Ak sa na okamih obzrieme jedným okom do minulosti, bolo úplne bežné, že autá za sebou nechávali doslova kúdoľ dymu - najmä ak išlo o známe dvojtaktné motory starých áut. Súčasná doba je však už podstatne odlišná a dymu dáva ráznu stopku.
Samozrejme, úplne sa mu vyhnúť nedá, no prísne európske normy priškrcujú množstvo emisií a "zabíjajú" čoraz viac vysoko-objemových motorov. Prišli nové benzínové trojvalcové agregáty, hybridné ústrojenstvá sa stávajú čoraz viac využívané a okrem toho pribudli na trhu čisté elektromobily.
Vedeli ste však, že vďaka konkrétnej farbe dymu môžete pomerne jednoducho rozlíšiť, či je vašej auto v poriadku alebo mu hrozí porucha? Sfarbenie totiž veľa vypovedá o stave vozidla, pričom niektoré môžu byť nevinné a iné naopak predznamenávať blížiacu sa finančne nákladnú opravu.
Naše odporúčanie však znie, aby sa majitelia a vodiči dôkladne starali / zodpovedne servisovali autá, čím sa podobným problémom dokážu vyhnúť.
Biely dym môže klamať
Áno, práve biely dym môže hrať "na dve strany". Môže ísť totiž len o nevinnú paru, ktorá vzniká prirodzene vplyvom nízkych vonkajších teplôt a je to bežný jav pri zohrievaní studeného motora auta. Ak sa biely dym stratí spolu s dosiahnutím prevádzkovej teploty agregátu či počas teplejších dní, nejde o žiadny problém a vodič/majiteľ môže zostať pokojný.
Problém nastáva vtedy, ak za autom vidíme biely dym aj vtedy, keď je motor zohriaty a vonkajšia teplota nie je nízka. Tieto príznaky môžu znamenať, že motor spaľuje okrem iného i vodu, respektíve chladiacu kvapalinu.
Pozrite si aj našu nedávno galériu s kontrolkami, ktoré by sme nemali brať na ľahkú váhu:
Tá sa poškodením tesnenia pod hlavou valcov (alebo prasknutou hlavou valcov či blokom motora) dostáva do priestoru valcov a dochádza k jej "spaľovaniu" a následne k zvýšenému opotrebovaniu všetkých mechanizmov agregátu. To môže viesť v horšom prípade až k poškodeniu motora. Odporúčame čo najskôr navštíviť servis a s autom zbytočne nejazdiť.
Príznakom, že ide o vážny problém, môže byť nižšia hladina chladiacej kvapaliny či mastné škvrny na jej hladine. Overiť si to môžete i tým, že odskrutkujete viečko na dopĺňanie motorového oleja. Ak na spodnej strane viečka nájdete emulzia, motorový olej sa dostal do chladiacej kvapaliny. V takomto prípade však môže ísť aj o zanesenie spôsobené jazdami len na veľmi krátke vzdialenosti, kedy sa motor nezohreje na prevádzkovú teplotu.
Modrý dym
Z výfuku môže v niektorých prípadoch vychádzať aj modrý alebo šedomodrý dym. Takýto jav signalizuje nadmerné spaľovanie oleja vo valci, čiže motorový olej spaľuje motor aj spolu so zmesou paliva.
Výsledkom je následne modré sfarbenie dymu z výfukov. Príčinou tohto problému sú najčastejšie opotrebované mechanické časti agregátu (piesty, piestne krúžky, guferá ventilov, steny valcov a podobne). Rovnako môže byť príčinou modrastého dymu aj samotné turbodúchadlo prepĺňaných motorov, v dôsledku opotrebovaných ložísk či poškodeného tesnenia.
Čierny dym
Mnohí ho zrejme poznajú z "vylepšených" naftových automobilov, ktoré na sebe ešte okrem toho nesú nálepku "No smoke, No fun". Čierny dym je totiž najčastejšie spájaný s dieselovými motormi.Objaví sa vtedy, keď motor auta spaľuje príliš bohatú zmes - do valcov sa dostáva väčšie množstvo paliva ako by k určitému pomeru vzduchu malo.
V konečnom dôsledku potom nedochádza k úplnému spaľovaniu zmesi, z výfuku vychádza čierny dym s väčším množstvom sadze a aj samotné štarty auta môžu byť obtiažne. Problém, ktorý tieto prejavy spôsobuje, môže byť v podobe vadného vysokotlakového čerpadla paliva, váhy vzduchu alebo za príznakmi môže stáť aj porucha vstrekovačov paliva.
Ak sa čierny dym objaví pri benzínových autách, môže byť príčinou poškodená lambda sonda (váha vzduchu) alebo vadné vstrekovače paliva či nadmerne zanesený vzduchový filter. Odporúčame v oboch prípadoch problém čo možno najskôr riešiť, hoci z krátkodobého hľadiska vozidlu tento problém výrazne neškodí.
Z hľadiska dlhodobého však môže dochádzať k zanášaniu "útrob" motora a celkového väčšiemu opotrebovaniu jednotlivých častí. Okrem toho môžete mať problémy pri absolvovaní technickej a emisnej kontroly (STK/EK).
Najhorší dym je ...
Čierny, biely alebo modrý - ktorý z nich je však najhorší a najnebezpečnejší? Každý je sprevádzaný problémami, ktoré by sme mali čo najskôr riešiť, no najvážnejšie ťažkosti hrozia pri oprave auta produkujúceho modrý dym. V najhoršom prípade je tu však ešte dym hnedý.
Ak totiž motor dymí na hnedo, spotreba paliva a oleja je podstatne vyššia než zvyčajne a vodič cíti výrazný úbytok výkonu, je potrebné pripraviť sa na veľmi zlé správy. Práve takýmito príznakmi sa prejavuje nadmerne opotrebovaná vložka valca a piestnych krúžkov.
Oprava tohto problému spočíva najčastejšie vo finančne veľmi nákladnej a ťažkej generálnej opravy samotného motora. Nie je to častý problém, no ak už sa tento prípad farby dymu týka vás, môžete zvoliť výmenu motora za iný "jazdený" kúsok. Ušetríte si tým poriadne veľkú sumu peňazí na rozdiel od opravy a kúpy nových dielcov.