StoryEditor

Ak sa táto kvapalina v naftovom aute minie, motor nenaštartuje. Jej doplnenie je ľahšie, než sa zdá

19.12.2019, 15:03
Snaha o znižovanie emisií priniesla pre mnohých vodičov v uplynulých rokoch jednu doposiaľ nevídanú povinnosť: doplňovanie kvapaliny AdBlue.

Emisné normy tlačia na to, aby autá vypúšťala čoraz menej emisií. Táto snaha je vedená v dvoch rovinách. Znižovanie emisií CO2 má za úlohu znížiť vplyv automobilovej dopravy na globálne otepľovanie, zatiaľ čo znižovanie emisií zdraviu škodlivých látok má všeobecne zlepšiť kvalitu ovzdušia predovšetkým v mestách s hustou premávkou, píše iDNES.cz.

Medzi tieto škodliviny patria okrem iného aj oxidy dusíka (NOX), ktoré sa stali predmetom pozornosti najmä po vypuknutí škandálu Dieselgate. Aj v jeho dôsledku boli výrazne sprísnené ako samotné emisné limity, tak aj metodika merania samotných emisií, čo automobilky donútilo k aplikácii technicky vyspelejších metód čistenia výfukových emisií.

​Tradične sa v tomto ohľade využívajú spôsoby takzvanej selektívnej katalytickej redukcie (SCR), keď sú v určitom mieste a určitej fáze toku spalín eliminované niektoré konkrétne škodliviny. U vznetových motorov sa už v roku 2006 objavilo riešenie s látkou nazývanou AdBlue, ktorá sa potom najväčšieho rozšírenia dočkala v uplynulých niekoľkých rokoch. Dôvody sú jednoduché: AdBlue je v čistení výfukových emisií veľmi efektívne, bez nej sa však nedajú prakticky nároky najmodernejších a najprísnejších emisných noriem vôbec splniť.

Roztok AdBlue, ktorého hlavnými zložkami sú voda a močovina, sa tak stáva pre vodičov moderných vozidiel so vznetovými motormi úplnou nutnosťou. A to už napríklad len preto, že ak kvapalina dôjde, auto sa už nemusí dať naštartovať. "Preto je dôležité, aby si vodiči hladinu kvapaliny AdBlue vo svojich vozidlách strážili a pravidelne ju dopĺňali. Vyhnú sa tak nepríjemnostiam pri nedostatku," hovorí Luboš Křivánek, špecialista starostlivosti o produkty z Porsche Česká Republika.

Doplnenie AdBlue je veľmi jednoduchá záležitosť, ktorú väčšinou vodiči zvládnu bez väčších ťažkostí samostatne pri bežnom tankovaní. Pravdou je, že niektoré staršie vozidlá maj...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-07-24 09:31:37 - Feat.: - Title: Nie ste hrozbou premávky? Tento kvíz odhalí vaše vodičské vedomosti či veľké medzery 02 - Modified: 2024-07-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Časť diaľnice D1 pri Bratislave kompletne uzavrú. Na čo sa musia motoristi pripraviť? 03 - Modified: 2024-07-23 09:32:54 - Feat.: - Title: Severná Kórea si „vycucala z prsta“ vlastné elektrické auto. Prejsť má údajne až 720 kilometrov 04 - Modified: 2024-07-22 15:00:00 - Feat.: - Title: Svrbenie nôh vás okráda o spánok a sťažuje pohyb: Zistite, čo sa za ním skrýva 05 - Modified: 2024-07-22 13:44:50 - Feat.: - Title: Americký úrad začal skúmať vyše stotisíc vozidiel Stellantis. Počas jazdy sa im vypína motor
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. júl 2024 19:53