1/8Viete, ako správne zaobchádzať s automatickou prevodovkou v aute? Chyby vás časom môžu vyjsť poriadne draho.FOTO: HN/Radoslav Petrík
2/8Neraďte „P“ pred úplným zastavením – Radenie režimu P pred úplným zastavením nie je správne. Radenie parkovacieho režimu je špecifické tým, že sa spolu s ním aktivuje i parkovacia „západka“, ktorá bráni otáčaniu prevodovky a teda aj samotnému pohybu vozidla. Na rozdiel od radenia iných režimov bez úplného zastavenia, v tomto prípade sa môže nesprávnym spôsobom používania vytvoriť na túto západku veľký tlak a hrozí jej zlomenie.
V nových automobiloch už je táto hrozba odstránená tým, že sa bez zastavenia vozidla a státia na brzde nedá volič automatu prepnúť do spomínaného parkovacieho režimu - moderné automaty to nedovolia. Z rovnakého dôvodu zlomenia západky sa potom neodporúča nechávať auto stáť v strmom kopci len v parkovacom režime bez aktivácie ručnej/parkovacej brzdy.FOTO: HN/Radoslav Petrík
3/8Nevyraďujte do „N“ počas jazdy – Často chcú majitelia áut dosahovať lepšiu spotrebu a teda šetriť palivo. Áno, existujú situácie, kedy je vhodnejšie vyradiť a nechať auto „plachtiť“ na neutrále. Tejto diskusie by sa však mali zúčastňovať majitelia manuálnych prevodoviek, nie tí s vozidlami využívajúcimi automaty. Hoci samotné vyraďovanie do neutrálu počas jazdy nespôsobuje automatickej prevodovke problémy, iná situácia nastane pri opätovnom radení režimu ”D” pri jazde.
Zmenu medzi ”P”, ”R”, ”N” a ”D” by ste mali vykonávať len počas úplného státia vozidla, inak mechanizmus prevodovky viac zaťažujete. Jednoducho počas jazdy sa s pákou nehrajte a nechajte ju v režime D (S). Prepínaním do neutrálu nejde o žiadne závratné šetrenie paliva, ktoré by sa mohlo vyrovnať nadmernému opotrebeniu prevodovky.
Niektoré automatické prevodovky dnes už vyraďujú v eko režime do neutrálu samé a využívajú tak plachtenie pre úsporu paliva. Takéto prevodovky v moderných autách sú na toto správanie vopred dimenzované už od výroby a stará sa o to systém. Aj z dôvodu emisií, dôležitých pre automobilky.FOTO: HN/Radoslav Petrík
4/8Neraďte spiatočku pred úplným zastavením – Stále tá istá zásada, ktorá platí v podstate pre každý režim automatickej prevodovky a radenie spiatočky je potom najbežnejšou chybou vodičov. Väčšie opotrebenie, ktoré vedie k skoršiemu poškodeniu brzdiacich pásov, totiž spôsobuje radenie režimu ”R” ešte pred úplným zastavením vozidla. Opäť prízvukujeme, že zmena jednotlivých režimov automatickej prevodovky by sa mala vykonávať výhradne vtedy, keď automobil stojí.FOTO: HN/Radoslav Petrík
5/8Neraďte z „N“ do „D“ pri vysokých otáčkach – Brzdiaci pás a spojky dostanú poriadne zabrať aj pri preradení z ”N” do ”D” vo vysokých otáčkach. Niekto to robí pri snahe o rýchly rozbeh, no hoci kolesá prešmyknú, auto a jeho časti trpia.
Ak už chcete rýchlo vyštartovať, máte dve možnosti. V moderných a najmä športových autách je k dispozícii funkcia Launch Control, ktorá zaistí najlepší kontrolovaný rýchly štart z miesta. Aj v takomto prípade však dostane automat poriadne zabrať a väčšina výrobcov odporúča robiť takéto úkony len občas.
Ďalšou možnosťou je použitie oboch nôh. Ľavou nohou podržíte brzdový pedál, pravou pritlačíte plynový pedál a potom rýchlo uvoľníte brzdu. Zabrať dostane najmä hydrodynamický menič a nemali by ste to robiť často. Každý spôsob však prináša isté riziko, s ktorým je potrebné rátať.FOTO: HN/Radoslav Petrík
6/8Nevyraďujte do „N“ pri státí na semafore – Niektorí vodiči áut s automatickou prevodovkou majú zlozvyk, že pri státí na križovatke vyraďujú do neutrálu. Tento postup si zrejme zobrali z manuálnych prevodoviek, kde je nepochybne správny - stáť na spojke sa nevypláca. V prípade automatov je však takýto proces prepínania režimov nepotrebný, dokonca môže byť až škodlivý.
Vyraďovanie do neutrálu ”N” alebo radenie P počas státia na semafore je úplne zbytočné. Pre mechaniku auta je šetrnejšie nechať auto v bežnom režime D. Pravdou je, že existuje tu i mierny tlak turbíny, ale ten je omnoho menší ako pri bežnom rozjazde, keď zošliapnete plyn. Žiadnemu výraznému opotrebeniu sa teda takýmto volením režimov na križovatke nevyhnete.FOTO: Pexels.com
7/8Ťahanie iného vozidla je možné aj s autom s automatickou prevodovkou, ale len za za určitých podmienok. Platí tu jednoducho zapamätateľné pravidlo 50, 50. Takže maximálne na vzdialenosť 50 kilometrov a najvyššou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. Keďže nepracuje motor auta, nefunguje ani olejové čerpadlo a prevodovka sa tak môže bez správneho mazania poškodiť.FOTO: Archív HN
8/8Dôležitá je aj údržba – Existuje aj niekoľko ďalších drobností, ako sa dá predĺžiť životnosť automatickej prevodovky. Pred dynamickou jazdou nechajte prevodovku (ako aj zvyšok auta) poriadne zahriať, čo by však malo platiť pri akomkoľvek aute a type prevodovky. Kľúčová je tiež starostlivosť a údržba auta aj prevodovky – servis teda nepodceňujteFOTO: HN/Radoslav Petrík