Obsluha mobilného telefónu, nepozornosť, mikrospánok či jednoducho nerešpektovanie dopravných značení. Vodiči na slovenských diaľniciach často doslova ignorujú upozornenia na zníženie rýchlosti, zúženie jazdných pruhov alebo prácu na ceste ako takú, čoho výsledkom môže byť v najhoršom prípade i fatálna nehoda.
Presvedčili sme sa o tom už niekoľkokrát, najnovšie krajinou obletela správa o tragickej udalosti, kde na nezodpovednosť vodiča doplatila životom dvojica zasahujúcich hasičov neďaleko Hornej Stredy na diaľnici D1. Je nutné si uvedomiť, že pri jazde na diaľnici sa dosahujú vysoké rýchlosti a pár sekúnd nepozornosti u vodiča znamená niekoľko stoviek metrov prejdenej vzdialenosti vozidla „naslepo“.
Národná diaľničná spoločnosť sa rozhodla aj vzhľadom na nedávne udalosti zasiahnuť a na diaľniciach zvýšiť ochranu svojich pracovníkov. Týkať sa majú novinky najmä takzvaného dlhodobého pracoviska, teda miesta, kde sa opravuje diaľničná vozovka či vymieňa mostný záver dlhšie ako 24 hodín.
Pracovníkov podľa správy NDS po novom ochraňuje pred nárazom a zranením séria betónových zvodidiel. Nahrádza sa tak pôvodná ochrana pracoviska krycím ťažkým vozidlom so šípkou. Opatrením sa zabráni vniknutiu vozidla či kamiónu do priestoru práce na ceste, znížia sa náklady na prípadné opravy či nákup nových krycích vozidiel a pozitívny efekt bude badateľný aj pri amortizácii vozidiel Národnej diaľničnej spoločnosti.
Za posledné tri mesiace bol sedemkrát zaznamenaný náraz vozidla do zabezpečovacieho auta Národnej diaľničnej spoločnosti alebo Diaľničnej patroly. Zvýšenie bezpečnosti práve osadením ťažkých betónových panelov je teda na mieste, hoci stále platí, že vodiči by sa mali naplno venovať vedeniu vozidla a nerozptyľovať sa inými činnosťami. V opačnom prípade ohrozujete nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky, pracovníkov alebo záchranárov.
Pracovisko na diaľnici a rýchlostnej ceste, kde sa vymieňa asfaltový koberec alebo opravuje most je vždy zabezpečené viac ako desiatkou dopravných značiek upozorňujúcich na zníženie rýchlosti, preradenie do správneho jazdného pruhu, zníženie rýchlosti a pred pracovisko sa umiestňujú i výstražné smerovacie dosky či bezpečnostné prahy.
Doplnením sú po novom odolné betónové zvodidlá umiestnené šikmo cez jazdný pruh, v ktorom sa vykonáva údržba a oprava. „Benefitom v kontexte ochrany našich zamestnancov je to, že betónové zvodidlo zabráni vniknutiu cudzieho vozidla do priestorov pracoviska a naše ťažké vozidlo či už s alebo bez vodiča tak nie je potrebné na pracovisku a môže vykonávať činnosť na inom mieste,“ vysvetľuje Rastislav Droppa, prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
Betónové zvodidlá sa uložia na miesto pred začiatkom prác a po ich ukončení sa z miesta následne odstránia. NDS však pristúpi aj k ďalšej novinke, ktorú už naplno využíva napríklad v zúženom úseku diaľnice D1 pred Bratislavou, kde sa pripravuje rozšírenie vozovky a napojenie na očakávanú križovatku s diaľnicou D4. Ide o špeciálny mobilný radar, ktorý vodičov informuje o skutočnej jazdnej rýchlosti, nájdeme ho aj na rekonštruovanom moste na križovatke R1/D1 pri Trnave.
Ako informuje Národná diaľničná spoločnosť, opravy vozoviek budú v najbližších mesiacoch prebiehať na úsekoch malackej D2, trnavskej D1, považskej D1, liptovskej D1 či košickej R4, na ôsmich mostoch sa vymenia mostné závery a na štyroch mostoch bude vynovené zábradlie, opravené odvodnenie či sanované rímsy.