Nie je žiadnou novinkou, že s pribúdajúcim vekom klesá aj hodnota samotného vozidla. Na druhú stranu, automobily napríklad z 80. rokov na svojej hodnote naberajú, avšak musia byť v naozaj zachovalom stave.
A práve starostlivosť o vozidlo vie jeho hodnotu udržať o niekoľko rokov dlhšie, či dokonca pri historických autách ju pomôcť postupne zvyšovať. Stav vozidla je totiž dôležitý aj pri následnom predaji, kedy sa môže zanedbávanie základnej údržby odraziť na podstatne nižšej cene.
Technický stav a praktické alebo úžitkové vlastnosti automobilu nie sú tým jediným, čo zákazník sleduje. Dôležitým faktorom, ktorý býva pri kúpe vozidla rozhodujúcim, je tiež spomínaný vzhľad a história auta.
„Zdokumentovaná servisná história je najvýznamnejší faktor ovplyvňujúci trhovú hodnotu auta. Je potrebné pravidelne viesť servisnú knižku, uchovávať faktúry zo servisu za opravy a výmeny dielov. Keď vozidlo utrpí na parkovisku škrabanec na blatníku, ktorý je nutné prelakovať, je potrebné všetko zdokumentovať a pri predaji auta byť schopný doložiť, že vozidlo nebolo havarované, ale len prelakované pre kozmetickú chybu,“ informuje generálna riaditeľka siete autocentier AAA Auto Karolína Topolová.
Taktiež pripomína, že v prípade kúpy vozidla, u ktorého nie je overiteľná história, motoristi riskujú nielen ďalšie investície v podobe opráv, ale aj výrazne nižšiu cenu pri jeho následnom predaji. Takéto vozidlá pochádzajú najčastejšie z dovozu alebo ich ponúkajú individuálni predajcovia, ktorí histórii vozidla nevenujú veľkú pozornosť.
Aj pravidelné umývanie karosérie je jeden zo základných spôsobov, ako zachovať nielen povrchovú úpravu vozidla, ale aj zabrániť vzniku korózie. Vonkajšie kozmetické chyby na exteriéri či interiéri majú totiž často zásadný vplyv na výslednú kúpnu cenu. Zanedbávanie čistoty, ale aj starostlivosti o interiér môže spôsobiť zníženú funkčnosť systémov, alebo aj vzhľadovú chybu.
Nezanedbávajte čistenie vozidla, tipy a najčastejšie chyby si môžete pozrieť v galérii nižšie.
Umývanie motora by podľa Topolovej mal majiteľ auta prenechať odborníkom. Vzhľadom na množstvo elektronických systémov pod kapotou sa neodporúča neodborná manipulácia s vysokotlakovými prístrojmi.
Automobil má svoje slabé miesta. Príkladom je napríklad brzdový prach, ktorý pri brzdení dopadá na disky kolies, ktoré znečisťuje a má na ne negatívny vplyv. Horúce častice sú nebezpečné najmä pri hliníkových kolesách. Vytvorí na nich žltohnedý spálený povlak, ktorý je dôsledkom dlhodobého zanedbávania diskov.
Automobil je potrebné vnímať komplexne, okrem starostlivosti a zdokumentovanej histórie na jeho cenu pôsobia samozrejme aj ďalšie faktory. Cenu zvyšuje napríklad dobrá motorizácia, nízky stav najazdených kilometrov, nadštandardná výbava, automatická prevodovka, platná záruka od výrobcu, metalický lak či náhradná sada pneumatík.
Samozrejme, lepšie predá auto prvý majiteľ, ktorý navštevoval pravidelne servis, s autom nehavaroval a nefajčil v ňom. Naopak cenu znižuje fakt, ak išlo o firemné vozidlo či ak bolo napríklad používané ako taxi či v autoškole.
Hodnotu tiež znižuje neatraktívna farba, každé poškodenie karosérie, mechanické poruchy, vysoký vek a nájazd kilometrov, slabá výbava, poškodený alebo veľmi opotrebovaný interiér či chýbajúca klimatizácia.