Dlhé čakacie lehoty na nové autá, v podstate vypredané skladové zásoby, vyššie ceny a nejasný výhľad do budúcnosti k zlepšeniu celkovej situácie. Automobilový sektor je aktuálne pod obrovským tlakom, kedy mimo prísnych emisných limitov a tlaku na rozširovanie ponúk o elektrické vozidlá musia výrobcovia zvládať aj následky pandémie koronavírusu.
Tá v počiatočnej vlne v roku 2020 výrazne komplikovala samotný predaj i výrobu áut, keďže kvôli nariadeniam v mnohých krajinách zostali brány dílerstiev či výrobných závodov zatvorené, prípadne pracovali iba v obmedzenom režime. Predaje áut výrazne klesli, záujem o kúpu upadal a keď sa situácia aspoň z časti zlepšila, prejavil sa dopad vtedajšieho poklesu záujmu - na scénu prišla čipová kríza.
Automobilky dodnes bojujú s dodávkami polovodičov, ktorých znížená výroba počas začiatku pandémie sa nedokáže dostať na potrebné kapacity a pokryť aktuálny zvýšený dopyt značiek. Bez čipov je pritom významne obmedzená schopnosť produkcie áut - polovodiče totiž tvoria absolútne kľúčový kameň, ktorý zabezpečuje mnohé dôležité procesy a je súčasťou celého zástupu prvkov výbavy i "mozgu" auta.
Aby toho nebolo málo, olej do ohňa pridal taktiež vzniknutý vojnový konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou, ktorý výrobcov áut odrezal od popredných dodávateľov podstatných dielov. Ide najmä o súčiastky, ktoré sú potrebné k produkcii elektrifikovaných alebo plne elektrických áut, nakoľko Ukrajina patrí k lídrom vo výrobe káblových zväzkov.
Všetky tieto problémy vo výsledku extrémne predlžujú termíny dodania objednaných áut, ale pretavujú sa aj do trhu s jazdenkami. Tie naberajú na cene a môže za to vo veľkej miere aj ich nedostatok, keď mnohí záujemcovia o nové auto radšej volia kvôli dlhým dodacím lehotám auto z druhej ruky.
"Dostupnosť nových, ako aj jazdených áut na Slovensku klesá, čo má za následok rast ich cien. Niektoré jazdené autá sú dokonca drahšie ako keby ich predávajúci predávali minulý rok," informuje Autobazar.eu, jeden z najväčších online autobazárov na Slovensku.
Z kompletných štatistík portálu za prvé tri mesiace roka taktiež vyplýva, ktoré modely si Slováci z ponuky jazdených áut obľúbili najviac. Škoda Octavia Combi má jasný náskok pred koncernovým súrodencom Volkswagen Passat Variant. „Ide o dlhodobo najobľúbenejší model medzi novými a tým pádom aj medzi jazdenými autami. Je praktický a má nízke servisné náklady,“ vysvetľuje Michal Bartovič z portálu Autobazar.eu.
Priemerná cena jazdenej Octavie v praktickom prevedení Combi sa aktuálne pohybuje na úrovni približne 6 700 eur. Rebríček v galérii vyššie, zostavený portálom, ďalej dopĺňajú i ďalšie vozidlá výrobcu z Mladej Boleslavi, ktoré sa však miešajú s koncernovými modelmi Volkswagenu.