Sezóna výmeny zimných pneumatík za tie letné je už pravdepodobne za nami, avšak odpad v podobe pneumatiky môže vzniknúť aj zjazdením dezénu pod zákonný limit či napríklad prerazením plášťa o obrubník, veľkým defektom alebo iným spôsobom.
Následne je potom potrebné výmena poškodenej pneumatiky za novú, no čo spraviť s tou poškodenou? Často tento odpad končí na nelegálnych skládkach v prírode, či v garážach a pivniciach. Rozklad gumovej pneumatiky pritom trvá v prírode 200 až 300 rokov. Okrem toho môže takáto pneumatika v lese ľahko vzbĺknuť a pri horení následne uvoľňovať do ovzdušia škodlivé látky.
Tomu sa dá jednoducho zabrániť a vodiča to nestojí prakticky nič. Od 1. januára 2016 sú totiž podľa nového zákona o odpadoch č. 79/2015, ktorý bol niekoľkokrát novelizovaný, nielen pneuservisy povinné zadarmo zabezpečiť spätný zber ojazdených pneumatík keď ich predáva či prezúva aj bez ich predaja. To všetko bez ohľadu na značku pneumatiky, počet kusov a bez podmienky viazania na kúpu nove pneumatiky alebo iného tovaru.
V praxi by to teda malo fungovať tak, že pokiaľ si prídete do servisu vymeniť počas sezóny (alebo mimo nej) pneumatiky na aute, staré poškodené alebo ojazdené môžete ponechať v pneuservise.
A to aj v prípade, že nové pneumatiky máte kupované na inom mieste. Povinnosť spätného zberu pneumatík majú pneuservisy aj v prípade, keď im pneumatiku len prinesiete - pokojne aj pešo. Platí to nielen pre pneuservisy, ale aj predajne pneumatík v podobe kamennej alebo internetovej prevádzky. To všetko, samozrejme, zadarmo.
Možnosť spätného zberu majú aj obce, a to na miestach určených všeobecne záväzným nariadením a po uzatvorení zmluvy s výrobcom, alebo Organizáciou zodpovednosti výrobcov, ktorou je napríklad ELT Management Company Slovakia s.r.o (ELTMA).
Táto nezisková organizácia sa v danej súvislosti snaží šíriť osvetu a informovať spotrebiteľov a distribútorov. Podporujú to aj známi herci ako Evelyn a Štefan Martinkovič na svojich sociálnych sieťach fotografiami či videami.
Čo ak sa vyskytnú problémy?
Aj napriek tomu, že povinnosť spätného zberu je aj v samotnom zákone, niektorí distribútori ešte stále odmietajú pneumatiky prevziať, nemajú označené miesto spätného zberu alebo vykonávajú zber za poplatok.
Spotrebiteľ má však na takéto bezplatné odovzdávanie plné právo, pričom poplatok je zahrnutý už v cene samotnej pneumatiky pri jej kúpe - je uvedená na bločku.
"Ak by pneuservis vyžadoval peniaze za spätný zber, išlo by o vážne porušenie zákona. Toto porušenie môže motorista nahlásiť na okresnom úrade alebo Slovenskej inšpekcii životného prostredia. Odporúčame tiež nechať si blok z kúpy pneumatiky, pretože práve na ňom je uvedený recyklačný poplatok," informuje Radim Filák z organizácie ELTMA. To platí aj pri odmietnutí prevziať pneumatiku.
Čo s odovzdanými pneumatikami?
Veľkí giganti ako značky Bridgestone, GoodYear, Michelin, Pirelli či Continental aj nad rámec zákona vykonávajú zber a likvidáciu použitých pneumatík - bezplatne.
Pomáha im v tom aj spomínaná organizácia ELTMA a ako informuje, jednoduchým objednaním cez internet vedia následne zadarmo zo servisov vyzbierané pneumatiky vziať.
Vyzbieraný materiál sa vie potom ďalej spracovať do iných produktov. Granulát z rozdrvenej pneumatiky sa teda vie následne použiť na výrobu povrchov pod športoviská, protihlukových stien či rohoží. Aj napriek spracovaniu si totiž granulát zachováva svoju elasticitu, tlmivosť, odolnosť voči UV žiareniu a zdravotnú nezávadnosť.