Medzi výrobcami pneumatík to vrie. Veľkú polemiku vyvolalo vyhlásenie šéfa pneumatikárskeho gigantu Michelin, ktorý povedal, že zimné pneumatiky často nie sú potrebné. Na otázky čitateľov iDnes.cz odpovedá expert David Kalaš.
Pýtajte sa na všetko ohľadom pneumatík odborníka, ktorý o nich vie všetko. David Kalaš je technickým expertom českého zastúpenia firmy Bridgestone. Samozrejme by bolo lákavé nájsť odborníka, ktorý bude zimné pneumatiky odmietať ako zbytočné, taký však podľa nášho názoru a pátrania neexistuje.
Podľa Kalaša je aktuálna situácia medzi ľuďmi z odboru veľmi silno diskutovaná. Dlhú dobu ťahali v týchto otázkach výrobcovia pneumatík za jeden povraz. Teraz však prichádzajú na pretras aj ďalšie kauzy. Pred časom sa jeden z výrobcov priznal, že do testov pneumatík vykonávaných nezávislými organizáciami dodával špeciálne odladené plášte. EÚ tiež preveruje veľké manipulácie s údajmi na štítkoch pneumatík, ktoré majú motoristom uľahčiť orientáciu pri nákupe.
David Kalaš uznáva, že môžu nastať situácie, kedy aj v zimnom období môžu mať za špecifických podmienok letné pneumatiky lepšie výsledky v niektorých disciplínach.
"Prvkom, ktorý bude ovplyvňovať brzdnú dráhu, je teplota pneumatík. Môže určite dôjsť k situácii, keď letná pneumatika na suchej vozovke aj pri nízkej vonkajšej teplote môže mať kratšiu brzdnú dráhu. Avšak v zimnom období je momentov s vhodnými podmienkami pre letné pneumatiky málo. "
Nevyhadzujeme ojazdené pneumatiky príliš skoro?
Šéf pneumatikárskeho gigantu Michelin okrem iného vyhlásil, že zimné pneumatiky nie sú potrebné, v mnohých prípadoch vraj plne postačujú celoročné plášte. Nad celoročnými pneumatikami samozrejme pneumatikári skôr ohŕňali nos kvôli veľkým kompromisom v ich vlastnostiach.
Celoročné pneumatiky sa podľa Kalaša stávajú stále silnejšou témou v rámci celej Európy. "Niektorí výrobcovia si od ich propagácie sľubujú konkurenčné výhody a oddelenie od zvyšku trhu," uvádza. Celoročná pneumatika sa podľa neho nevyrovná letnej pneumatike v lete a zimnej v zime. "Celoročné pneumatiky sú najvhodnejšie pre oblasti, kde v zime priemerná teplota neklesne pod jeden stupeň ako Belgicko, Francúzsko alebo Veľká Británia," vysvetľuje.
"Ďalším dôvodom je stále silnejšia oblasť krátkodobých operatívnych lízingov alebo zdieľania áut, kedy je potrebné čo najviac uľahčiť používanie vozidiel a čo najviac znížiť náklady na prevádzku. Otázkou potom je, či tieto dôvody sú tými správnymi pri voľbe pneumatík," dodáva Kalaš.
Výrobcovia pneumatík všeobecne samozrejme zimné obutie obhajujú. Odporcovia namietajú, že rozhodne nie sú všemocné a naopak je veľa situácií, v ktorých letná pneumatika aj v zimných podmienkach tu zimnú prekoná.
Ďalšou veľkou témou je nabádanie pneumatikárov, aby motoristi menili pneumatiky skôr, ako predpisuje zákon. "Nie je štatisticky podložené, že pneumatiky so štvor-milimetrovým profilom sú lepšie ako s hĺbkou profilu 1,6," povedal pre FOCUS Online šéf nemeckého Michelinu Jürgen John.
"Nezávislé testy stále preukazujú výhody pneumatík s vyššou hĺbkou dezénu v zimných podmienkach, napríklad v oblasti akvaplaningu môžu pneumatiky s dvoma milimetrami oproti štyrom milimetrom byť skutočným bezpečnostným rizikom, najmä v zimnom období kedy sa na cestách drží väčšie množstvo vody," vysvetľuje David Kalaš .
Prišla nám aj otázka na životnosť pneumatík: "Najdôležitejšie pri veku pneumatík je spôsob skladovania a či sa skladuje pneumatika nová alebo použitá. Ak nová pneumatika odíde z nášho skladu a bude stará štyri roky, bude mať rovnaké vlastnosti ako nová."
Pri použitých (došlo k niekoľkým prevádzkovým cyklom) je podľa Kalaša doba skladovania výrazne skrátená. "Jazda s ohriatymi pneumatikami a následné vychladnutie je jeden prevádzkový cyklus," upresňuje expert.