Správne sedenie za volantom je základ. Toleruje sa aj sedenie, ktoré sa správnemu sedeniu aspoň letmo približuje. Lenže čo, keď mladý sedí tak, že hlavu mu vidno na spolujazdcovom sedadle, a aj to len pár centimetrov nad palubnou doskou? V prípade nehode mu airbag nemusí pomôcť, nehovoriac o slabšom výhľade z miesta vodiča. Pred každou jazdou si teda určite správne nastavte sedadlo, rovnako ako aj spätné zrkadlá.Pexels (Ilustračná snímka)
StoryEditor

Prečo prakticky nie je možné jazdiť autom s otvoreným oknom vzadu? Tu je dôvod

28.06.2019, 14:47
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Efekt v doprovode nepríjemného zvuku pozná množstvo vodičov a má dokonca i odborný názov.

Iste ste si dávno všimli, že otvoriť zadné okná pri jazde tempom väčším než prislúcha jazde v obci je akusticky veľmi nepríjemné. Pritom práve tí, ktorí nemajú, alebo nemôžu používať klimatizáciu, by to často ocenili.

V aute obsadenom primárne na predných sedadlách by to bolo bez priameho prievanu. Prečo autá vnútri s otvoreným zadným oknom tak hrozne hučia? Ako môžete jazdiť s otvoreným oknom?

Hluk vzniká rezonanciou plynu a je pomenovaný podľa objaviteľa, nemeckého fyzika Hermann von Helmholtz. Pojednáva o mechanike vlnenia plynu v dutine. Vzduch prechádza hranou otvorených okien a vytvára vír. Ten následne tvorí tlakové vlny vnútri auta, ktoré zároveň vydávajú zvuk.

Že je veľmi nepríjemný je zrejmé mnohým vodičom. Ale prečo ten istý efekt nepočuť pri otvorených predných oknách? Pretože v oblasti predných dverí je skôr podtlak a prúdenie vzduchu ešte nie je úplne blízko okolo karosérie. Môže za to nápor na čelné sklo a tiež spätné zrkadlá.

V oblastí zadných okien je však už prúdenie blízko karosérie v pretlaku. Ten stúpa s rýchlosťou, samozrejme. Situáciu nepríjemného hluku pri otvorenom jednom okne čiastočne pomáha vyriešiť otvorenie druhého okna, takzvane do kríža. Pretlak aj vlnenie v kabíne zásadne klesne, ale nepríjemný Helmholtzov efekt sa úplne nestratí.

​Možno ste si všimli, že rovnaký hlukový a nepríjemný efekt dostanete aj vtedy, keď odsuniete strešné okno a pritlačíte na pružinkách umiestnený deflektor, ktorého úlohou je prúdenie tesne popri streche rozbíjať.

Práve na zabránenie tohto efektu tam totiž je. Na bočných oknách by však bol veľmi nepraktický a preto je počas rýchlej jazdy neúnosné, aby boli zadné okná otvorené.

​Ak teda chcete vetrať interiér počas horúčav bez použitia klimatizácie a nemať pritom nepríjemný prievan, v rýchlostiach nad 60 kilometrov za hodinu je ideálne vyklopiť, alebo otvoriť strešné okno.

Ak ho nemáte, tak mierne pootvoriť predné, či všetky štyri okná. Najkomfortnejším prvkom však bude aj tak klimatizácia.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 09:19