Tomuto sa povie zaujímavá novinka: digitálne tabuľky, prinášajúce i mesačný poplatok za EČV. V tomto prípade hovoríme nateraz o dobrovoľnom príslušenstve, ktoré by mohlo nahradiť klasiku, akú vidíte napríklad aj na ilustračnom obrázku či prakticky všetkých vozidlách na cestách.
Tradičná americká automobilka Ford sa však stavia do úlohy priekopníka a do svojho produktového portfólia integruje práve novú technológiu, ktorá by v budúcnosti mohla nájsť široké využitie po celom svete. A nejde len o pre mnohých krajší vzhľad, noviniek takáto technológia v praxi prináša hneď niekoľko.
Na Slovensku pritom len relatívne nedávno došlo k dlho očakávanej zmene pravidiel pre evidenčné čísla vozidiel. Motoristi sa vďaka tomu vyhnú dvojkrokovému prepisu, z tabuliek EČV sa vyškrtli skratky okresov, zmenil sa dizajn i font samotného písma na tabuľkách. Áno, išlo o rôzne byrokratické úpravy, ktoré sú pre mnohých isto relevantné, no v Spojených štátoch sa medzitým ukazujú náznaky aj skutočne veľkej zmeny.
Viaceré štáty USA totiž schválili takzvané digitálne poznávacie značky a teraz ich už prvý výrobca automobilov aj v praxi priamo ponúka. K zákazníkom sa tak dostanú oveľa ľahšie. Podpísaná je pod nimi americká firma Reviver, ktorá pracuje roky na tom, aby sa jej elektronické EČV (známe ako RPlate) dočkali v USA úspechu.
Zdá sa, že teraz by mohol prísť zlomový krok a technologická vychytávka preniknúť medzi širšiu verejnosť. Ako spoločnosť oznámila v tlačovej správe, uzavrela dohodu so svetoznámou automobilkou Ford. Čo to však v praxi znamená?
Digitálne poznávacie značky „RPlate“ sú momentálne k dispozícii u viac ako 300 predajcov Ford v Arizone, Kalifornii a Michigane – ako oficiálny partnerský produkt v rámci doplnkovej výbavy. Ford sa tak stal vôbec prvým výrobcom áut na svete, ktorý má vo svojom portfóliu práve digitálnu poznávaciu značku.
„Sme veľmi hrdí, že sme splnili prísne požiadavky na dodávateľov spoločnosti,“ povedal zakladateľ Reviver Neville Boston a dodal: „Tešíme sa, že do jej ponuky pridáme inovatívnu technológiu digitálnych poznávacích značiek.“
Medzi benefity tabuliek s EČV z dielne firmy Reviver patrí mimo zaujímavého dizajnu i možnosť sledovania polohy auta, jednoduchá správa formou online aplikácie, upozornenia na pohyb v reálnom čase, opatrenia proti krádeži a šanca do určitej miery personalizovať samotnú poznávaciu značku.
Viaceré z funkcií sú však dostupné iba v rámci plateného predplatného. Ak si teda reálne chce motorista v USA naplno vyskúšať digitálnu poznávaciu značku, bude musieť zaplatiť osem dolárov (7,60 eur) mesačne za verziu poháňanú na baterky.
V prípade káblovej verzie je poplatkom 10 dolárov (9,50 eur) mesačne. Pokiaľ si však zaplatíte za predplatné na rok vopred, získavate zľavu. Úvodná cena digitálnych ŠPZ začína na 599 dolároch, čo je v prepočte približne 569 eur. Prijali by ste takéto riešenie aj u nás?
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk