Až 45 percent slovenských vodičov je pri šoférovaní "vo svojej bubline" a venuje menej pozornosti ostatným. S pocitom veľkej únavy pritom šoféruje 27 percent motoristov, vyplýva to z výsledkov európskeho barometra 2020 o zodpovednej jazde. Zverejnila ho Nadácia VINCI Autoroutes a prieskum vykonal inštitút Ipsos, ktorý oslovil celkom 12 400 osôb v celkom 11 európskych krajinách.
Respondenti hodnotili svoje vlastné správanie za volantom, čo umožňuje sledovať vývoj rizikového správania a osvedčených postupov s cieľom pomôcť lepšie usmerňovať preventívne opatrenia v každej krajine. No a niektoré výsledky, respektíve odpovede a priznania Slovákov, zrejme nepotešia.
Pozrite si aj najčastejšie zlozvyky, ktorými si vodiči nevedome ničia svoje autá
Častým javom na našich diaľniciach je bezdôvodná jazda v "rýchlych" pruhoch na diaľnici - teda v strednom a ľavom pruhu. Niektorí vodiči stratia trpezlivosť a ostatných vodičov predbiehajú aj sprava. V prieskume to totiž pripustilo 20 percent Slovákov, 25 percent zároveň priznalo, že sa úmyselne lepí na vozidlo, ktoré ich rozčuľuje.
Z celkového pohľadu európskych vodičov by bolo podľa prieskumu až 55 percent šoférov schopných iným (napríklad zdržujúcim) vodičom ublížiť. Tretina oslovených európskych vodičov pritom pripúšťa, že ich pomalší vodiči nejakým spôsobom znervózňujú a dostávajú pod tlak. Z nich 16 percent priznalo, že za volantom sa z nich stávajú iní a zvyčajne agresívnejší ľudia, než v bežnom živote.
Aj nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti je pritom jedným z častých dôvodov kolízií a to najmä na rýchlostných cestách a diaľniciach. Celkom 55 percent slovenských vodičov nedodržiava bezpečnú vzdialenosť.
Až 85 percent slovenských vodičov tiež priznalo, že už malo strach z agresívneho správania iného vodiča. Väčšina Slovákov (97 percent) uvádza aspoň jedno kladné prídavné meno, aby sa charakterizovali počas jazdy, zatiaľ čo 85 percent z nich uvádza aspoň jedno negatívne prídavné meno na opis správania ostatných.
Vodiči sa však považujú predovšetkým za ostražitých (69 percent Slovákov), pokojných (62 percent) a zdvorilých (22 percent). Správanie ostatných zároveň opisujú úplne opačne a to ako nezodpovedné (56 percent), agresívne (37 percent), stresové (25 percent) a nebezpečné (22 percent).
Nie každý Slovák je pritom zvyknutý absolvovať so svojim vozidlom dlhé trasy. Práve tie v hustej premávke spôsobujú veľké stresy 24 percentám Slovákov za volantom. Súčasne 82 percent slovenských motoristov pripúšťa, že občas spustí zrak z cesty na viac ako dve sekundy. Neuvedomujú si pritom, že za tento čas dokáže auto prejsť "naslepo" desiatky i stovky metrov a predstavuje tak neriadenú strelu.
Najmä v období dovoleniek nie je ničím výnimočným, že vodiči za volantom preceňujú svoje schopnosti a jazdia aj napriek únave. Nehodu v dôsledku ospalosti za volantom podľa prieskumu už alebo takmer malo 13 percent Slovákov a z dôvodu používania telefónu za volantom 10 percent vodičov.
Napriek tomu si 26 percent slovenských motoristov myslí, že je možné pokračovať v jazde aj v prípade únavy, 47 percent si navyše myslí, že jazdia rovnako, alebo dokonca lepšie, keď sú unavení.
Pomerne pozitívnou správou je, že Slováci volia pre jazdu prevažne nočné hodiny a to v 75 percentách, čím sú na prvom mieste medzi európskymi krajinami. Počas letných mesiacov a presúvania národov v období dovoleniek je to ideálny čas, kedy sa väčšinou úspešne vyhnete kolónam, hustej premávke a taktiež horúcim vonkajším teplotám, ktoré môžu spôsobiť znižovanie pozornosti (najmä pri absencií klimatizácie v kabíne).
Slováci jazdia podľa prieskumu v priemere tri hodiny a 16 minút bez prestávky, čo je však priveľa. Počas cesty sa pritom 59 percent motoristov zastaví na to, aby si zdriemli a 82 percent oddiali čas odchodu v prípade únavy.
Čítanie či posielanie SMS alebo e-mailov počas jazdy priznáva 20 percent Slovákov. Bez súpravy handsfree telefonuje za volantom 35 percent slovenských vodičov, čo však oproti minulému roku predstavuje pokles. Filmy alebo videá počas jazdy pozerá našťastie iba päť percent Slovákov. Cez aplikáciu hlási udalosti ostatným vodičom 25 percent motoristov.
Slováci sa pritom v prieskume priznali, že rýchlostné limity o niekoľko kilometrov prekračuje až 82 percent opýtaných, čo je však pokles o sedem bodov oproti vlaňajšku. Spomaliť blízko oblasti, kde sa uskutočňujú práce na ceste, zabúda 53 percent Slovákov.