Každý vie, že najlepšie je si inštaláciu snehových reťazí natrénovať v pokoji niekde doma. Často ich však vybalíme prvýkrát až pod kopcom, po členky v záveji, píše iDNES.cz.
Reťaze po dedkovi na jeho Škodu Favorit vám budú k ničomu, je potrebné mať reťaze s rozmerom vhodným pre vaše auto. Keď reťaze kupujete v obchode, je potrebné poznať presný rozmer obutých zimných pneumatík.
Dôležité je v zime taktiež správne používanie svetiel vozidla, ako na to?
Správne majú reťaze "sedieť" na pneumatike, nie na ráfiku. V prípade núdze je možné použiť reťaze o niečo väčšie, keď vám ich poskytnú spriatelení motoristi. Pri plastových pukliciach sa nič nedeje, ak však máte hliníkové disky, môže presahujúca reťaz koleso poškriabať. Pozor aj na to, či automobilka povoľuje na daný typ auta použiť vybrané reťaze. Stále častejšie sa predávajú vozidlá, ktorým sa štandardné reťaze do podbehov nezmestia a vyžadujú tak špeciálne prevedenie s tenšími článkami.
Snáď všetky reťaze sa dnes na koleso nasadzujú bez toho, aby sa s vozidlom muselo jazdiť-posúvať. Pri bežných modeloch sa však po nasadení a prejdení niekoľkých desiatok metrov musí zastaviť, vystúpiť a ešte ich mierne dotiahnuť. K dostatiu sú aj drahšie prevedenia, ktoré sa nasadia na koleso, rozbehnete sa a reťaze sa automaticky dotiahnu.
Ako spútať koleso do reťazí
Reťaze nasadzujeme na kolesá poháňanej nápravy. Rozložíme ich pred koleso a zrovnáme prípadné prekrútené časti. Obvodové lanko zasunieme za koleso sprava doľava a oba konce lanka pritiahneme k sebe. Oba konce potom zdvihneme hore na dezén pneumatiky a spojíme ich.
Spojené lanko položíme hore na dezén. Spojíme bočnú reťaz spojovacím háčikom do koncového článku bočnej reťaze. Znovu skontrolujeme, či reťaze nie sú prekrútené. Lanko zasunieme za pneumatiku a celú reťaz symetricky urovnáme. Reťaz musíme usadiť rovnomerne na celú pneumatiku.
Napínaciu reťaz s gumovým napínačom pevne utiahneme. Prebytočnú časť napínacej reťaze prevlečieme okolo bočnej reťazi a gumový napínač zakliesnime do vhodného článku na ňom. Skontrolujeme rovnomernosť reťaze. Pri jazde ich potom po 30 až 50 metroch ešte prekontrolujeme a v prípade potreby dotiahneme.
Nacvičte si to!
Pri nasadzovaní v 10 stupňovom mraze sa potvrdilo, že naozaj stojí za to mať postup osádzania reťazí nacvičený. Rozhodne príjemnejšie je tiež celú operáciu vykonávať v rukaviciach.
Pokiaľ to teda len trochu ide, vyskúšajte si celú montáž v pokoji a teple. Keď nemáte vlastnú garáž, skúste to napríklad v garážach nákupného centra, než manželka pred cestou na hory nakúpi.
O reťaze sa treba starať. Stačí ich však po použití opláchnuť studenou vodou, aby sa zmyla soľ. Potom by sa mali vytrieť handrou a nechať poriadne vyschnúť. Je hlúposť ich hneď dávať do plastovej krabice. Keď ju totiž otvoríte budúci rok, nájdete v nej len niečo hrdzavé, čo snehové reťaze bude pripomínať len vzdialene.
Po skončení sezóny výrobcovia spravidla odporúčajú reťaze prezrieť a zhodnotiť opotrebenie článkov. Pokiaľ používaním ubudlo už 40 percent hrúbky materiálu jednotlivých článkov, odporúča sa reťaz pri ďalšom použití obrátiť.
Obrátenú reťaz je možné použiť až do rovnakých hodnôt opotrebenia. Ak zistíte opotrebenie obojstranne vyššie (to je prípad predovšetkým častej jazdy na vozovke bez snehu), reťaz už ďalej nepoužívajte.
Núdzové náhrady
Klasické reťaze možno nahradiť látkovými. Ich hlavnou výhodou oproti klasickým reťaziam je nepochybne ľahšia inštalácia. Problémom je však trvanlivosť. Prakticky vôbec sa s nimi nesmie vyjsť na asfalt, pretože sa ihneď ničia. Klasické reťaze tiež oveľa lepšie fungujú.
Pre jednorazové použitie alebo "vyskočenie" zo záveja sa dajú použiť takzvané tekuté reťaze. Tie kovové rozhodne nenahradia, môžu vám však veľmi pomôcť napríklad pri výjazde zo zasneženého parkoviska alebo na úseku vozovky, ktorý je zľadovatený. Prípravok v spreji alebo tube sa nanáša priamo na pneumatiku, priľne ku vzorke, zreaguje s vodou a stvrdne. Potrebné je však upozorniť na to, že ich účinok je veľmi krátkodobý, väčšinou pár metrov, ktoré však bývajú často rozhodujúce.
Ďalšou vychytávkou, ktorá sa schová kamkoľvek v aute, sú plastové pásky s výstupkami, ktoré sa na kolesá upevňujú kolmo na behúň. Zasunú sa ráfikom a opášu sa s nimi pneumatiky. Na krízových pár metrov pomôžu. Potom ich stačí jednoducho prestrihnúť. Sada špeciálnych jednorazových snehových pásikov sa dá zaobstarať asi za 10 eur. Na internete ich hľadajte ako "zimné protišmykové pásy", "vyslobodzovacie pásy" alebo "jednorazové zimné reťaze".
V Alpách pozor
V Rakúsku sa bežne stáva, že za nepriaznivého počasia pri vjazde do niektorých oblastí dokonca stoja policajti a púšťajú do nich len autá s reťazami alebo s pohonom na všetky štyri kolesá. Ak vodič zablokuje cestu alebo nedostatočnou zimnou výbavou spôsobí nehodu, môže dostať pokutu až päťtisíc eur.
Reťaze si je možné v Rakúsku požičať na viac ako sto pobočkách autoklubu ÖAMTC. Vyjde to rozhodne lacnejšie, než si reťaze kupovať na čerpacích staniciach. Lidovky.cz varujú, že rakúski policajti uznávajú za reťaze iba tie klasické kovové. "Iné, napríklad plastové, považujú spravidla za vyslobodzovacie zariadenia a nepustia vás s nimi ďalej."