Sneženie na Slovensku. TASR/D.HeinTASR/D.Hein
StoryEditor

Maličkosť, kvôli ktorej nenaštartujete. Čo robiť, aby v aute nezamrzla nafta?

09.01.2019, 12:45
I keď čerpacie stanice predávajú v zime mrazuodolnejšiu naftu, prípadov, keď auto kvôli zatuhnutému palivu nenaštartuje, je stále dosť.

Niekedy za zatuhnutie nafty môžu samotní vodiči - nemusí sa napríklad vyplatiť, keď pri tankovaní v nádrži zostáva menej odolné palivo a zimná nafta len doplní zostávajúci objem, píšu Lidovky.cz.

Rafinérie už od 16. novembra dodávajú pumpám naftu odolnú do mínus 20 stupňov Celzia a počnúc decembrom sa iná ani predávať nesmie. To nariaďuje príslušná norma, podľa ktorej táto zimná nafta, značená ako trieda F, nahrádza naftu prechodovú pre teploty do mínus desiatich stupňov, ktorou rafinérie zásobujú čerpacie stanice od októbra do polovice novembra.

Druh nafty     Dostupnosť Filtrovateľnosť      
Letná 15. apríl – 30. september 0 °C
Prechodná 1. marec – 14. apríl
1. október – 15. november
- 10 °C
Zimná 16. november – 28./29. február - 20 °C
Arktická podľa potreby, ak hrozia extrémne nízke teploty - 32 °C


​Odborníci pritom upozorňujú, že zimná nafta na začiatku nového obdobia nemusí zaručiť, že palivo v motore "nezamrzne". Poisťovne ročne evidujú stovky prípadov, kedy bolo nutné kvôli márnemu štartovaniu vozidlo odtiahnuť.

"Aby bola účinnosť zimnej nafty čo najväčšie a nafta skutočne odolala hlbokým mrazom, odporúčame vodičom pred natankovaním zimnej nafty ponechať v nádrži minimum letnej alebo prechodovej nafty. V opačnom prípade u takýchto zmesí nemožno garantovať spoľahlivú prevádzku," varuje Václav Loula, expert Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu, ktorá združuje najväčších predajcov a distribútorov pohonných hmôt v Česku. Loula tiež pripomína, že problém môže spôsobiť aj zanesený filter alebo voda v palivovom systéme.

Dôveruj, ale preveruj

Vodičom aj pri splnení týchto pravidiel však nezostáva nič iné, než čerpacím staniciam dôverovať, že zimné naftu v zákonnom termíne od distribútorov zaobstarávajú. Norma už totiž neprikazuje, aby o tom vodiča informovali, takže kto chce mať istotu, musí sa ísť pred tankovaním opýtať obsluhy.

V krajnom prípade hrozí, že následne zaparkované vozidlo nenaštartuje. Rizikové sú najmä náhle a väčšie prepady teplôt na začiatku alebo naopak na konci "petrolejárskej" zimy. Ako napríklad minulý rok, kedy zhruba v marci výrazne klesli teploty vo vyšších polohách, pritom už mnohé pumpy v súlade s normou predávali prechodovú naftu, odolávajúcu maximálne mrazu -10 stupňov Celzia.

Presný počet vodičov, ktorý doplatia na "zlú naftu" nikto neeviduje, pretože často oznamujú operátorom poisťovní len závadu pri štartovaní a príčina v zamrznutom palive sa ukáže až následne na mieste.

Štartovanie auta so zamrznutou naftou rozhodne nerobte v retro-štýle zapálenia novín a ich tlačenia do sania. Často dochádza k zamrznutiu paliva vo vedení pod vozidlom. Riešením môže byť parkovanie v meste nad kanálom, z ktorého prúdi teplý vzduch. 

​Najčastejšie však palivo zatuhne v palivovom filtri. Ak sa tak stalo a auto neštartuje, rozhodne neoblievajte motorový priestor horúcou vodou. V dôsledku rozdielnych teplôt by mohlo dôjsť až k fatálnym škodám a voda by mohla zájsť aj tam, kde nemá. Vodiči moderných dieselov by sa mali vyhnúť tiež pridávaniu "panáka" benzínu do nafty - znižuje sa tak výrazne mazivosť.

Jediným zaručeným spôsobom, ako predísť zamŕzaniu nafty, je parkovať v garáži. Preventívne opatrenie môže byť aj pridávanie aditáva do nádrže pri tankovaní. Dodržujte však odporúčané dávkovanie. Snažte sa tiež udržiavať nádrž plnú - v takmer prázdnej nádrži dochádza k výraznejšej kondenzácii vlhkosti, ktorá následne narobí problémy.

Zatuhnuté palivo možno reklamovať

Petrolejári, pumpári a dodávatelia pohonných hmôt tvrdia, že vina nie je na ich strane. Postupujú podľa normy, ktorá nariaďuje predávať zimnú naftu, odolnú do mínus 20 stupňov, len do konca februára. Potom prichádza na rad prechodová nafta triedy D (pre obdobie od 1.marca do 15. apríla), ktorá odolá mínus desiatim. S vyššími mrazmi v marci nariadení akosi nepočítajú.

Zamrznutie, teda problém s naštartovaním, však nemá nič spoločné s ľadom. V podstate to znamená, že palivové čerpadlo a filtre upchajú kryštáliky parafínu, ktoré sa vylučujú v nafte v súvislosti s klesajúcou teplotou.

Avšak vodič má v každom prípade možnosť problém s palivom na príslušnej pumpe reklamovať. "Je potrebné, aby mal potvrdenku, vedel, z akého stojana tankoval, a mohol doložiť vzorku nafty s potvrdením zo servisu," pripomína Václav Loula.

Existuje aj variant takzvanej arktickej nafty, ktorá odoláva mrazom do mínus 32 stupňov Celzia. Jej použitie však norma nerieši a petrolejári ju dodávajú len vybraným odberateľom alebo v prípade, že hrozí skutočne veľký mráz.

Výroba odolnejšie nafty je každopádne drahšia ako tej letnej. A je to tiež jeden z dôvodov, aj keď nie rozhodujúci, rastu cien dieselového paliva v zimnom období.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 16:39