StoryEditor

Lada nad zlato? Toto sú najpredávanejšie autá v Rusku, ich výroba stojí

09.03.2022, 12:45
Všetky z desiatky áut, ktoré Rusi minulý rok kupovali najčastejšie, dnes čelia pozastavenej alebo obmedzenej výrobe. Nie je pritom celkom jasné, kedy sa situácia zlepší.

Rusko bolo vždy krajinou z tak trochu iného sveta. Na začiatku roka 2022 jazdilo po ruských cestách 44 040 356 evidovaných osobných vozidiel, na rozdiel od iných svetových trhov zložených z rozmanitých značiek je však ten ruský niečím charakteristický. Vzhľadom na výrazne nižšie príjmy občanov oproti našim mzdám, sú cesty posiate najmä cenovo dostupnými Ladami. 

Z pohľadu značiek je teda jasnou dominantnou na ruských cestách domáca značka, s registrovanými až 12 950 734 kusmi. Nejde však o výhradne nové modely, ale vo veľkom aj o staré známe "dvetisícstosedmičky". V januári tohto roka ich podľa dostupných štatistík na tamojších vozovkách jazdilo 1 456 894 kusov, o čom sme vás informovali v nedávnom článku najpočetnejších áut v Rusku.

A hoci aj minulý rok trpel podobne ako ďalšie i ruský trh pod ťarchou neutíchajúcej pandémie, podarilo sa mu pomaly spamätať a oproti roku 2020 dosiahnuť o 4,3 percenta lepšie ročné predaje. V spomínanom roku 2020, kedy pandémia prepukla v mnohých krajinách naplno, to bolo 1,7 milióna predaných osobných a ľahkých úžitkových áut, informuje Asociácia európskych podnikov AEB.

Dominanciu tvorili najmä vozidlá, ktoré sú špecificky určené pre ruský trh a v Rusku sa i priamo vyrábajú. Teda, vyrábali. Aktuálny vojenský konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou totiž do výraznej miery ovplyvnil aj tamojší automobilový sektor a to najmä sankciami iných krajín, nedostatkom komponentov a ich odrezaným importom, prípadne len z presvedčenia výrobcov a nesúhlasom s Putinovým konaním. 

​Mnohé automobilky fungujúce na ruskom trhu, ktorý je mimochodom ôsmim najväčším automobilovým trhom na svete, dočasne pozastavili, stopli alebo do istej miery obmedzili výrobu vozidiel v tamojších fabrikách. Týka sa to aj obľúbenej Lady, ktorá celkovo spadá pod francúzsky Renault. Nateraz pritom nie je jasné, kedy sa situácia zlepší a či vôbec.

Naopak, na ruských dieloch alebo surovinách sú závislé aj mnohé svetové automobilky, ktoré museli taktiež obmedziť alebo pozastaviť výrobu niektorých modelov - ide najmä o elektromobily. Rusko produkuje približne sedem percent svetovej ťažby niklu. Je tiež veľkým dodávateľom hliníka a paládia, dôležitých surovín pri produkcii vozidiel.

Konflikt na Ukrajine prispel tomu, že ceny niklu vystúpili na 11 ročné maximum. A to najmä kvôli obavám, že by mohli byť narušené dodávky Ruska, ktoré je popredným producentom tohto kovu pre svetové automobilky. Ceny lítia tiež vzrástli, od začiatku roka sa podľa správy ČTK viac ako zdvojnásobili, pretože ponuka nestačí pokryť rastúci dopyt. 

01 - Modified: 2025-12-27 18:58:55 - Feat.: - Title: Rusi sa podľa Kremľa zmocnili ukrajinských miest Myrnohrad a Huljajpole 02 - Modified: 2025-12-27 14:34:32 - Feat.: - Title: Štvrté vojnové Vianoce: Ukrajinci nechcú žiaden „fejk“. Čakajú na ozajstný mier a záruky 03 - Modified: 2025-12-27 14:10:24 - Feat.: - Title: Zahynul veliteľ ruských dobrovoľníkov bojujúcich za Ukrajinu Kapustin 04 - Modified: 2025-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Symbol rýchlosti má 20 rokov. Za ikonickým dizajnom šialeného Bugatti stojí Slovák 05 - Modified: 2025-12-26 09:07:15 - Feat.: - Title: Paríž a Berlín sú aj v krízových časoch motormi EÚ. Chcú posilniť pozíciu Európy na geopolitickej šachovnici
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. december 2025 20:27