StoryEditor

Bezpečný prevoz bicykla autom? Poradíme vám, ktorý variant je najlepší

31.05.2018, 17:20
Odborníci na úspornú jazdu odporúčajú voziť bicykle vnútri, čo sa však nepáči ľudom, ktorí majú starosť o bezpečnosť posádky.

Bicykel na streche zdvihne spotrebu o niekoľko litrov. Pri 110 kilometrovej rýchlosti pokojne o celú tretinu a so stúpajúcou rýchlosťou rastie spotreba exponenciálne. Lenže vo vnútri auta bicykle zaberú veľa miesta a navyše ich musíte naozaj dobre upevniť, inak hrozí posádke zranenie už pri trochu intenzívnejšom brzdení.

Nezostáva vám teda nič iné, než si kúpiť nosič na bicykel a ísť na výlet pomaly. K dostatiu sú špeciálne interiérové ​​držiaky kolies, tie sú však skôr menšinovou záležitosťou. Existujú teda v zásade dve možnosti, kam nosič umiestniť: na strechu alebo dozadu na auto, píše portál iDnes.cz.

"Bezpečnosť posádky je u nás na prvom mieste, preferujeme teda transport bicyklov mimo vozidla - na streche či ešte lepšie vzadu na ťažnom zariadení. Preto tiež ponúkame širokú ponuku originálneho príslušenstva pre značky Audi, Volkswagen a Seat, ktoré uspokojí všetky potreby pre bezpečný a komfortný prevoz bicyklov," uviedla Lenka Novotná, špecialistka pre originálne príslušenstvo z divízie After Sales Porsche Česká republika.

Zdvíhať bicykle na strechu je obzvlášť pri vyšších rodinných autách (obľúbené MPV a SUV) veľmi namáhavé, skoro vždy je lepšie, keď vám pomáha niekto ďalší. Navyše na streche kladú kolesá pri jazde najväčší odpor a výrazne zvyšujú spotrebu. Pri druhom variante, keď sú síce "schované" za autom, sa zase trochu sťaží prístup do kufra.

Poraďte sa

Vyhnite sa supermarketom, kde vám neporadia s výberom. Neznačkové modely bývajú lacnejšie, ale okrem toho, že vám o nich nikto nepodá fundovanú informáciu, môže byť problém s následným zháňaním náhradných dielov a doplnkov. Pozor si dávajte aj na to, či má nosič homologizáciu.

Nosiče na bicykle kupujte v špecializovaných obchodoch s auto-príslušenstvom, no majú ich tiež priamo díleri áut v ponuke originálneho príslušenstva, ktoré priamo pasuje k danému vozidlu (nielen esteticky, ale hlavne funkčne). S cyklistickou sezónou tiež na nosiče často vyhlasujú špeciálne akcie, vďaka čomu ušetríte.

Nosiče zvyčajne pre automobilky vyrábajú špecializované firmy na základe unikátnych špecifikácií. "Prepravný systém patrí k doplnkom, ktorý podlieha skúškam City Crash test, počas ktorého musí nosič vydržať zaťaženie až 12 G po dobu 80 ms," opisuje Karel Starý, vedúci servisných služieb Škoda Auto ČR.

Pred nákupom je potrebné overiť, či budete schopní ich na vozidlo pripevniť. Väčšina výrobcov má k dispozícii zoznam vozidiel, na ktoré sa ich produkt dá nainštalovať. Pri kúpe odvážte tiež bicykle, ktoré budete chcieť prepravovať. Ak ste si obľúbili elektro-bicykle, počítajte s ich výrazne vyššou hmotnosťou, musí ich uniesť nosič aj ťažné zariadenie auta. Zaťažiteľnosť strechy nájdete v návode na obsluhu, rovnako ako maximálne vertikálne zaťaženie ťažného zariadenia. Keď auto takto zaťažíte, treba prekontrolovať tlak v pneumatikách.

​Zvolený nosič musí zodpovedať i tvaru kolesa. Rovnako tak upevnenie bicykla na rám nosiča by malo byť vyriešené tak, aby ste si bicykel zbytočne nepoškriabali. Ak máte doma ťažké elektrobicykle, je ideálne, keď má nosič nájazdy alebo aspoň po upevnení nie je príliš vysoko.

Výrobcovia si potenciálne riziko uvedomujú a u najlacnejších strešných držiakov bicyklov odporúčajú jazdiť maximálne rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu. Pri drahších značkových nosičoch podobné obmedzenie nie je. Stačí s nimi dodržiavať bežné rýchlostné predpisy. To isté platí aj pre nosiče na ťažné zariadenie.

"Naše produkty z ponuky originálneho príslušenstva zodpovedajú najprísnejším bezpečnostným normám a nijako zásadne vodiča neobmedzujú, na diaľnici nie je potrebné spomaľovať pod povolenú rýchlosť 130 kilometrov za hodinu," zdôrazňuje Lenka Novotná z Porsche Česká republika.

Aj tak je treba byť pri jazde s bicyklami navešanými na aute opatrný. Pri každej zastávke radšej prekontrolujte upevnenie a pri jazde si uvedomujte, že ťažké bicykle na streche zvyšujú ťažisko vozidla. Zákrutu, ktorú ste zvyknutí rezať osemdesiatkou, s nákladom na streche ju tak rýchlo rozhodne neprejdete. Pozor si dávajte hlavne na najlacnejšie strešné nosiče bicyklov s plechovým žliabkom, z ktorých sa pri stretávaní s kamiónom alebo väčším nákladným autom vo vzduchovom vztlaku bicykel môže uvoľniť.

Na strechu

Najlacnejším variantom je strešný nosič - zohnať sa dá v supermarketoch za pár eur. Nízka cena sa však prejavuje na kvalite. Takýto nosič môže začať hrdzavieť už po dvoch rokoch. Je potreba u neho často doťahovať matice, ktoré sa pri používaní povoľujú. Takéto nosiče nebývajú ani nijak extra pevné.

Lepšie nosiče zoženiete od zhruba 40 eur. Vyberať môžete medzi rôznymi materiálmi a zámkami, ktorými sa kolesá zaisťujú. Majú tiež lepší upínací mechanizmus, ktorý si poradí s rôznymi tvarmi rámov kolies. Aj uchytenie je oproti tým najlacnejším výrobkom ľahšie a rýchlejšie.

Volkswagen

​Strešný nosič vyžaduje jednu investíciu navyše, takzvaný strešné priečnik, na ktorý sa nosič na streche auta pripevní. Na autá so strešnými lištami napevno uchytenými (mávajú ich hlavne kombíky) stačí kúpiť jednoduchý priečnik, na autá bez lyžín musíte kúpiť presný typ, ktorý zodpovedá vášmu vozidlu. Dávajte si teda pozor na maximálne povolené zaťaženie strechy. Jeden bicykel môže vážiť s výbavou na výlet pokojne 20 kilogramov.

"V rámci práve prebiehajúcej servisnej kampane ponúkame originálne strešné nosiče za zvýhodnené ceny. Aerodynamický strešný držiak na bicykel z plastu odolávajúci UV žiareniu sa montuje na priečniky pomocou chrómovaných oceľových úchytiek," opisuje lacnejšiu variantu prevozu bicyklov na streche Lenka Novotná z Porsche Česká republika.

Na ťažné zariadenie

Švajčiarsky autoklub TCS aj skúsenosti používateľov sa dnes prikláňajú k nosičom na ťažné zariadenie. Uchytenie na auto je pomerne jednoduché a zvládne ho aj jeden človek. "Nosič je určený pre všetky typy ťažných zariadení a zmestia sa naň dva bicykle o spoločnej maximálnej váhe 36 kilogramov. Ochranu pred odcudzením zaisťuje ich uzamknutie v nosiči za rám bicykla a zároveň uzamknutie nosiča k vozidlu. Aby bicykle nebránili prístupu do batožinového priestoru, ľahko sa pomocou páky na nosiči sklopia," popisuje Karel Starý.

Podľa slovenskej legislatívy musí byť na nosiči bicyklov na ťažnom zariadení pripevnená viditeľná registračná značka vozidla, ktorú vám vedia vydať na polícii. Musíte však uhradiť správny poplatok vo výške 16,50 eura za vydanie takejto plechovej tabuľky na nosič bicyklov a počkať často aj viac ako týždeň či dva.

"Variant transportu bicyklov prostredníctvom držiaku upevnenom na ťažnom zariadení považujeme za síce drahšiu, ale ideálnu voľbu," uvádza Lenka Novotná. Aby sa dali bicykle takto prevážať, musí byť auto vybavené ťažným zariadením. V prípade, že vozidlo ťažné zariadenie nemá, je možné kúpiť nosič, ktorý sa upevňuje na piate dvere, takže sa hodí len pre kombi a hatchbacky.

Tento spôsob prevážania bicyklov je však asi najhorším variantom. Hlavnou nevýhodou je pomerne zložitá inštalácia. Musíte si pritom dávať veľký pozor, aby ste nepoškriabali lak vozidla a trpí tiež uchytenie dverí.

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 15:46