Čierny ľad - toto označenie ste možno nikdy nepočuli, avšak to, čo sa za ním skrýva, pravdepodobne dobre poznáte. Ako chodci už nepochybne od raného detstva, no mali by ste hlavne tiež ako vodiči.
Niektorí tento pojem na cestách nevnímajú a nepoznajú. Prečo? Chodec klzký povrch pod nohami cíti hneď, no vodič nie. A to môže byť až fatálny problém.
Rozdiel je hneď v dvoch faktoroch - v rýchlosti a hybnosti. Rozdiel je to pritom zásadný. Chodec spadne a v tom horšom prípade sa poraní. Vodič takmer s istotou vyletí z cesty a za ten čas so sebou vezme všetko, čo má v ceste, kým ho nezastaví iné auto, zvodidlá, jarok alebo dokonca strom.
Pretože brzdiť, či riadiť auto na čiernom ľade je takmer nemožná disciplína. V takomto prípade by pomohli jedine pneumatiky s hrotmi, no tie u nás nie sú v bežnej premávke dovolené a využívajú sa len na pretekárskych špeciáloch.
Čierny ľad je veľmi zradný a to najmä kvôli tomu, že sa pri jazde vodičovi javí ako lesklá cesta. To mnohí vyhodnocujú ako mokrý povrch a neprispôsobujú tak rýchlosť či pozornosť pri vedení vozidla.
Ide pritom o tenkú vrstvu číreho ľadu na asfalte, takže povrch vôbec nezmení farbu, naopak, zvýrazní tú pôvodnú. Od slnka a svetiel áut sa následne leskne rovnako, akoby bola cesta "len" mokrá.
Novšie vozidlá majú k dispozícii vo výbave aj ukazovateľ vonkajšej teploty, ktorá ak klesne najmä pod tri stupne Celzia, je podstatne vyššia šanca, že na ceste sa môže vyskytovať ľad. Pochopiteľne, ten sa na niektorých miestach môže objaviť aj pri ukazovaní vyššej vonkajšej teploty (v tieňoch, na mostoch, ... ) a vodič by v podobne nízkych teplotách už mal byť pri jazde aspoň obozretnejší.
Ako čierny ľad odhaliť?
Dnes už je takmer každé auto vybavené systémom ABS a vedzte, že to veľmi pomôže. Vozidlo pri jemnom brzdení zostáva smerovo stabilné, no zároveň vás systém skorou aktiváciou upozorní na možné nebezpečenstvo. Ak si nie ste istí povrchom cesty, po ktorej už autom idete, odporúčame dva postupy. Samozrejme, najlepšie je ich skúšať v nižších rýchlostiach.
- Jemne našľapujte na brzdový pedál a sledujte, či auto pekne spomaľuje, alebo sa ABS ihneď aktivuje. Ak vám pedál brzdy "kope" do nohy okamžite, ste na čiernom ľade.
- Skúste drobné, no o niečo prudšie pohyby volantom. Ak auto na zmeny smeru nereaguje, ste opäť na čiernom ľade.
Okamžité opatrenia:
Ak sa na ceste vyskytne čierny ľaď, odporúčame znížiť rýchlosť (jazdou bez plynu - podraďovaním a brzdením motorom), alebo jemným brzdením, aj v režime ABS. Správajte sa podobne ako pri aquaplaningu. Znížením rýchlosti auta sa zvyšuje šanca, že sa pneumatiky "chytia" asfaltu a budú mať opäť dostatočnú priľnavosť.
Zabudnite na plno vytočený volant s čakaním, kedy už riadenie konečne zaberie. Kým ste na rovnom úseku a cesta nie je veľmi vyspádovaná, veci by mohli byť v poriadku. Ak nasleduje zákruta a vy ste tempo neznížili dostatočne, pripravte sa na náraz.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.