Pixabay
StoryEditor

Dieselové auto nie je vždy výhra. Čo robiť, aby vám v zime nezamrzla nafta?

20.01.2018, 23:00
Dieselové autá sú stále pomerne populárne, hoci im už zrejme tikajú hodiny a šliapu na krk benzínové agregáty.

V minulosti bola veľkou výsadou dieselových áut spotreba paliva, oproti benzínovým motorom bol rozdiel celkom markantný. V dnešnej dobe sú však už "benziňáky" na veľmi vysokej úrovni a v spotrebe až tak veľký rozdiel nie je.

Nie každý však má na nové benzínové auto a množstvo ľudí zostáva pri naftových, často tiež skôr starších, vozidlách. V zimnom období, kedy je výskyt poriadne mrazivých teplôt častý, sa mnohým môže stať poriadne nepríjemná vec.

Ak sa na chladné počasie nepripravíte, respektíve svoje auto, môžete na to doplatiť a do roboty pôjdete nakoniec taxíkom či MHD. Udržiavajte technický stav vozidla v dobrej kondícii a pozor si dajte aj na to, čo do neho tankujete.

Nafta totiž pri nízkych teplotách dokáže stuhnúť do takého stavu, že aj keď sa auto snaží a batéria je pripravená vypustiť aj dušu, motor skrátka nenaštartujete.

Tankujte "plnú" a kvalitné palivo

Asi najzákladnejšia rada je tankovať doplna a na overených čerpacích staniciach kvalitné palivo. Ponuka sa prispôsobuje konkrétnym obdobiam a teda v lete tankujete inú naftu ako cez zimu. Tá má byť totiž už "v základe" odolná voči nízkym teplotám.

Napríklad sieť čerpacích staníc Slovnaft ponúka štandardnú naftu EVO spĺňajúcu normu EN 590, ktorá je vhodná až do teploty -20 stupňov Celzia. V ponuke sú často tiež vylepšené palivá, príkladom môže byť palivo s názvom EVO Diesel Plus, odolné až do arktických teplôt -40 stupňov Celzia. 

Spoločnosť OMV tiež na svojich čerpacích staniciach v zimnom období štandardne ponúka základnú naftu OMV Diesel a prémiové palivo OMV MaxxMotion Diesel - podľa rakúskych certifikátov je bod filtrovateľnosti za studena pri tomto palive až pri mínus 40 stupňoch Celzia. Okrem vysokej odolnosti voči chladu OMV MaxxMotion Diesel zaručuje čistotu motora, odstraňuje existujúce usadeniny, predchádza znečisťovaniu a z dlhodobého hľadiska predlžuje životnosť motora.

"-40°Celzia je bod filtrovateľnosti za studena podľa normy EN 590. Výhody a účinky paliva sú však ovplyvnené aj vozidlom, správaním vodiča a technickým stavom motora a sú založené na porovnaní s palivom, ktoré spĺňa miestne minimálne požiadavky noriem STN EN 590 a STN EN 228," informuje Michaela Kuzmínová, marketingová manažérka spoločnosti OMV Slovensko.

Najlepšie teda je, ak natankujete prémiové palivá, ktoré by mali mať ešte väčšiu odolnosť voči nízkym teplotám vďaka obsahu aditív. Hoci ani toto nie je zaručený spôsob, ako jednoznačne predísť zamrznutiu nafty. Tá pri nízkych teplotách môže vylučovať v sebe obsiahnutý parafín a to aj pri drahších prémiových palivách, ktorý pripchá palivový filter alebo ho úplne zanesie.

Používajte aditíva

Ďalšou alternatívou je obohatiť palivo a teda prilievať pri tankovaní do nádrže aj aditívum. Kúpiť sa dá v rôznych servisoch či auto-obchodoch. Vodiči by sa mali riadiť návodom a najmä správnym dávkovaním tohto prípravku. Nie vždy totiž znamená väčšie množstvo - lepšie výsledky a vy si tak v konečnom dôsledku môžete situáciu ešte skomplikovať.

Všeobecne sa odporúča nádrž vyprázdniť po rezervu, prísť na čerpaciu stanicu, do nádrže naliať aditívum a až následne načerpať palivo. Aditívum sa tak najlepšie zmieša s palivom. Nepoužívajte ich však ak pravidelne a výhradne tankujete prémiové palivá. Aditív by mohlo byť v takom prípade až príliš.

Dôležitý je aj akumulátor

Aj v prípade, že nieste sviatočný vodič, kapacita batérie auta v zimných mesiacoch pri nízkych teplotách výrazne klesá. Mali by ste teda dbať o jej dobrý stav. Ak viete, že na aute dlhší čas nepôjdete, vyberte batériu a pripojte ju k inteligentnej udržiavacej nabíjačke.

Rovnako tak môžete akumulátor preventívne dobíjať, najmä ak sú vaše trasy krátke a v mestskej premávke. V zime nie je na škodu nosiť so sebou vo vozidle aj štartovacie káble, pre prípad núdze.

Ak je už problém na svete, na toto zabudnite

Pri jazde sa palivo pohybuje, tečie a nemá tak možnosť stuhnúť. Problém nastáva až pri odstavení auta a to najmä počas mrazivých nocí. Riešením je tak jedine parkovanie v garáži, hoci nie každý túto možnosť pochopiteľne má, prípadne výmena palivového filtra či jeho jemné ohrievanie.

Nepokúšajte sa však motorový priestor zohrievať ohňom či oblievať horúcou vodou. Veľký a náhly teplotný rozdiel môže niektoré časti výrazne poškodiť, prípadne sa voda dostane aj na nechcené miesta.

Zabudnite tiež na strkanie zapálených novín do sania, ako sa to robilo pri starých autách. Taktiež sa neodporúča prilievať do nádrže dieselu benzín - už aj malé množstvo totiž radikálne znižuje mazivosť nafty a môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora. ​

Najlepšie je zamrznutiu paliva predísť a dodržiavať spomínané pravidlá, v takom prípade tento problém vôbec nebudete mať.

01 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 02 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 03 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 04 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 05 - Modified: 2024-11-15 07:25:43 - Feat.: - Title: Desať minút je ten správny čas na zahriatie
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. november 2024 18:45