StoryEditor

Ak sa táto kvapalina v naftovom aute minie, motor nenaštartuje. Jej doplnenie je ľahšie, než sa zdá

19.12.2019, 15:03
Snaha o znižovanie emisií priniesla pre mnohých vodičov v uplynulých rokoch jednu doposiaľ nevídanú povinnosť: doplňovanie kvapaliny AdBlue.

Emisné normy tlačia na to, aby autá vypúšťala čoraz menej emisií. Táto snaha je vedená v dvoch rovinách. Znižovanie emisií CO2 má za úlohu znížiť vplyv automobilovej dopravy na globálne otepľovanie, zatiaľ čo znižovanie emisií zdraviu škodlivých látok má všeobecne zlepšiť kvalitu ovzdušia predovšetkým v mestách s hustou premávkou, píše iDNES.cz.

Medzi tieto škodliviny patria okrem iného aj oxidy dusíka (NOX), ktoré sa stali predmetom pozornosti najmä po vypuknutí škandálu Dieselgate. Aj v jeho dôsledku boli výrazne sprísnené ako samotné emisné limity, tak aj metodika merania samotných emisií, čo automobilky donútilo k aplikácii technicky vyspelejších metód čistenia výfukových emisií.

​Tradične sa v tomto ohľade využívajú spôsoby takzvanej selektívnej katalytickej redukcie (SCR), keď sú v určitom mieste a určitej fáze toku spalín eliminované niektoré konkrétne škodliviny. U vznetových motorov sa už v roku 2006 objavilo riešenie s látkou nazývanou AdBlue, ktorá sa potom najväčšieho rozšírenia dočkala v uplynulých niekoľkých rokoch. Dôvody sú jednoduché: AdBlue je v čistení výfukových emisií veľmi efektívne, bez nej sa však nedajú prakticky nároky najmodernejších a najprísnejších emisných noriem vôbec splniť.

Roztok AdBlue, ktorého hlavnými zložkami sú voda a močovina, sa tak stáva pre vodičov moderných vozidiel so vznetovými motormi úplnou nutnosťou. A to už napríklad len preto, že ak kvapalina dôjde, auto sa už nemusí dať naštartovať. "Preto je dôležité, aby si vodiči hladinu kvapaliny AdBlue vo svojich vozidlách strážili a pravidelne ju dopĺňali. Vyhnú sa tak nepríjemnostiam pri nedostatku," hovorí Luboš Křivánek, špecialista starostlivosti o produkty z Porsche Česká Republika.

Doplnenie AdBlue je veľmi jednoduchá záležitosť, ktorú väčšinou vodiči zvládnu bez väčších ťažkostí samostatne pri bežnom tankovaní. Pravdou je, že niektoré staršie vozidlá maj...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-02-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Súmrak výroby áut v Európe. Čína v továrni Fiatu, závod po forde však nikto nechce 02 - Modified: 2024-02-23 10:30:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil na Slovensku prešiel radikálnymi zmenami. Čo ponúkne? 03 - Modified: 2024-02-25 06:24:47 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme jedno z najobľúbenejších BMW. Vystačí si aj so základným dieselom 04 - Modified: 2024-02-22 12:55:03 - Feat.: - Title: Rolls-Royce sa po masívnom prepúšťaní vrátil k zisku 05 - Modified: 2024-02-22 13:15:00 - Feat.: - Title: Motorizmus podľa ekolobistov: Malé autá namiesto SUV a povinné elektromobily do firie​m
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. február 2024 07:37