Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
1/10FOTO: Netcarshow.com
2/10Chladenie je kľúčové – V zásade si je potrebné uvedomiť, akým princípom turbodúchadlo funguje. Je totiž poháňané výfukovými plynmi a má za úlohu vháňať vzduch do valcov. Čím vyššie je teda namáhanie motora, tým vyššia je aj teplota výfukových plynov a takisto teplota turbodúchadla, ktoré sa dokáže roztočiť v priebehu sekúnd aj na 200-tisíc otáčok za minútu. Dnes už sú na trhu rôzne druhy/prevedenia turbodúchadiel a v mnohých prípadoch je chladenie aj po deaktivácii motora zabezpečené „vodným“ chladením (samostatný okruh hnaný elektrickým čerpadlom). Majitelia starších kúskov by sa na to však rozhodne nemali spoliehať. Súčasťou jazdy by teda malo byť pri používaní auta s turbomotorom (bez vodného chladenia) dochladenie turbodúchadla po rýchlej jazde (napríklad po diaľnici alebo dynamickom štýle jazdy). Odporúča sa teda nechať ešte pred vypnutím motor bežať na voľnobeh, a to minimálne 30 sekúnd. Zaparkujete, odopnete si bezpečnostný pás, pobalíte si veci ako napríklad smartfón či kľúče z priehradok a môžete motor vypnúť a vystúpiť. Pri náhlom vypnutí motora je turbodúchadlo veľmi tepelne namáhané a dochádza takisto k jeho nedostatočnému mazaniu.FOTO: Pixabay
3/10Pozor na Štart/Stop systém – Nemusí ísť pritom len o vaše zámerné vypnutie motora, spôsobiť problémy môže aj štart/stop systém, ktorý je dnes v absolútne drvivej väčšine nových áut a často ho dokonca nie je možné ani deaktivovať. Nádejou pre majiteľov takýchto vozidiel môže byť, že automobilky s tým rátajú a je tu už po vypnutí zapaľovania zaistené dochladenie turbodúchadla i ďalších súčastí. Tam, kde do elektroniky a systému ešte viete „kecať“ odporúčame radšej štart/stop systém pri jazde na diaľnici alebo dynamickej jazdy vypnúť. Niektoré značky to majú vyriešené tak, že hoci neponúkajú deaktiváciu štart/stop systému tlačidlom, po zvolení športového režimu sa funkcia automaticky vypne. Často je vo vozidlách k dispozícii aj konfigurovateľný športový režim, kde si viete upraviť funkcie tak, aby vás zlepšená dynamika auta neotravovala a zároveň bola zachovaná deaktivácia štart/stop systému. FOTO: HN
4/10Zahrievajte správne – Najmä v zimnom období, ale platí to aj v lete, je dôležité dbať aj na správnu prevádzkovú teplotu motora. Základ, nič nové. Tá je zhruba 90 stupňov Celzia a do tohto momentu by sme motor určite nemali výrazne zaťažovať. Je potrebné počkať na dôkladné zahriatie dielov vozidla a zároveň na ich kompletné premazanie. Doprajte preto vždy autu pokojnú jazdu aspoň 15 kilometrov, v extrémne chladnom počasí aj viac, než razantne dupnete na plyn. Rozhodne teda zabudnite na ostrú športovú jazdu ihneď po naštartovaní, keď je olej i ďalšie náplne úplne studené. Vyhnúť by sme sa mali i diaľnici, vysokej rýchlosti a vysokým otáčkam, strmému stúpaniu do kopca a podobne. Jednoducho nechajte autu a zároveň tiež turbodúchadlu dostatok času, aby sa na náročnejšie používanie pripravili a dosiahli optimálnu teplotu. Turbo by sa vám v opačnom prípade mohlo čoskoro „odvďačiť“ finančne nákladným servisom.FOTO: Netcarshow.com
5/10Opak šetrenia? – Opačný prípad sa týka vodičov, ktorí radi šetria – ide o jazdu na príliš malých otáčkach a „podtáčanie“ motora. Šetrenie paliva je jedna vec, no tu už autu svojim nevhodným jazdným štýlom vyslovene škodíte a problémy sa môžu prejaviť nielen na samotnom turbodúchadle, ale aj na iných komponentoch auta. Trpí napríklad spojka či dvojhmotný zotrvačník, ktorých cenová relácia výmeny je skutočne vysoká. Ak vaše auto disponuje automatickou prevodovkou, o správne radenie by sa mal starať systém (ani ten nie je neomylný), no ak máte k dispozícii manuálnu prevodovku, snažte sa vyhnúť dlhodobo jazde na veľmi nízkych otáčkach motora, čo sa prejavuje silnými vibráciami, dunením a neochotou auta reagovať na stlačenie plynového pedála. Zároveň ak dáte v nízkych otáčkach plný plyn, elektronika začne vstrekovať viac paliva, ale prívod vzduchu je nedostatočný. Výsledkom toho je potom bohatá zmes s vysokými emisiami, ktorá môže poškodiť katalyzátor. Moderné vozidlá pritom často práve na takúto „ekonomickú“ jazdu navádzajú odporúčajúcimi šípkami radenia nahor na palubnom počítači. Spoliehajte sa teda radšej na konkrétnu situáciu na vozovke a sluch, ktorí vám o správnych otáčkach povie určite viac. FOTO: HN
6/10Kedy začínajú problémy? – Niekoľko tipov, ako predĺžiť životnosť turbodúchadla a turbomotora celkovo ste dostali, no čo ak je už príliš neskoro? Ako sa porucha súvisiaca s turbom/turbomotorom začína prejavovať? Spozornieť by ste mali najmä v prípade pískania. Ide o jeden z hlavných príznakov upozorňujúcich, že turbodúchadlo začína mať problémy. Takéto prejavy totiž nie sú pri dobrom stave bežné a tak by sme mali čo najskôr zamieriť na odbornú kontrolu do servisu. Ak totiž turbodúchadlo píska s rastúcimi otáčkami motora, za poruchou sa môžu ukrývať napríklad opotrebované ložiská turba, no zároveň to môže byť prejavom netesnosti medzi turbodúchadlom a jeho potrubím. Dôvodom môže byť aj poškodenie jednej z jeho turbín, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu.FOTO: HN
7/10Modrý dym z výfuku – Ďalším typickým prejavom odchádzajúceho turba vo vozidle je modrý dym vychádzajúci z výfukov. Spôsobuje ho motorový olej, ktorý preniká až do spaľovacieho priestoru, kde ho motor začína „spotrebovávať“. Motorový olej v takto chladenom turbe môže skrz turbínu prenikať a po spálení sa tento proces prejaví modrastým hustým dymom vychádzajúcim z výfukov. Ak olej preniká do spaľovacieho priestoru motora len vo veľmi malom množstve, nie je problém až tak závažný a pri včasnom servise sa dá riešiť. Iné je to ak dochádza k veľkému úniku oleja do priestoru valcov a ide o naftový motor – vtedy sa môže agregát „splašiť“ a nastať jav nazývaný ako Runaway Diesel. Olej skrz poškodenie tesnenia turbodúchadlo vženie spolu so vzduchom priamo do valcov, čím zvýši otáčky motora a tak aj otáčky samotného turba, ktoré neustále tlačí väčšie množstvo vzduchu a motorového oleja do valcov až dovtedy, kým sa motor nezničí (nespáli všetok olej a nezadrie sa). Agregát teda začne nekontrolovateľne spotrebúvať vlastnú náplň motorového oleja, otáčky vyletia nahor a nepomáha ani otočenie kľúčikom, pričom výsledkom je kompletná deštrukcia motora. Jediným riešením je manuálne zapchať prívod vzduchu alebo auto vypnúť rýchlym pustením spojky na najvyššom prevodovom stupni a so zatiahnutou ručnou brzdou. Okrem poškodeného turbodúchadla môže ísť pri modrom dyme aj o problém s tesnením hlavy valcov a pri starších automobiloch o opotrebované piestne krúžky.FOTO: Youtube.com
8/10Spotreba oleja – Nasledujúci bod zvýšeného ubúdania oleja priamo súvisí s jeho predchádzajúcim prenikaním cez turbínu do spaľovacieho priestoru, avšak na vine môže byť okrem toho aj napríklad poškodenie potrubí zásobujúcich turbodúchadlo dôležitým motorovým olejom, poškodené tesnenie samotného turba alebo aj poškodenie ložísk. Aj v týchto prípadoch odporúčame zájsť čo najskôr do servisného strediska a podrobiť motor dôkladnej kontrole.FOTO: Pixabay
9/10Výkon zmizol – Častým prejavom poruchy turbodúchadla je aj citeľné zníženie výkonu automobilu. Zvyčajnou príčinou je porucha dôležitej turbíny, ktorá sa v turbodúchadle stará o nasávanie vzduchu. Vtedy nie je komponent schopný využiť maximálny plniaci tlak a nebude teda motoru dodávať plný výkon ako za bežných okolností. Ak vozidlo príde o výkon, môže to poukazovať aj na problém s turbodúchadlom, ktoré je vybavené lopatkami s variabilnou geometriou. Zadrené lopatky vtedy môžu spôsobiť nahromadené sadze, čo spôsobí, že turbo nevie vyvinúť vyšší plniaci tlak. Vtedy je riešenie jednoduchšie – často stačí len vyčistiť mechanizmus od sadzí.FOTO: Pixabay
10/10Nadmerný plniaci tlak – Tento bod je možné rozoznať podľa veľmi intenzívnych reakcií motora na zošliapnutie plynového pedálu. Rovnako ako nie je príliš nízky plniaci tlak turba žiadúci, to isté platí aj o príliš vysokom plniacom tlaku. Ten však môže byť spôsobený aj poškodeným alebo chybným regulátorom tlaku turba, ktorý je potrebný v prípade takejto poruchy čo možno najskôr vymeniť. Návštevu servisu by ste teda nemali príliš odkladať.FOTO: HN