V máji tohto roka by mal totiž prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien. Povieme klasický príklad.
Máte Škodu Octavia druhej generácie pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur. Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane. Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?
Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine.
Ako to však bude po novom? Aktuálne nový zákon bude upravovať, že "po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt".
Takže čo z toho plynie? Budete nútení kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.
Certifikované opravy
A čo vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude "osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA".
A prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý "garážmajster" so zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni.
Áno, berieme. Jazdia u nás občas doslova polepené vraky. Ale koľko ich je? Samozrejme, bežný kvalitný garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť takúto "akreditáciu". Koľko ľudí príde o živobytie? Opäť ďalší zákon, ktorý v konečnom dôsledku ľudom vôbec nepomôže.
Úplná škoda
Za predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne opraviteľné auto odovzdať do zberného dvora. Opravu dofinancovať v profiservise sa asi bude oplácať naozaj len veľmi výnimočne.
Navyše, už teraz si nemôžete svoje auto rozobrať na diely a odhlásiť ho. Takže ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si s najväčšou pravdepodobnosťou trhať vlasy.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.