Sú súčasťou čoraz väčšieho počtu automobilov a užívateľom prinášajú celý rad výhod. Dvojspojkové prevodovky spájajú klady mechanických a samočinných prevodoviek a nie sú na trhu v súčasnosti už žiadnym nováčikom. Ako je to s ich spoľahlivosťou a koľko stojí oprava v servise? A čo robiť, aby dvojspojková prevodovka vydržala fungovať, ako má?
Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je nepochybne rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta a radenie jednotlivých stupňov takmer vôbec necíti. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál.
„Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o dvetisíc eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ servisnej siete ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.
„Takmer každý výrobca vozidiel na trhu má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, ako sú napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju dáva aj do motocyklov. V dnešnej dobe sú najpopulárnejšie prevodovky značky Volkswagen označované ako DSG alebo S-tronic,“ dopĺňa Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.
Podľa neho patria z hľadiska spoľahlivosti k najlepším napríklad DL501 v modeloch Audi s pozdĺžne montovaným motorom - napríklad A4 a A6. Avšak najviac spoľahlivé sú hlavne tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované.
Vstupná investícia a drahší servis
Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí so samotnou cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a populárnych automobilov. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku.
Výmena suchej spojky vás bude stáť asi 1 400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1 500 eur. Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora.
„Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250-tisíc kilometrov s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo s najazdenými 150-tisíc kilometrami a s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad pri DSG prevodovkách to nastáva medzi hranicou 150 - 200-tisíc kilometrov,“ upozorňuje Czauderna.
Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, ktoré majú vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu u dvojspojkovej prevodovky je to, že každá spojka radí polovicu rýchlostných stupňov (prvá spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie a ťah motora nepoľavuje. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený.
Pozor na servis či zaobchádzanie
Čo by mali majitelia robiť, alebo s čím by mali záujemcovia o vozidlo s dvojspojkovou prevodovkou počítať, aby vydržala čo najdlhšie? Odpoveď prináša odborník v niekoľkých bodoch:
- Meňte pravidelne olej. Pri takzvanej mokrej spojke už po prejdených nie viac ako 60-tisíc kilometrov a pri suchej po maximálne 120-tisíc kilometroch
- V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než aby ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky
- Nevyraďujte na neutrál pri každom zastavení
- Neparkujte vo vlhku. Predchádzajte vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovku poškodzujú
- Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od Volkswagenu je na takéto zaobchádzanie veľmi citlivá