Viac staníc STK, trh otvorený pre každého, ale aj možný pokles kvality pri kontrolách. Už onedlho sa bude rozhodovať o revolučnej zmene v systéme technických kontrol vozidiel. Konkrétne na najbližšej schôdzi parlamentu, ktorá bude zasadať už 28. novembra. Ministerstvo dopravy pripravilo návrh, ktorý výrazne upraví reguláciu sietí technických a emisných kontrol. Rezort chce úplne otvoriť trh, zatiaľ čo dnes je rámcovo obmedzený.
Novela sa týka zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Okrem otvorenia trhu však bude upravovať aj výšku pokút za to, ak niekto na STK pozabudne a prípadne si ju ihneď pôjde obnoviť.
V praxi by novinka znamenala to, že ktokoľvek, kto by splnil zákonom stanovené podmienky, teda nakúpil napríklad potrebné prístroje, mohol by si otvoriť a prevádzkovať takúto stanicu, kde by vykonával kontrolu vozidla. Dnes je počet takýchto bodov limitovaný práve ministerstvom.
Problém s čakaním
„Pripravili sme komplexný návrh, ktorým na jednej strane navrhujeme liberalizovať sieť staníc STK a EK a na druhej strane tiež upravujeme pokuty za neplatnú STK a EK. To znamená, že zámerom je, aby na našich cestách jazdili bezpečné vozidlá a ľudia mali čo najlepší prístup k staniciam STK/EK,“ odpovedali z odboru komunikácie rezortu dopravy.
Dnes reálne existuje problém s čakacími lehotami na kontrolu vozidla. No len krátkodobo, a to začiatkom roka. Nápad s rozšírením trhu sa nepáči niektorým poslancom, ale logicky aj asociácii STK na Slovensku, ktorá u nás združuje jednotlivé stanice.
„Súčasné stanice sú vyťažené na 50 percent a ich ročná kapacita je 2,55 milióna kontrol. Za celý rok 2016 prišlo na kontrolu STK 1,3 milióna vozidiel. Ak sa na STK niekde čaká, tak len v jarných mesiacoch alebo na staniciach s nedostatočným počtom technikov,“ povedal pre HN Peter Hulman, tajomník Národnej asociácie staníc technických kontrol.
Problém môže vzniknúť práve zahustením množstva staníc, ktoré si reálne nemajú veľmi ako konkurovať. „Ak je v priemere stanica STK vyťažená na 50 percent a pribudne čo i len jedna ďalšia, konkurencia v snahe získať zákazníka sa zdvojnásobí. A čo môžete ,zákazníkovi‘ počas kontroly ponúknuť okrem toho, že mu viac odpustíte? Všetky ďalšie ponúkané výhody pre zákazníkov sú pre stanicu len ďalším nákladom, ako napríklad darček či zľava. Takže viacerí prestanú plniť svoju primárnu funkciu vyberať z premávky nebezpečné vozidlá,“ dopĺňa Hulman.
Ministerstvo odmieta, že by sa práve liberalizovaním trhu akokoľvek znížila kvalita kontrol. Každá totiž musí postupovať rovnako a v rámci zákona. Rovnako chce týmto opatrením dostať stanice technickej a emisnej kontroly bližšie k ľudom a motivovať ich, aby na ne chodili. Teda výsledkom by mali byť bezpečnejšie autá na našich cestách.
Problém s kvalitou
Koľko by však vlastne staníc STK po tejto zmene vzniklo a ako by to mohlo zmeniť napríklad cenu za jednu vykonanú prehliadku, rezort dopravy nespresnil.
Zvýšený počet staníc môže však mať teoreticky aj negatívny efekt. Nikto nezaručuje, že stanice vzniknú v miestach, kde majú ľudia ku kontrole STK relatívne ďaleko. Nárast ich počtu môže byť len vo väčších mestách. Navyše, podobný krok uvoľnenia pravidiel urobilo v minulosti aj susedné Poľsko.
Nemecká Dekra, ktorá má svoje sídlo aj v Poľsku, poukázala na fakt, ktorý nastal v krajine po uvoľnení pravidiel. Stanice technických kontrol boli u našich severných susedov podobne limitované, ako aj teraz u nás na Slovensku.
Po tom, čo sa v Poľsku trh liberalizoval, vznikli stovky nových miest. Kvalita, respektíve „prísnosť kontrol“ je benevolentnejšia. A teda reálne sa môžu na cestách objaviť autá, ktoré by tam nemali čo hľadať. Na druhej strane, cena za jednu technickú kontrolu je približne o polovicu nižšia ako u nás, čiže na úrovni 30 až 25 eur.
Tohto faktu sa obáva aj Národná asociácia STK u nás. „Kontrola technickej spôsobilosti vozidla na cestnú premávku je štátnym kontrolným úkonom, rovnako ako výber daní.“
Koniec novembra
„Štát si túto službu, ktorú nevyhnutne potrebuje, objednáva u prevádzkovateľov STK a EK. Práve kvôli takto nastavenému systému musí byť vo vlastnom záujme štátu zabezpečiť dostatočný dozor nad vykonaním danej kontroly, a tak logicky aj nad jej kvalitou. Úplné a nekontrolované uvoľnenie siete je krok presne opačným smerom,“ dopĺňa Peter Hulman.
Hlasovanie, ktoré sa uskutoční 28. novembra, tak môže byť dvojsečné. Cena za kontrolu môže časom klesnúť, klesnú rovnako pokuty, čo je plus, no rizikom bude kvalita odvedenej práce. Dá sa polemizovať, či aj dnes vôbec všetky stanice STK a EK fungujú na sto percent. Čo by nastalo po úplnom otvorení trhu, nemusí byť ťažké odhadnúť.
Obmedzením pre mnohých, ktorí by chceli vlastnú STK, bude vstupná investícia, ktorá sa počíta v státisícoch.
Tieto zmeny čakajú vodičov:
- Liberalizácia trhu – väčší počet stredísk technickej kontroly, ktoré by mohli vzniknúť napríklad aj v niektorých autoservisoch.
- Nižšia cena za kontroly TK/EK – s rozsiahlejšou sieťou stredísk by sa pravdepodobne tiež znížila suma, ktorú musia majitelia áut platiť za vykonanie kontroly. Dnes je to približne 50 eur za technickú a 50 eur za emisnú kontrolu. V Poľsku sa po liberalizácii znížila na 25 eur.
- Náročnejšia kontrola kvality – s väčším počtom staníc sa pravdepodobne zníži kvalita kontrol, tým sa na cesty dostane viac áut s nevyhovujúcim technickým stavom.
- Nižšie pokuty – novela zákona zahŕňa aj nižšie pokuty za neplatné kontroly. Tie sa znížia o tretinu. Dnes zaplatíte za neplatnú technickú kontrolu pokutu 165 eur a rovnakú sumu za neplatnú emisnú kontrolu. V budúcnosti by sa mali pokuty znížiť na 55 eur za každú z kontrol, v prípade, že majiteľ vozidla túto sumu zaplatí do 15 dní od príkazu.