Pred niekoľkými rokmi sa osádzali len ojedinele, dnes už sú súčasťou prevažnej väčšiny moderných áut. Reč je o turbodúchadlách, hovorovo tiež turbách, a „slimákoch“, ktoré nachádzame v motoroch.
Niektoré modely ich môžu mať dokonca aj viac, väčšinou je však jedno a platí, že prepĺňaný motor dokáže vďaka nemu vytvoriť až niekoľkonásobne vyšší výkon než pri atmosférickom agregáte.
Pozrite si tiež päť najčastejších zlozvykov, ktorými nevedome ničíte automobil:
Turbodúchadlo prispieva aj k ľahšiemu a „čistejšiemu“ spaľovaniu paliva, teda najmä pri naftových motoroch môže výrazne znížiť výfukové emisie. Normy sú pritom v súčasnosti čoraz prísnejšie, a tak si turbodúchadlo nachádza uplatnenie v čoraz väčšom množstve motorov. Na vedomie by sme však mali brať fakt, že starostlivosť o atmosférický (neprepĺňaný) a prepĺňaný motor s turbom je zásadne iná.
To vám už pri kúpe auta len tak predajca nepovie, a preto nie je zbytočné zopakovať si zásady jazdy s vozidlom, ktoré má pod kapotou agregát dopovaný turbom. Problémy sa pritom nemusia dostaviť po týždni, ale nesprávnou jazdou a „údržbou“ výrazne skracujete jeho životnosť.
Nezaťažujte studený motor
Najmä v zimnom období, ale platí to aj v lete, je dôležité dbať na správnu prevádzkovú teplotu motora. Tá je zhruba 90 stupňov Celzia a do tohto momentu by sme motor nemali nijako výrazne zaťažovať.
Rozhodne teda zabudnite na ostrú športovú jazdu ihneď po naštartovaní, keď je olej tiež úplne studený. Vyhnúť by sme sa teda mali tiež diaľnici, vysokej rýchlosti a veľkým otáčkam, strmému stúpaniu a podobne. Turbo by sa vám v opačnom prípade mohlo čoskoro „odvďačiť“ finančne nákladným servisom.
Jazda na nízkych otáčkach
Opačným problémom môže byť jazda na príliš malých otáčkach, a teda „podtáčanie“ motora. Šetrenie paliva je jedna vec, no tu už autu vyslovene škodíte a problémy sa môžu prejaviť nielen na samotnom turbodúchadle, ale aj na iných komponentoch auta.
Trpí napríklad aj spojka a dvojhmotný zotrvačník, ktorých cenová relácia výmeny je skutočne vysoká. Ak vaše auto disponuje automatickou prevodovkou, o správne radenie by sa mal starať systém (ani ten nie je neomylný), no ak máte k dispozícii manuálnu prevodovku, snažte sa vyhnúť dlhodobo jazde na nízkych otáčkach motora.
Moderné vozidlá pritom často práve na takúto „ekonomickú“ jazdu navádzajú odporúčajúcimi šípkami radenia nahor na palubnom počítači. Spoliehajte sa teda radšej na konkrétnu situáciu na vozovke.
Vyhnite sa aj plnému plynu pri nízkych otáčkach. Hoci krútiaci moment je najmä pri turbodieselových autách dostupný pri pomerne malých otáčkach, radšej akcelerujte pozvoľna, prípadne zvoľte nižší prevodový stupeň. Inak by sa mohlo stať, že poškodíte katalyzátor, spomínané turbodúchadlo či ďalšie komponenty agregátu.
Chladenie
Na poslednú radu si spomeňte pri najbližšom odparkovaní vozidla. Najmä po ostrej jazde či zastavení na diaľničnej čerpacej stanici nechajte turbodúchadlu niekoľko sekúnd (20 – 30) na vychladenie. Zastavením motora po rýchlej jazde totiž odstavíte aj obeh oleja, ktorý turbo chladí, čím hrozí jeho poškodenie. Rovnako sa vystavuje motor a turbodúchadlo horšiemu mazaniu, čo spôsobuje väčšie opotrebovanie materiálov.
Okrajovo môžeme spomenúť využívanie kvalitného paliva, avšak na slovenských (ale aj v okolitých krajinách) čerpacích staniciach je k dispozícii výhradne benzín s dostatočným oktánovým číslom. Určite sa však vyhnite nekvalitným a pofidérnym palivám –stačí dodržiavať odporúčania výrobcu.