Strety so zverou sú len výnimočne fatálne, časté sú ale vážne zranenia a vysoké škody. Z bežného povinného poistenia vám ich hradí len pár poisťovní, je rozumné si túto službu pripoistiť. Naopak škody s domácim zvieraťom je možné vymáhať priamo od majiteľa.
„Neexistuje žiadny univerzálny návod, ako na stretnutie so zverou reagovať. Vodič musí v sekunde vyhodnotiť rýchlosť auta, veľkosť zvieraťa a šírku cesty a na základe toho sa rozhodnúť, či brzdiť alebo tiež uhnúť,“ približuje šéf českej Asociácie autoškôl Ondřej Horázný.
„Neodporúča sa auto smerovať mimo cesty, pravdepodobnosť nárazu do stromu či prevrátenia je veľmi vysoká,“ radí Roman Budský z českého Tímu dopravnej bezpečnosti. „Keď už je zrážka nevyhnutná, odporúča sa nabúrať do zvieraťa predkom. Pre posádku je to najbezpečnejšie, pretože je tam dôkladne konštruovaná deformačná zóna,“ hovorí.
Trúbiacemu „rýchliku“ sa uhnite
Čelne sa stretol s vysokou zverou aj šofér z českých Prachatíc, ktorému minulý víkend pred automobil skočila laň. Zviera, ktoré v dospelosti dosahuje hmotnosť 120 až 170 kilogramov, pri náraze prerazilo čelné okno a skončilo na sedadle spolujazdca, ktoré našťastie nebolo obsadené.
„Vo vysokej rýchlosti nie je žiadne riešenie úplne spoľahlivé. V úsekoch, kde sa zver vyskytuje, odporúčam hlavne v skorých ranných a večerných hodinách jazdiť pomalšie a viac k stredu cesty, aby mal vodič väčší rozhľad a manipulačný priestor, ak zver odniekade vyskočí,“ radí Budský.
Dodáva, že v úseku označenom značkou „Pozor zver“ by sa vodič nemal báť spomaliť na rýchlosť šesťdesiat kilometrov za hodinu, aj keď to v pravidlách cestnej premávky stanovené nie je.
„V tejto rýchlosti by sa stret mal obísť bez zranenia a devastácie auta, vodič príde len o pár sekúnd neskôr. Je dôležité nenechať sa strhnúť ostatnými vodičmi, napríklad im aj mierne uhnúť a trúbiaci „rýchlik“ radšej pustiť pred seba, aspoň to bude on, kto zver zrazí,“ uvažuje Budský.
Vyriešiť podobnú situáciu je aj pre skúseného vodiča krst ohňom. Autoškoly špeciálne školenia nedávajú, niektoré ponúkajú možnosť vyskúšať si reakciu na podobnú situáciu na trenažéri. „Odporúčame školu šmyku na autodrome, ale súčasťou štandardného kurzu to zvyčajne nebýva,“ vraví učiteľ autoškoly ÚAMK Peter Hůrský.
Keď vodič uvidí zviera v noci a je dostatočne ďaleko, mal by hlavne vypnúť diaľkové svetlá. Tie na zvieratá často pôsobia ako magnet, takže zostanú stáť a chovajú sa nevyspytateľne. „Aj v zástavbe mi raz na obed skrížil cestu veľký srnec, s podobnou situáciou musí človek počítať všade,“ doplnil Hůrský.
Ľahko sa z vás stane pytliak
Na Agronomickej fakulte Mendelovej univerzity v Brne pred pár rokmi vďaka dotazníkovému prieskumu spočítali, že pod kolesami áut v Česku ročne skončí zhruba 140-tisíc zajacov, okolo 130-tisíc laní či 39-tisíc bažantov.
Odporúča sa po zrážke, hoci malej, zastaviť s vozidlom na bezpečnom mieste a zapnúť výstražné smerovky. Následne, ak sa zrazené zviera nachádza na ceste, označte toto miesto prenosným výstražným trojuholníkom aby ste upozornili aj ostatných vodičov.
Rozhodne zavolajte aj políciu a z miesta nehody neodchádzajte. Dopustili by ste sa trestného činu - úniku z miesta nehody. Rovnako zrazenú zver nenakladajte do svojho auta, v tom prípade by sa jednalo o pytliactvo, čiže ďalší trestný čin. Odvoz a likvidáciu zvieraťa po zrážke s autom zaisťujú miestne príslušné združenia, ktorých zástupcov kontaktuje polícia.
Nech už na ceste stretnete mŕtve zviera, alebo prekážku v podobe kusu dreva, matrac či iný predmet vypadnutý z vozidiel, je rozumné zavolať políciu, aj keď to žiadny predpis vodičovi neprikazuje. „Policajti následne upozornia správcu komunikácie, ktorý by sa mal postarať o likvidáciu,“ približuje Budský.