Kúpa auta patrí medzi nepochybne medzi jedny z najväčších investícií v živote bežného človeka. Počet predaných automobilov na Slovensku každoročne stúpa a trendom sa stalo skôr kupovať ojazdené než nové autá. Za nižšiu cenu totiž záujemca môže mať kvalitné vozidlo s vyššou výbavou, ktoré mu urobí rovnakú službu.
Nákup jazdenky však nie je najbezpečnejší a prináša so sebou rôzne nástrahy, ktorým je potrebné predchádzať. Preto je výhodnejšie obrátiť sa na profesionálnych predajcov, než kupovať auto od súkromnej osoby niekde na internetových bazároch a ulici.
Kontrola a stav kilometrov
Základom je dôkladná technická kontrola auta ešte pred samotnou kúpou - výhodné je mať pri sebe odborníka alebo sa obrátiť priamo na servis a podstúpiť prehliadku. „Prítomnosť vlastného mechanika, ktorý si so sebou vezme aj vlastný diagnostický prístroj, je ideálnym riešením. Pokiaľ vám bazár neumožní takto auto skontrolovať, radšej si kúpu rozmyslite,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO.
Veľkým problémom býva ešte stále veľmi populárne stáčanie odometra, takže majiteľ nevie o skutočnom stave najazdených kilometrov. Slovensko je v prípade boja s týmto problémom síce aktívne, bohužiaľ prísne pravidlá platia len pre právnické osoby. Od súkromnej osoby si tak záujemcovia môžu nevedomky kúpiť takzvanú stočenku veľmi jednoducho.
Takýto predajca totiž nemusí kupujúceho upozorniť na predaj stočeného auta, ani vydať dokument ODO-PASS. Ešte horšie je to pri nákupe jazdenky zo zahraničia, prepojené databázy má totiž len Slovensko, Belgicko a Holandsko. Právnické osoby, na rozdiel od fyzických, musia pri predaji vozidla zverejňovať VIN čísla a doložiť stavy najazdených kilometrov. Ak to neurobia, hrozia im vysoké pokuty. Nedávno sme vás informovali aj o praktickej "Prílohe k ODO-PASSu", ktorú si môže vyžiadať ktokoľvek a získa tak mnohé dôležité informácie o vozidle.
Neodmysliteľná súčasť
Áno, na skúšobnú jazdu by sme pri kúpe ojazdeného auta nemali zabúdať a mali by sme na jej vykonaní trvať. Nie ako spolujazdec na vedľajšom sedadle, ale ako vodič za volantom. Trasa by mala byť minimálne niekoľko kilometrov dlhá, pričom je potrebné venovať pri nej pozornosť všetkým nezvyčajným zvukom, prípadne každému zvláštnemu správaniu sa vozidla. Pokiaľ napríklad auto ťahá do strany, môže to byť známkou utajovanej havárie a problémov napríklad s nápravou.
Ďalšia vec, na ktorú si treba dať pozor, je pozorná kontrola servisnej knižky, ktorá však môže byť sfalšovaná. Okrem nej by mal kupujúci venovať pozornosť rôznym právnym vadám, o ktorých sa môže dozvedieť práve zo spomínanej "Prílohy k ODO-PASSu". Veľké riziko totiž predstavuje pre kupujúceho automobil v exekúcii, pretože v tomto prípade nie je možné vykonať zmenu v evidencii vozidiel a exekútor ho potom môže zabaviť.
Veľa ľudí ani len netuší, že auto môže byť aj predmetom záložnej zmluvy, kedy si naň majiteľ požičal peniaze. Tieto informácie si záujemcovia môžu overiť na webovej stránke notar.sk. Nemali by ste však zabudnúť ani na súhlas manžela či manželky, pretože jeden alebo druhý môže predaj napadnúť a kupujúci sa dostane do súdneho sporu, kde bude označený, že nie je vlastníkom auta, aj keď zaň zaplatil.
Na kupujúceho číha množstvo rizík, ktoré mu môžu pokaziť radosť z nového vozidla. Podchytiť všetky možné problémy je pre laika komplikovaný a zdĺhavý proces s neistým výsledkom. Profesionálni predajcovia investujú do kontrol áut milióny eur a predstavujú ďaleko bezpečnejší spôsob, ako získať vytúžený automobil.
Odpadá vám množstvo povinností, ktoré za vás vybaví práve profesionálny predajca. Ak si na kúpu vozidla, jeho prevedenie a ďalšie dôležité úkony netrúfate, skúste sa poobzerať práve po overených autobazároch alebo oslovte odborníkov.