StoryEditor

Auto s dvojspojkovou prevodovkou. Priplatiť si za komfort alebo dať radšej ruky preč?

29.06.2019, 06:40
Dvojspojkové automaty prinášajú mnoho výhod, ale prinášajú so sebou aj niekoľko možných problémov.

Sú súčasťou čoraz väčšieho počtu automobilov a užívateľom prinášajú celý rad výhod. Dvojspojkové prevodovky spájajú klady mechanických a samočinných prevodoviek a nie sú na trhu v súčasnosti už žiadnym nováčikom. Ako je to s ich spoľahlivosťou a koľko stojí oprava v servise? A čo robiť, aby dvojspojková prevodovka vydržala fungovať, ako má?

Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je nepochybne rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta a radenie jednotlivých stupňov takmer vôbec necíti. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál.

„Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o dvetisíc eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ servisnej siete ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.

„Takmer každý výrobca vozidiel na trhu má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, ako sú napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju dáva aj do motocyklov. V dnešnej dobe sú najpopulárnejšie prevodovky značky Volkswagen označované ako DSG alebo S-tronic,“ dopĺňa Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.

Podľa neho patria z hľadiska spoľahlivosti k najlepším napríklad DL501 v modeloch Audi s pozdĺžne montovaným motorom - napríklad A4 a A6. Avšak najviac spoľahlivé sú hlavne tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované.

Vstupná investícia a drahší servis

Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí so samotnou cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku.

Výmena suchej spojky vás bude stáť asi 1 400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1 500 eur. Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora. 

„Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250-tisíc kilometrov s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo s najazdenými 150-tisíc kilometrami a s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad pri DSG prevodovkách to nastáva medzi hranicou 150 - 200-tisíc kilometrov,“ upozorňuje Czauderna.

​Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, ktoré majú vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu u dvojspojkovej prevodovky je to, že každá spojka radí polovicu rýchlostných stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie a ťah motora nepoľavuje. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený.

Pozor na servis či zaobchádzanie

Čo by mali majitelia robiť, alebo s čím by mali záujemcovia o vozidlo s dvojspojkovou prevodovkou počítať, aby vydržala čo najdlhšie? Odpoveď prináša odborník v niekoľkých bodoch:

  1. Meňte pravidelne olej. Pri takzvanej mokrej spojke už po prejdených nie viac ako 60-tisíc kilometrov a pri suchej po maximálne 120-tisíc kilometroch
  2. V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než aby ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky
  3. Nevyraďujte na neutrál pri každom zastavení
  4. Neparkujte vo vlhku. Predchádzajte vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovku poškodzujú
  5. Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od Volkswagenu je na takéto zaobchádzanie veľmi citlivá

01 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 02 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 03 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 04 - Modified: 2024-11-14 23:00:00 - Feat.: - Title: Na internát sa nedostali tisíce študentov. Koľko žiadostí odmietli najväčšie slovenské univerzity? 05 - Modified: 2024-11-14 18:23:34 - Feat.: - Title: Juhokórejský automobilový export dosiahol v októbri nový rekord
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
17. november 2024 12:20