Automobilky sú v súčasnosti pod obrovským tlakom. Vojenský konflikt medzi Ukrajinou a Ruskom pritom zhoršil už i tak dosť problematickú situáciu. K pôvodnému výraznému znižovaniu emisií, poklesu predajov počas opatrení súvisiacich s pandémiou koronavírusu a nedostatku polovodičov sa teraz pridal aj nedostatok káblových zväzkov či ďalších dôležitých dielov zo spomínanej dvojice krajín.
Západná Ukrajina sa vďaka svojej lacnej a vysoko kvalifikovanej pracovnej sile a blízkosti európskych automobilových tovární či bohatstva surovín stala významným výrobným centrom káblových zväzkov. Vyrába ich tu okrem iného japonská Fujikura a francúzsky Nexans. Niektorí producenti, napríklad Fujikura, po invázii na Ukrajinu výrobu úplne pozastavili, iní pracujú s obmedzenou kapacitou, informovala v marci ČTK.
Začiatkom minulého mesiaca zároveň upozorňovala aj na to, že najväčšia nemecká automobilka Volkswagen prestáva prijímať zákazky na niektoré plug-in hybridné modely svojej produkcie - Volkswagen Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg. Koncern to zdôvodňoval problémami s čipmi a dodávkami, ktoré súvisia s ruskou inváziou na Ukrajinu. Firma to uviedla vo svojom oznámení a potvrdila tak informácie denníka Handelsblatt.
Uskutočniť sa tento rok pritom nemusia ani dodávky už zadaných objednávok, dodal vtedy podľa agentúry Reuters najväčší výrobca áut v Európe. Koncern, ktorého súčasťou je aj mladoboleslavská Škoda Auto, sa rozhodol zastaviť výrobu v Rusku a dočasne pozastaviť výrobu v niekoľkých továrňach v Nemecku.
Pozastavenie všetkých aktivít v Rusku sa týka aj výroby v tamojších dvoch závodoch v Kaluge a Nižnom Novgorode. Ruská vojenská invázia na Ukrajinu doľahla na celkom 13 dodávateľov Škody. Kvôli chýbajúcim zväzkom automobilka musela v tuzemsku zastaviť výrobu elektromobilu Enyaq, u ktorého tento rok predpokladala produkciu cez 80-tisíc vozidiel. Ako sa situácia ešte vyvinie je zatiaľ otázne, automobilky sa však snažia čo najskôr nájsť vhodné riešenie a výrobu čo najskôr naplno rozbehnúť.
Aj napriek tomu, že minulý rok bol poznačení prísnymi vládnymi opatreniami či spomínanou čipovou krízou, predaje niektorých áut sa podarilo zlepšiť. Analytický portál focus2move.com zverejnil údaje o globálnom predaji áut v roku 2021. Zmeny na čele rebríčka najväčších automobiliek sú pritom za posledné desaťročie veľmi dynamické, najmä ak to porovnáme s niekoľko desaťročí trvajúcou nadvládou General Motors, ktorá skončila ešte v roku 2010.