Každý vodič má svoj jazdný štýl a odvyknúť si od neho dá veľakrát poriadne zabrať. Avšak pri dlhodobom nesprávnom zaobchádzaní s autom môžete určite predpokladať, že problémy na seba nenechajú dlho čakať. Jednou z problematík je napríklad "podtáčanie" agregátu.
Spôsobiť to môže samotné auto, ktoré vodičovi radí, kedy má zvoliť vyšší/nižší prevodový stupeň. Indikátor radenia majú najmä moderné automobily a nie vždy je riadenie sa takýmito signálmi vhodné.
Nízke otáčky škodia
K podtáčaniu však dochádza najčastejšie v domnení, že šofér tak ušetrí viac paliva a sám radí vyššie a vyššie stupne. Mnohí si totiž myslia, že čím nižšie otáčky motor dosiahne, tým menej si z nádrže odpije.
Ušetriť sa dá aj kúpou elektromobilu, hoci kúpna cena je vyššia. Vďaka nemu sme sa však dávnejšie dostali z Bratislavy do Košíc zadarmo.
Z časti to je pravda. Pri plynulej ustálenej jazde konštantnou rýchlosťou spotrebuje auto menej paliva pri zaradenom piatom rýchlostnom stupni, ako keby išlo napríklad "na štvorke". Ale aj tu existujú situácie, kedy vyššie zaradené stupne môžu škodiť.
Je to najmä pri jazde do kopca, kedy chce vodič jazdou na vyšší stupeň šetriť palivo, no nemá dostatočnú rýchlosť pre zvládnutie stúpania. Následne dochádza k duseniu motora, čo viete identifikovať napríklad dunením či zvýšenými vibráciami.
Nielen že sa tu následne o šetrení paliva naozaj nedá hovoriť, ale takouto jazdou spôsobujete aj podstatne výraznejšie opotrebenie viacerých častí motora.
Pri naftovom aute si tak čoskoro poškodíte okrem iného aj dvojhmotný zotrvačník, ktorého oprava/výmena nie je práve najlacnejšia. Problémy sa môžu objaviť aj v súvislosti so samotnou prevodovkou či v podobe výraznejšieho zanášania častí motora usadeninami. To platí aj pri akcelerácii z nízkej rýchlosti pri vysokom stupni bez podradenia.
Čomu sa vyvarovať?
Skúsení vodiči nemajú problém odhadnúť tú správnu chvíľu na preradenie. Je dôležité počúvať motor a neriadiť sa len indikátorom radenia na prístrojovom štíte. Ten totiž nie vždy vie, aký manéver sa chystáte v danej chvíli vykonať. Pri predbiehaní či stúpaní do kopca si radšej podraďte a vyhnite sa duseniu motora. Mierne vyššie otáčky motor zvládne lepšie, ako podtáčanie.
Rada ohľadom výšky otáčok sa nedá použiť univerzálne v ktorejkoľvek situácii, no pri bežnej ustálenej jazde sa snažte udržiavať zhruba 1 700 otáčok za minútu (diesel) a dvetisíc pri benzínovom motore. Ak sa chystáte zrýchľovať, na budíkoch by ste si mali odsledovať výšku minimálne dvetisíc otáčok za minútu (diesel) a asi 2500-3000 pokiaľ ide o benzínový agregát.
Každý model, samozrejme, vyžaduje špecifický prístup a tak je najlepšie naučiť sa správne počúvať zvuk motora a následne radiť prevodové stupne. Vyhnete sa tak finančne nákladným problémom, ktoré vám tých pár deci ušetreného paliva neuhradí.