Je 24. septembra 1908. V továrni na detroitskej Piquette Avenue práve Henry Ford začína sériovo vyrábať automobily. Prvým je ikonický Ford T. Automobil, ktorého vzniklo za necelých 20 rokov 15 miliónov, čo je úctyhodné číslo aj dnes. Ale my sme v čase, keď automobily vznikali ručne. A keď Henry Ford sériovú produkciu odštartoval, konkurenti obvykle vyrábali sotva jednotky alebo nízke desiatky áut za rok.
Než prišiel Henry Ford, bol nákup auta dobrodružstvom. A podniknúť ho mohli iba naozaj bohatí ľudia. Na svete – teda presnejšie v Európe a v Spojených štátoch – existovali rádovo vysoké stovky výrobcov áut, ktorí ale vyrábali nízke desaťtisíce strojov. Vtedajší trh s novými autami fungoval na princípe zákazkovej výroby, píše iDNES.cz.
Vybrali ste si teda výrobcu, ktorý robil auto, ktoré sedelo vášmu vkusu a potrebám. Dohodli sa s ním na zadaní, dali mu zálohu a on začal pracovať. Auto sa rodilo rádovo mesiace. V lepšom prípade ste trafili spoľahlivého človeka. V horšom podvodníka, ktorý zmizol aj s vašou zálohou. Dnes by sme to mohli pripodobniť k zákazkovej výrobe nábytku. A Henry Ford? Ten bol ako IKEA.
Prvý rok – teda za tri mesiace – vyrobil necelých dvetisíc áut. V nasledujúcom roku ich už bolo vyše 10-tisíc. Potom sa počty áut takmer násobili a v nepriamej úmere klesala cena. V roku 1909 stál Ford T 805 dolárov a vyrobilo sa ich 19-tisíc. V roku 1916 stál 345 dolárov a áut vzniklo vyše pol milióna. Len na uvedenie do kontextu – v roku 1908, kedy sa Ford T začal vyrábať, bolo na celom svete asi 200-tisíc áut....
Zostáva vám 85% na dočítanie.