Už pár rokov je v móde zobrať staré auto, vypitvať ho a do jeho útrob vložiť batérie s elektromotorom. Nič proti gustu, každý nech si so svojim majetkom robí to, čo uzná za vhodné. Zjavne sú však medzi nami aj takí, ktorí premýšľajú trochu inak. Presnejšie povedané, ich myšlienky utekajú presne opačným smerom. Do histórie.
Žiarivým príkladom je aj Frank Rothwell z anglického Oldhamu, ktorý vyzerá ako ktorýkoľvek iný dôchodca. Chodí v špinavých montérkach, na hlave má bekovku a v tvári bodrý nákazlivý úsmev. Až na to, že tento sedemdesiatročný chlapík nie je úplne obyčajný senior.
Vlani sadol do člna a za 56 dní sa len vďaka sile vlastných rúk preplavil cez Atlantik, aby upozornil na svoju nadáciu a v konečnom výsledku vyzbieral 1,1 milióna libier na výskum Alzheimerovej choroby. Tentokrát ma na svedomí iný projekt, no podobne šialený.
Frank totiž vlastní Land Rover Series IIA z roku 1967, do ktorého sa v továrni montoval 2,25-litrový naftový štvorvalec, rovnako veľký benzínový motor a radový šesťvalec s objemom 2,6 litra. V tomto prípade však pod kapotou nenájdete ani jeden spomínaný agregát.
Ako Frank hovorí vo videu, ktorý natočila partia okolo platformy DriveTribe založenej pôvodnou známou TopGear trojicou Clarkson, Hammond a May: „Čo má človek robiť v nedeľu poobede? Zúčastnil som sa víkendovej akcie s parnými strojmi a všimol som si tam miniatúrne verzie vozidiel. Pomyslel som si, že to musia byť skutočne dobrí inžinieri, aby postavili niečo podobné,“ dodáva Frank Rothwell.
Reč sa následne stočila k presne takému stroju, stojacemu už na jeho dvore. „Áno, tamto je Elvia, ale podvádzal som, kúpil som si stavebnicu a postavil ju v garáži,“ pripomína. Len jeden takto poháňaný stroj v jeho rukách mu zrejme nestačil, nehovoriac o tom, že bol skutočne len zmenšeninou.
Potreboval ďalší, ideálne nejaký v životnej veľkosti. A práve vtedy mu napadlo, že by mohol parnú jednotku namontovať do iného vozidla. Tak sa zrodila myšlienka modelu od Land Roveru s parným pohonom. Ako sa to vyvíjalo ďalej môžete vidieť v podaní samotného Franka vo videu vyššie.
V počiatkoch skúsil odhadnúť hmotnosť motora s prevodovkou a diferenciálmi a porovnať ich s hmotnosťou parného stroja. A pretože tam nebol veľký rozdiel, pustil sa do prestavby.
Z preglejky najprv vyrobil napodobeninu parného agregátu, aby mal istotu, že ho tam po prípadných nutných úpravách dostane. A keďže všetko sedelo, vymontoval starý motor i s predným diferenciálom až postupne vyrobil parnú zadokolku.
Pridal ručné ovládanie „plynu“, vyrobil niekoľko jednoduchých záložných brzdových systémov a Land Rover Series IIA poháňaný výhradne silou parného stroja s externým spaľovaním bol na svete. Nie je však práve najrýchlejší, naopak, ide zrejme o vôbec najpomalší Land Rover sveta.
Frank totiž priznáva, že maximálna rýchlosť jeho vozidla je len 19 kilometrov za hodinu. A v kopci je rád, že ide aspoň tri kilometre za hodinu. Ale viete, čo je na tom najlepšie?
Jeho Mildred, ako auto nazval, má absolvovanú "technickú kontrolu", takže s ňou môže legálne vyraziť aj na bežné britské cesty. To by sa na Slovensku zrejme len tak ľahko nestalo.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.