracovnej sile a blízkosti európskych automobilových tovární a bohatstva surovín stala významným výrobným centrom káblových zväzkov. Vyrába ich tu okrem iného japonská Fujikura a francúzsky Nexans. Niektorí producenti, napríklad Fujikura, po invázii na Ukrajinu výrobu úplne pozastavili, iní pracujú s obmedzenou kapacitou.
Presun výroby do závodov na iných lacných trhoch s rozvinutým priemyslom káblových zväzkov, ako je Rumunsko, Srbsko alebo Tunisko, si vyžaduje nákup nového zariadenia na zvýšenie kapacity, ktorého inštalácia môže trvať mesiace. Automobilky a ich dodávatelia podľa zdrojov z odvetvia debatujú o tom, kto by tieto náklady uhradil.
Z Ukrajiny ešte sporé dodávky prúdia. Jeden nemenovaný výrobca pôsobiaci na západe krajiny uviedol, že časť prevádzky pokračuje aj cez deň, v noci je však kvôli zákazu vychádzania továreň uzavretá.
Niektoré prepravné spoločnosti vozia káblové zväzky na juh cez hranice do Rumunska, pretože boje do tejto oblasti zatiaľ nedosiahli, uviedol Klein.
„Počet vodičov kamiónov, ktorí budú ochotní jazdiť po týchto trasách, bude však s pokračujúcimi udalosťami stále menší. Nastane okamih, kedy odtiaľ nebude možné nič bezpečne odviezť,“ dodal.