Automat nebol pred pár rokmi v našich končinách úplne bežnou vecou, mnohí preferovali skôr „klasiku“ v podobe manuálnej prevodovky a jedným z dôvodov bola taktiež vyššia cena vozidiel vybavených automatom. Nie vždy pritom išlo o práve vydarenú kombináciu.
Dnes však vozidlá s automatickou prevodovkou rýchlo naberajú na popularite a istí výrobcovia vám niektoré svoje modely už dokonca s manuálnou prevodovkou vôbec nedodajú – v ich ponuke jednoducho chýbajú a zastúpenie tvorí výhradne automat. Obľúbenosť tohto druhu prevodovky stúpa najmä vďaka jednoduchosti ovládania a tak sa môže vodič viac sústrediť na samotnú jazdu.
Toto sú najčastejšie zlozvyky a chyby vodičov, ktorými znižujete životnosť automatickej prevodovky:
K čoraz väčšiemu zástupu automatov na cestách prispievajú postupne aj elektrifikované modely, ktoré by často svoj plný potenciál s manuálom jednoducho nedokázali kombinovať alebo by im to technické riešenie nedovolilo. Kúzlu automatu teda aj u nás podlieha stále viac a viac vodičov. Vedia však, ako s automatmi správne jazdiť a správať sa k nim? Poškodenie na seba nemusí nechať dlho čakať a následný servis/oprava nie je práve lacnou záležitosťou.
I keď je jazda s automatickou prevodovkou jednoduchšia a pohodlnejšia, aj tu treba nepochybne dbať na isté návyky, aby ste ju v aute predčasne nezničili. Čomu by ste sa mali vyhnúť vám poradíme v galérii vyšiie, základom je však zároveň dokonale poznať označenia, ktoré sú pomerne jednoduché a jednoznačné:
P – parkovací režim. Vozidlo je zabezpečené proti samovoľnému rozjazdu pri zaparkovaní. Odporúčame však kombináciu s parkovacou/ručnou brzdou.
R – Reverse, čiže spiatočka.
N – Neutrál. Používa sa pri preraďovaní z polohy D do polohy R a späť, prípadne v špecifických situáciách.
D – Drive, teda jazda vpred. Je to bežný režim pre jazdu s vozidlom vpred a ak auto stojí v mernom kopci, tak neumožní samovoľne sa spustiť dole, ale drží vozidlo na mieste.
S – Sport. Tento režim sa nenachádza pri každej automatickej prevodovke, avšak zabezpečuje dynamickejšie volenie prevodových stupňov. Často teda drží otáčky vozidla vo vyšších úrovniach a nižšie prevodové stupne pre zaistenie lepšej dynamiky auta. Rovnako je možné voliť sekvenčné radenie - manuálne radiť prevodové stupne smerom nahor alebo nadol.
B – tento režim pribudol do áut s postupným výraznejším presadzovaním elektrifikácie a označuje rekuperáciu. Automobil vtedy výrazne spomaľuje a rekuperáciou dodáva energiu späť do batérie.