Archív HN
StoryEditor

Ako si správne vybrať nové pneumatiky? Poradíme, na čo si musíte dať pozor

25.03.2019, 13:53
Výber nových pneumatík pre vaše auto nemusí byť vôbec ľahký a je potrebné dodržiavať isté zásady, ktoré môžu výrazne ovplyvniť samotnú jazdu.

Počasie sa pomaly zlepšuje a s ním prichádzajú tiež postupne teplejšie dni. Všeobecne platí, že letné pneumatiky by mali vodiči osádzať na vozidlá pri priemerných denných teplotách nad sedem stupňov Celzia. V tomto prípade však majiteľov čas netlačí tak, ako je tomu pri prezúvaní letných pneumatík na zimné.

Odporúčame teda radšej počkať na skutočný príchod jarného obdobia, kedy vás neprekvapia nepriaznivé poveternostné podmienky. Rovnako neodporúčame ešte prezúvať na letné pneumatiky ľudom, ktorí sa ešte v najbližšej dobe chystajú na výlet do vyšších polôh - tu sa ešte určite oplatí mať zimné plášte.

Pneumatiky sú však jedinou súčasťou vozidla, ktorá je v priamom kontakte s vozovkou a je teda logické, že osadené plášte výrazne ovplyvňujú jazdné vlastnosti samotného vozidla, ako aj pohodlie a komfort cestujúcich. V neposlednom rade majú tiež vplyv aj na samotnú spotrebu pohonných hmôt a z týchto dôvodov by sme nemali ich výber podceňovať.

Legislatíva hovorí, že letné pneumatiky by mali mať hĺbku dezénu minimálne 1,6 milimetra (to už je skutočne hraničný údaj). Ak majú dezén pod hranicou troch milimetrov alebo sú na bočniciach hlboké šrámy spôsobené napríklad nabehnutím na obrubník, mal by majiteľ spozornieť a zvážiť ich výmenu. Treba brať do úvahy, že nižšia hĺbka než tri milimetre môže na mokre znamenať nielen vyššie riziko vzniku aquaplaningu, ale aj dlhšiu brzdnú dráhu.

Ako však vybrať správne vybrať vhodné pneumatiky na nadchádzajúcu sezónu? Môže to byť skutočne náročná disciplína.

Dodržujte údaje z technického preukazu

Z veľkého technického preukazu jednoducho zistíte doporučené rozmery pneumatík a ráfikov pre vaše vozidlo. Môžete si vybrať z rôznych veľkostí i šírok plášťov, ktoré sú pre konkrétne vozidlo schválené. Pri výbere šírky pneumatiky rozhodujú aj preferencie vodiča. Pre športovejšiu jazdu sa nepochybne hodia širšie plášte na disku s väčším priemerom, tie totiž následne lepšie držia v zákrutách.

Užšie plášte s nižším priemerom ráfika naopak volia vodiči, ktorí preferujú skôr ekonomickú jazdu. "V prípade, že chcete mať vozidlo s pneumatikami, ktoré nie sú uvedené v technickom preukaze, čaká vás dlhá cesta. Emisné normy sú čím ďalej tým komplikovanejšie a sprísňujú pravidlá pre zapísanie iných rozmerov pneumatík. Každopádne, vždy je potrebné, aby bolo použitie pneumatík pre vaše vozidlo schválené výrobcom. Ak tomu tak je, príslušný orgán by nemal mať problém dopísať daný rozmer do technického preukazu. Všeobecne platí určitá "liberálnosť" pri rýchlostnom a hmotnostnom indexe plášťa. Ten môže byť vyšší, ale nikdy nesmie byť nižší, ako máte uvedené v technickom preukaze," radí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu spoločnosti Barum Continental s.r.o..

Rozlišujte dezén pneumatík

Výber správneho dezénu pneumatík neznamená iba zvoliť si medzi letnými, zimnými a prípadne celoročnými pneumatikami. Môžete si totiž zvoliť rozličnú konštrukciu dezénu, ktorá má vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Podľa štýlu jazdy si teda vyberte medzi symetrickou, asymetrickou alebo smerovou vzorkou. V prípade, že jazdíte prevažne v mestách na kratšie vzdialenosti, najlepšou voľbou je pneumatika so symetrickým dezénom. Asymetrický vzor sa hodí pre majiteľov vozidiel strednej a vyššej triedy s výkonnými motormi.

Tieto plášte majú následne kratšiu brzdnú dráhu a lepšie bočné vedenie, preto sú vhodné pre športový štýl jazdy. Pneumatiky so smerovým dezénom dobre zaberajú v celej svojej ploche a lepšie tak odvádzajú vodu či sneh. Sú vhodné pre vodičov, ktorí často jazdia v teréne alebo v blate. Pri montáži plášťov s asymetrickým a smerovým dezénom dbajte tiež na to, aby boli pneumatiky nasadené podľa inštrukcií na bočnici, pretože ich správna montáž výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti auta.

EU štítok pneumatiky?

Viete, že každá pneumatika je už niekoľko rokov povinne vybavená takzvaným EÚ štítkom? Ten užívateľa informuje o vplyve plášťa na spotrebu, o priľnavosti na mokrej vozovke a miere vonkajšieho hluku, vydávaného počas jazdy. Pre každého vodiča je vhodný iný typ pneumatík. Ak jazdíte dlhé vzdialenosti po diaľnici a patríte k tým, ktorí striktne dodržiavajú rýchlosť, určite sa vám budú hodiť pneumatiky s dobrou známkou za valivý odpor / spotrebu paliva. Naopak plášte s dobrou priľnavosťou na mokrom povrchu ocenia športovejší vodiči.

Nespoliehajte sa však slepo iba na údaje zapísané na štítku pneumatík, pretože niektorí predajcovia sa snažia umelo zvýšiť predajnosť svojich plášťov vylepšením parametrov uvedených na štítku. Väčšinou to má potom negatívny dopad na ostatné vlastnosti a pneumatika je nevyvážená. Skutočné parametre si môžete overiť napríklad v množstve nezávislých testov v motoristických aj v iných magazínoch, ktoré pred sezónou pravidelne vychádzajú.

Vek pneumatík je dôležitý

Pri výbere nových pneumatík sa tiež môže stať, že narazíte na plášte, ktoré sú označené ako nové, ale podľa DOT kódu boli vyrobené už pred niekoľkými rokmi. "Starších" pneumatík sa však určite nemusíte báť. Platí totiž podmienka, že pri skladovaní nových plášťov je nutné dodržiavať správne podmienky (sucho, chlad, priestor bez priameho slnka, prievanu a pôsobenia ozónu), plášte tak vydržia ako nové dlhé roky.

"V množstve interných testov, ktoré sme v uplynulých rokoch realizovali, sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred piatimi rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktorá pneumatiku pri správnom skladovaní chráni minimálne po dobu piatich rokov," hovorí Langer. Všeobecne platí, že nová nejazdená pneumatika sa považuje za skutočne novú po dobu piatich až šiestich rokov.

Pozor však pri jazdených pneumatikách, ktoré na svoje vozidlo chcete osadiť už niekoľko rokov po sebe. Hoci dezén je ešte v norme, vek pneumatiky môže byť kritický a v konečnom dôsledku hrozbou. Pneumatika už nemá po rokoch užívania rovnaké vlastnosti, je tvrdšia a môžu na nej vznikať tiež rôzne prasklinky. 

Cena by nemala byť prvoradá

Snaha zohnať úplne najlacnejšie pneumatiky sa nemusí v konečnom dôsledku vyplatiť. Pneumatiky sú často lacné za nejakú "cenu" - a to väčšinou na úkor kvality. Majú teda horšie jazdné vlastnosti, dlhšiu brzdnú dráhu, horšie bočné vedenie a tiež menší kilometrový výkon, takže ich musíte častejšie meniť a nakoniec neušetríte.

01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 04 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 05 - Modified: 2024-11-02 12:42:43 - Feat.: - Title: Pri nahrávaní diania z ciest na autokamery treba dodržiavať nariadenia GDPR
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. november 2024 19:22