V súčasnosti sú vodiči povinný absolvovať každé dva roky technickú i emisnú kontrolu svojho vozidla, pričom úplne nové vozidlá sa musia podrobiť svojej prvej emisnej a technickej kontrole až po štyroch rokoch v prevádzke.
Nálepky, ktoré sú po absolvovaní kontroly následne nahradené novými a určujú, do kedy je vozidlo technicky a emisne spôsobilé pre prevádzku na pozemných komunikáciách, by však mali byť už čoskoro minulosť. Rovnako sa to týka i nálepiek o vykonaní kontroly originality.
Povinnosť lepiť nálepku na čelné sklo vozidla ako dôkaz o vykonaní technickej, emisnej kontroly a aj kontroly originality by sa totiž mala v rámci legilatívy úplne zrušiť.
Úprava zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke je súčasťou balíka opatrení na podporu podnikateľského prostredia. Balík, ktorý na rokovanie vlády predložilo Ministerstvo hospodárstva SR, v stredu schválil kabinet. Je pritom pravdepodobné, že úprava prejde schválením parlamentom.
Každý držiteľ vozidla je podľa účinnej právnej úpravy povinný podrobiť svoje motorové vozidlo technickej a emisnej kontrole v pravidelných intervaloch.
O tom, že takáto kontrola bola vykonaná, sú následne vypracované tri doklady, a to protokol, osvedčenie o kontrole (kartička) a nálepka. Pri kontrole originality sú vypracovávané dva doklady, a to odborný posudok a nálepka.
"Lepenie nálepiek považujeme v súčasnej dobe za úplne zbytočné, keďže pri kontrole v rámci prevádzky motorového vozidla je možné policajnými orgánmi zistiť, či bolo vozidlo podrobené technickej kontrole a emisnej kontrole podľa osvedčení, ktoré má vodič motorového vozidla mať vo vozidle, rovnako tak je zavedený informačný systém, na základe ktorého vedia štátne orgány pokutovať tých, ktorí nepodrobia svoje vozidlo technickej a emisnej kontrole," konštatuje sa v dôvodovej správe.
Návrh na zrušenie kontrolných nálepiek, pričom by užívateľ dostal po absolvovaní kontroly iba protokol a osvedčenie o kontrole (respektíve odborný posudok pri kontrole originality), by teda mal viesť najmä k úspore finančných zdrojov a k zjednodušeniu administratívy spojenej s ich vydávaním.
To by následne malo mať pozitívny finančný dosah na všetkých občanov, motoristov aj podnikateľov, ktorí vykonávajú technickú a emisnú kontrolu, zrýchliť by sa mal aj celkový priebeh týchto kontrol na samotných staniciach STK/EK. Znížiť sa teda môže i čakacia doba.