Bolo to tak stále? Pamätám si, že ešte pred 10 rokmi sa „papierovej“ spotrebe pri určitej snahe dalo dostatočne priblížiť.
No a na takej 20-ročnej dvojlitrovej osemventilovej „atmosfére“ som ju bez problémov dokázal podliezť. Skúste to však na niektorom downsizingovom motore alebo dokonca hybride.
Spotreba paliva dnes a v minulosti
Spotrebujú dnešné autá menej ako rovnako výkonné stroje v minulosti? Ak to vezmeme v globále, tak určite áno. Je tu priame vstrekovanie paliva, lepšia aerodynamika, presnejšie riadenie motora a množstvo ďalších systémov, ktoré podporujú túto nižšiu spotrebu.
Navyše, výrobcovia používajú prevodovky so 7, 8 a dokonca 10 prevodovými stupňami. A tí, ktorí ostali pri klasike v podobe 6 stupňov, ich až neprirodzene natiahli. Ak to zjednoduším, na dnešnom 200 kW BMW budete jazdiť za menej, ako na rovnako výkonnom modeli tej istej značky spred 15 rokov.
Čo je smutné, a v konečnom dôsledku si to odskáče hlavne zákazník, je rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou paliva. Tá sa podľa ICCT v EÚ líši od normovanej o hrozivých 42 percent. Nelichotivý je tiež posledný trend vývoja „parametra“. Pred desiatimi rokmi to bolo „len“ 16 percent.
Diesele pritom klamú v rozdiele spotreby o päť percent viac ako benzínové motory. A prichádzajú najväčší hriešnici v klamaní svojho pána, a to plug-in hybridy. Tie totirž reálne dosiahnu iba 30 percent z udávaného dojazdu. No a, podržte sa, priemerný rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou sa líši o závratných 176 percent.
V reále trikrát viac, aj keď...
Opäť zjednodušene. Ak vám výrobca v nedávnej minulosti udal, že máte v kombinovanej prevádzke jazdiť za osem litrov, tak ste za toľko jazdili a nebol problém ani podliezť túto udávanú spotrebu. Ako je to dnes? BMW X5 xDrive40e by si malo vystačiť s 3,3 litrami na sto kilometrov. Realita? Deväť litrov ako nič. Tu to strieľa zásadne do výšin.
Nehovorím teda, že na tak veľké, luxusné a vybavené auto je to veľa. Je to veľmi dobrá hodnota, ale ide o ten rozdiel medzi tým, čo sa nám snažia nahovoriť, a realitou. Dokonca to už dnes berieme tak, že údaje o priemernej spotrebe súdny človek vôbec neberie vôbec vážne a vyzerajú fajn akurát tak na propagačných materiáloch automobiliek.
Papier znesie veľa. Zákazníci taktiež
Toto nie je problém automobiliek, ale aj EÚ. Zdá sa, že „odborníkov“ v Bruseli nezaujíma reálny svet, ale stačí, že všetko vyzerá tip-top iba na papieri. Ďalším ich "úspechom" je osekávať hodnoty v percentách. "Do roku XY znížte emisie a spotrebu o toľko percent". Avšak vôbec nerozumejú, a ani nechcú, ako taký motor pracuje a či zakomponované zmeny (v percentách) sú z fyzikálneho hľadiska možné.
A tak vzniká začarovaný kruh, kedy automobilky hľadajú všelijaké možnosti, ako nezmyselné obmedzenia obísť. Kto na to doplatí? No my, obyčajní zákazníci. Heslo „náš zákazník, náš pán“ nabralo v tomto prípade úplne iný význam.
Podľa výskumu ICCT, náklady na prevádzku auta sú v priemere o 400 eur vyššie, ako by mali byť podľa papierov. Z celého cirkusu vyplýva, že downsizing a hybridy nepriniesli to konkrétne ovocie, na ktoré nás lákali, alebo nie v takom rozsahu.
Aj keď spotreba áut sa zlepšuje, klesá oveľa rýchlejšie na papieri, ako v skutočnosti. Fenoménu nepomáha ani deravá norma na meranie spotreby NEDC, ktorú (chvalabohu) nahrádza WLTP. Určite nejazdíme v uzavretých priestoroch, v nízkych rýchlostiach, s nekonečným zrýchľovaním na požadovanú rýchlosť a pri optimálnej teplote.
No a keď sa v článku hrám s percentami po celý čas, podľa ICCT, nová norma merania spotreby WLTP prinesie rozdiel medzi udávaným a reálnym apetítom 20 percent. Avšak iba dočasne, odborníci hovoria o dierach aj v novej norme a výrobcovia motorov ich po čase začnú využívať.
V Amerike spravodlivejšie (spotreba paliva)
Čo ICCT navrhuje? Inšpirovať sa Amerikou. Tam sú dlhodobo percentuálne rozdiely najmenšie. Agentúra EPA testuje spotrebu nových áut v reálnych podmienkach pri zapnutej klimatizácii a nízkej teplote. Test je „nepriestrelný“ a veľmi prísny. V prípade, že zistia príliš veľké rozdiely, na rad prichádzajú sankcie.
Svoje o tom vie BMW, Ford, Kia a Hyundai. Pre zaujímavosť, najhoršie v štatistike rozdielov medzi normovanou a reálnou spotrebou vystupuje Japonsko. Tam sa, najmä kvôli vysokému stupňu elektrifikácie a hybridizácie, líši udávaná a praktická spotreba o 60 percent.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.