Vždy keď, čítame alebo počujeme "prečo nám tie elektromobily EÚ nútia, keď ich nikto nechce", si spomenieme na konštatovanie jedného z pionierov automobilového priemyslu, Henryho Forda: "Keby som sa pýtal ľudí, čo chcú, povedali by mi, že rýchlejšieho koňa."
Boli na neho totiž v minulosti zvyknutí, vyhovoval im, palivo bolo lacné a dostupné. Naproti tomu auto žralo len benzín a ten sa predával vo fľašiach v lekárňach. Také nepohodlie, že? Aj elektromobilita naráža na svojich odporcov. Niekomu chýba vôňa benzínu, inému hluk vytočeného motora, niekto sa nechce vzdať ručného radenia. Pre to všetko máme pochopenie.
Mnoho ľudí je však "proti" tak nejako principiálne. Možno aj preto, že s elektromobilom nikdy nešli a na vlastnej koži tak nepocítili výhody elektrického pohonu. A alebo preto, že si odmietajú pripustiť, že zásoby ropy sú konečné a s mizernou účinnosťou spáliť zostávajúce zásoby tejto v mnohých priemyselných odvetviach nevyhnutné suroviny v motoroch je hlúpe a krátkozraké.
Nepamätáme si inú technológiu, snáď s výnimkou 5G sietí, okolo ktorej by sa nielen na internete vyrojilo také množstvo nezmyslov, poloprávd a zavádzajúcich informácií. Poďme sa teda objektívne pozrieť na tie najčastejšie.
1. Elektromobil nikam nedôjde, nabíjaním trávite hodiny
Premisa tohto tvrdenia je založená na porovnaní s parametrami vozidiel so spaľovacími motormi. Oproti nim majú elektromobily obmedzený dojazd a pomalšie dopĺňanie paliva. Čo je pravda. Rozdiel je v tom, ako sa elektromobil používa. Kým s klasickým automobilom musíte po rozsvietení "hladného oka" dôjsť na čerpaciu stanicu a na nej veľký objem paliva doplniť, s elektromobilom fungujete inak.
Základom je nočné dobíjanie v mieste bydliska, najľahšie v rodinnom dome, alebo zo zásuvky u garážového státia. Potom máte denný dojazd 150 až 500 kilometrov (v závislosti na konkrétnom vozidle), bez toho aby ste nabíjaním strávili minútu. Len večer kábel pripojíte, ráno odpojíte. Ak možnosť domáceho nabíjania vodič nemá, na obstaranie elektromobilu je pre neho ešte skoro.
Nabíjanie v mieste bydliska bude v budúcnosti dostupné aj u staršej bytovej zástavby a v panelových sídliskách. Ide o nabíjacie miesta na parkoviskách a pozdĺž chodníkov v podobe stĺpikov či inteligentných lámp alebo napríklad wallboxov na stenách sídliskových trafostaníc. Tie už kde-tu pomaly vznikajú. Veľkým problémom sa ukazujú byť aj vodiči vozidiel so spaľovacími motormi, ktorí nabíjačky ignorujú a bez využitia ich svojimi autami blokujú....
Zostáva vám 85% na dočítanie.