Príbehy o elektromobiloch s doslova zničenými batériami po niekoľkých rokoch prevádzky sa sem tam niekde vynoria a sú často používané ako argument proti elektromobilite. V skutočnosti však životnosť batérií nie je tak kritickou záležitosťou. Obzvlášť, keď sa o batériu prevádzkovateľ správne stará, píše iDNES.cz.
Lenže táto starostlivosť zase ukazuje, akou špecifickou záležitosťou elektromobilita je. Hoci aj u bežného auta ovplyvňuje zaobchádzanie užívateľom výrazne životnosť, pri batériách je spôsob správania sa k nim snáď ešte významnejší. Odborníci na to poukazujú už dlhší čas: všeobecne platí poučka, že po 10 rokoch prevádzky klesá kapacita batérií elektromobilov typicky zhruba na 80 percent pôvodnej hodnoty.
A kto sa o batériu svojho vozidla dobre stará, dočká sa aj oveľa pomalšej degradácie. Kľúčom je batériu úplne nevybíjať, plne nenabíjať, vyvarovať sa rýchleho či extrémne pomalého dobíjania a nenechávať batériu príliš dlho vo vybitom alebo plne nabitom stave.
Tieto poučky aktuálne potvrdzujú aj dáta spoločnosti Geotab. Tá zozbierala údaje z celkom šesťtisíc elektromobilov, z ktorých mnohé majú za sebou už viac ako šesť rokov prevádzky. Dáta ukazujú, že priemerne stratí batéria elektrovozidiel ročne asi 2,3 percenta svojej kapacity, čo znamená, že po piatich rokoch prevádzky sa dojazd elektromobilu skráti o 11,5 percent.
Avšak v prípade správneho zaobchádzania s batériou je strata ešte optimistickejšia: autá, ktoré boli vhodne nabíjané a neboli prevádzkované v príliš horúcej klíme, vykazujú priemernú stratu kapacity 1,6 percenta za rok, po piatich rokoch teda iba osem percent. U elektromobilu s dojazdom 200 kilometrov na jedno nabitie to znamená po piatich rokoch stratu 16 kilometrov dojazdu, čo pre väčšinu prípadov použitia takého auta zrejme nebude rozhodujúce.
Problém meno...
Zostáva vám 85% na dočítanie.