Plánujete zaobstarať si nové auto? Nahliadnutie do ponúk automobiliek vám môže veľmi rýchlo plány zmeniť a obrátiť vás na sekundárny trh s jazdenkami. Prečo? Ešte pred niekoľkými rokmi sme totiž za „magickú hranicu“ považovali sumu 10-tisíc eur. Tá predstavovala bod, nad ktorý sa mnohí výrobcovia nechceli so svojimi skutočne ľudovými modelmi dostať a držali ich tesne pod touto úrovňou.
Cenovky 9 900 eur sme mohli nájsť u hneď niekoľkých vozidiel, ktoré síce neoplývali žiadnou luxusnou alebo bohatou výbavou, no pre nenáročných zákazníkov boli šancou, ako siahnuť po novom aute, dopriať si slobodu spojenú s využívaním vozidla a zároveň mali istotu aspoň niekoľkých rokov bez prekvapenia z porúch. Nehovoriac o fabrickej záruke, ktorá určite padne vhod.
Prišla však pandémia, odštartovala sa čipová kríza, vojnovým konfliktom na Ukrajine sa narušil pre mnohých dodávateľský reťazec a z Bruselu zaznievajú požiadavky na čoraz výraznejšiu elektrifikáciu či zvyšovanie bezpečnosti zavádzaním najrôznejších asistenčných i ochranných systémov. To všetko sa vo výsledku premieta do cien áut, ktoré už dávno neoscilujú okolo sumy 10-tisíc eur.
Kam až stúpla hranica najlacnejšieho modelu na slovenskom trhu? A aký medziročný rozdiel sme mohli zaregistrovať u 15 najdostupnejších vozidiel do 15-tisíc eur? Porovnanie sme zhrnuli do krátkeho informačného videa vyššie. Niektorí zástupcovia zdraželi aj o tisíc eur, no kľúčové je bohužiaľ poznamenať, že zvýšenie cien postihlo v zásade všetky nové autá.
U mnohých modelov je však v našom rebríčku zahrnutá cena podmienená využitím financovania od konkrétnej značky, v opačnom prípade sa totiž čiastka navýši pokojne aj o viac ako tisíc eur (ak chcete auto financovať z vlastného hneď). Zároveň niektoré modely prešli medzigeneračnou premenou či faceliftom, ktorý sa na zvýšenej cene taktiež z časti podieľa. Prekvapením pre nás bolo, že aj napríklad dlhoročná stálica Škoda Fabia, sa kvôli cenovke prevyšujúcej 15-tisíc eur z rebríčka vyškrtla.