Automobily súčasnosti disponujú už naozaj širokou paletou rôznych bezpečnostných či asistenčných systémov, ktoré jednoznačne uľahčujú vodičovi prevádzkovanie auta či jazdenie. Sem, povedali by sme že medzi obe, patrí aj takzvaný TMPS systém.
Ten patrí od 1. septembra 2014 podľa smernice Európskej únie medzi povinnú výbavu nových automobilov. Množstvo vodičov však vôbec netuší, že ich vozidlo týmto systémom disponuje a ako funguje. Na úvod si teda môžeme predstaviť, o čo vlastne ide.
Čo je TMPS?
Systém TMPS -Tyre Pressure Monitoring System je vlastne monitorovanie tlaku v pneumatikách, ktoré sa delí na dva typy - pasívne a aktívne.
Zatiaľ čo pri pasívnom systéme sa zisťujú nezrovnalosti na základe rozdielov v údajoch z existujúcich snímačov rýchlosti kolies ABS, aktívny systém používa snímače, ktoré merajú skutočný tlak v pneumatikách vo vnútri kolies. Druhý z typov používajú najmä luxusnejšie a prémiovejšie automobilky.
Tlakové snímače na batérie sú inštalované na vnútornej strane ráfikov kolies - na ich ventiloch. Údaje sa prenášajú bezdrôtovo do palubného počítača.
Každý senzor má pritom svoje vlastné sériové číslo, vďaka čomu počítač rozozná, z ktorého kolesa pochádzajú údaje a ignoruje dáta, ktoré môžu pochádzať z iných vozidiel v okolí.
Ako funguje?
Keď počítač zaznamená pokles tlaku v jednom alebo viacerých kolesách, prekračujúci určitú hodnotu (zvyčajne stratu 20 až 25 percent z optimálneho tlaku) informuje o tom vodiča žltá kontrolka na prístrojovej doske.
Pri rýchlych zmenách teploty môže systém niekedy generovať aj falošné varovanie, ktoré sa vypne v momente, keď sa teplota stabilizuje.
Bez ohľadu na okolnosti, ak sa rozsvieti kontrolka TMPS, treba vozidlo urýchlene zastaviť na bezpečnom mieste a vizuálne skontrolovať stav kolies, respektíve pneumatík. Môže sa stať, že postačí pneumatiku dohustiť - v takom prípade len reštartujete systém TMPS a môžete pokojne pokračovať v jazde.
Ak je poškodenie vážnejšie, treba vymeniť pneumatiku/koleso za rezervné. V tomto prípade však už tlak v kolese systém TMPS monitorovať nebude. Obnovenie funkcie varovania závisí od modelu značky.
Ako informuje automobilka Lexus, ich modely CT, IS alebo RC na reštartovanie funkcie využívajú špeciálne tlačidlo umiestnené pod prístrojovou doskou na strane vodiča.
Po naštartovaní je potrebné ho zatlačiť a podržať, kým sa kontrolka niekoľkokrát nerozsvieti a znova nezhasne. Pri iných modeloch značky sa upozornenie zruší pomocou príslušného menu zobrazeného na displeji infotainmentu.
Je potrebná údržba?
Hoci TMPS systém nevyžaduje údržbu, pri každej výmene pneumatík by ho mal kvalifikovaný zamestnanec servisu skontrolovať. Preverí stav zariadenia a fungovanie elektroniky pomocou špeciálneho testovacieho zariadenia.
Batéria zabudovaná do snímača má životnosť zhruba 10 rokov a nedá sa vymeniť. V momente, keď doslúžila, je nutné vymeniť celý senzor za nový kus.
Keďže sme spomínali jedinečné sériové číslo každého senzora, je potrebné po výmene celých kolies aktualizovať sériové číslo senzorov v pamäti ovládača. Robí to opäť zamestnanec servisu pomocou počítača pripojeného k OBD portu vozidla.
Poškodenie senzora neodbornou výmenou pneumatík na diskoch so senzorom je často pomerne drahá záležitosť, preto nechajte "prezúvanie" pneumatík radšej výhradne na odborníkov.
Správny tlak v pneumatikách je mimochodom veľmi dôležitý, nakoľko ovplyvňuje stabilitu vozidla, bezpečnosť jazdy, spotrebu paliva a tiež životnosť pneumatík.