Mnohí si ešte určite pamätajú chvíle, keď sa na krajniciach ciest občas objavilo auto s otvorenou kapotou, prehriatym motorom a takzvane "vyvretou vodou". V tej dobe nešlo o nič zriedkavé, no súčasné automobily už často ani nepoznajú ukazovateľ teploty motora. Veľká časť z nich totiž zobrazuje na palubnom počítači len stav, keď je motor studený a nemá sa vytáčať, alebo jeho prehriatie. V taktom momente však môže byť už neskoro a oprava vám spraví poriadny prievan v peňaženke.
Najmä v aktuálnych tropických teplotách, ktoré zužujú Slovensko v posledných dňoch, sa naskytá otázka typu "Môže sa prehriať motor modernému autu?". Odpoveď znie áno, môže, no je to podstatne menej prevdepodobné než v minulosti. Agregáty sú stále dokonalejšie a rovnako tak ich spoľahlivosť, odolnosť či bezpečnosť.
Toto nikdy nerobte
Problém sa teda týka všetkých automobilov (avšak starších viac) a popravde, nie každý si môže dovoliť kúpu najmodernejšieho vozidla, takže je to stále aktuálna téma. Ak sa vám už teda prehreje motor, dôležité je nechať ho úplne vychladnúť. V žiadnom prípade by ste nemali dolievať do horúceho motora chladiacu kvapalinu, alebo studenú vodu. Takéto prudké ochladenie totiž môže spôsobiť prasknutie hlavy valcov, ktorá je rozpálená.
Taktiež sa určite neodporúča otvárať expanznú nádobku chladiacej kvapaliny, keďže vriaca kvapalina svojím odparovaním spôsobuje tlak, ktorý sa po otvorení viečka uvoľní a vriaca tekutina svojím vystreknutím môže ľahko spôsobiť popáleniny. Do áut sa však osádza pretlakový ventil, uvoľňujúci tlak a aj časť kvapaliny, čo ochráni expanznú nádobku, či hadice pred prasknutím.
Drahé problémy
Chladiaca kvapalina vrie pri teplote vyššej ako sto stupňov Celzia a za prehriatím motora často stoja banálne problémy s chladením: v systéme chladenia je mierny pretlak a občas sa stane, že zle tesní viečko vyrovnávacej nádobky chladiacej kvapaliny a motor sa potom prehrieva.
Nedostatočné chladenie môže mať aj rad ďalších príčin, ako napríklad chybný termostat, prasknutý chladič, zlyhanie vodnej pumpy (porucha jej pohonu alebo zlé tesnenie), prasknuté tesnenie pod hlavou valcov, únik chladiacej kvapaliny kvôli netesnosti (uvoľnená, prasknutá hadica) alebo jej nízka hladina kvôli zanedbanej údržbe. Prehriatie motora sa môže výnimočne objaviť aj v zime, napríklad keď chladiaca tekutina zamrzne a jej prúdeniu do chladiča bráni ľad.
Prehrievanie sa všeobecne najčastejšie prejaví pri pomalej jazde v kolóne, kedy sa motor nestíha chladiť náporom vzduchu, alebo po zastavení na križovatke. Ak už sa to stane a vy nemôžete auto urýchlene odstaviť na bezpečnom mieste, zložte nohu z plynu, kúrenie nastavte na maximálnu teplotu a pustite ho naplno. Auto čo najrýchlejšie zastavte na najbližšom vhodnom mieste a urýchlene vypnite motor, keďže jeho prehriatie môže mať každou minútou navyše fatálne následky.
Prevencia
Samozrejmosťou by mal byť pravidelný servis automobilu a jeho kvalitná údržba, no tiež pravidelná aspoň vizuálna kontrola hladiny chladiacej kvapaliny, ktorá je sfarbená a tak je indikovanie jej stavu naozaj ľahké. Ideálna hladina je medzi ryskami s maximálnou a minimálnou povolenú mierou, nie je dobré mať jej málo (prehriatie) a ani príliš veľa. Akú chladiacu kvapalinu používať do vášho auta nájdete v manuáli, prípadne vo svojej servisnej knižke.
Samotná výmena chladiacej kvapaliny je tiež dôležitá a mala by prebiehať podľa odborníkov každé dva roky, presný interval je však napísaný v návode k vozidlu alebo vám poradia aj priamo v autoservise.
Chladiaca kvapalina je celoročná, mieša sa s destilovanou vodou v koncentrácii približne pre mínus 20-30 stupňov Celzia. Pozor však na riedenie chladiacej kvapaliny, keďže ak do motora dolejete vodu, znížite tým mrazuvzdornosť chladiacej kvapaliny, čo sa vám môže vypomstiť v zimnom období.